فناوران ایرانی، موفق به ساخت و تجاریسازی مواد اصطکاکی دوستدار محیط زیست مناسب برای تولید لنت ترمز شدهاند.
وی افزود: در بخش دوم، تحقیقاتی در جهت بهینهسازی فرمولاسیون در راستای حفظ محیط زیست و حذف مواد مضر، با توجه به مواد در دسترس و قابل تامین از منابع داخلی انجام شد. در این بخش برای رعایت قوانین جدید زیستمحیطی و کاهش قیمت تمامشده، مس، از فرمولاسیون حذف شده و کلیه آزمونهای مورد نیاز، روی نمونههای ساختهشده انجام شد.
خانم معزیپور گفت: این بخش تحقیق از سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ به طول انجامید و طی آن، گروه محقق موفق به ارائه ترکیب مواد اصطکاکی فاقد مس و پنبه نسوز که نوعی ماده سرطانزا است، شدند که تمام ویژگیهای آن در حدود مجاز و مطلوب استاندارد است، هیچ صدایی در زمان ترمزگیری ایجاد نمیکند و افت ضرایب اصطکاک آن در دمای بالا مناسب بوده است.
وی ادامه داد: در بخش اول، نمونههای لنت ترمز با روشی صنعتی با فرمولی که در آن از ضایعات کشاورزی استفاده شده بود، در کارخانه تلدا خاوران قزوین ساخته شده و پس از ارسال نمونهها به شرکت ساپکو که وابسته به ایران خودرو است، نمونههای لنت ترمز در آکرودیته شرکت لنتساز مورد آزمون قرار گرفته و نتایج حاکی از این بود که ویژگیهای بررسیشده، مطابق با استاندارد ملی ایران است. پس از طی این مرحله، در ادامه مجددا نمونههایی با همان فرمول قبل ساخته شده و آزمونهای تکمیلی برای بررسی عملکرد واقعی لنت ترمز ساختهشده با مواد لیگنوسلولزی بر روی آنها انجام شده است.
مدیرعامل شرکت دانشسازان لنت مهراد گفت: با توجه به این که قوانین زیستمحیطی جدیدی در سطح بینالمللی در زمینه کاهش مقدار مصرف مس در فرمولاسیون مواد اصطکاکی وضع شد و با توجه به تحریمهای اعمالشده و دسترسی نداشتن به مواد اولیه مورد نیاز در فرمولاسیون، اقدام به بهینهسازی فرمول و ساخت نمونه جدید و تکمیل آزمونها شد.
در این مرحله، نمونهها در شرکت لنت اتحاد ساخته شده و مورد آزمون قرار گرفتند. حتی نمونههای ساختهشده، روی ماشین، بسته شده و آزمایش پیمایشی آن انجام شد.
قیمت تمامشده فرمولاسیون نیز محاسبه شده و مشخص شد با وجود کیفیت بسیار مناسب، قیمت تمامشده مواد اصطکاکی از نمونههای مشابه خارجی، ارزانتر است.
طرح ساخت لنت ترمز دوستدار محیط زیست، با دریافت تسهیلات مصوب معاونت نوآوری و تجاریسازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری، مورد حمایت قرار گرفته است.