پخش زنده
امروز: -
لنت ترمز وظیفه ایجاد اصطکاک در سامانه ترمز خودرو را بر عهده دارد و از این طریق به کنترل سرعت خودرو و یا متوقّف کردن آن کمک می کند.
به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سيما، انواع لنت ترمز به طور کلّی به چند دسته مختلف تقسیم می شوند. این لنت ها از نظر فنآوری توليد با یکدیگر تفاوت دارند. همچنين انواع مختلف لنت ترمز تفاوتهایی را با یکدیگر در مواد اولیه مصرف شده و میزان عمر مفید دارند.
لنت ترمز چیست و انواع لنت ترمز چه تفاوتهایی با یکدیگر دارند؟
پیش از وارد شدن به مبحث انواع لنت ترمز لازم است تا با این قطعه از خودرو آشنا شوید. لنت ترمز وظیفه ایجاد اصطکاک در سامانه ترمز خودرو را بر عهده دارد و از این طریق به کنترل سرعت خودرو و یا متوقّف کردن آن کمک می کند. لنتهای ترمز معمولاً از موادّی با ضریب اصطکاک بالا ساخته می شوند تا بتوانند وظیفه خود را به درستی انجام دهند. همچنین، جنس ترمز خودرو باید به گونهای باشد تا در دماهای بالا دچار خوردگی و اصطلاک نشود و باید بتواند در تمامی بازه های دمایی وظیفه خود را به درستی انجام دهد. اصطکاک ایجاد شده در انواع مختلف لنت ترمز بین لنت ترمز و دیسک و یا کاسه ترمز ایجاد می شود و عمل ترمز گرفتن موجب سایش و ایجاد اصطکاک بین این دو قطعه می شود. در گذشته انواع لنت ترمز را با استفاده از موادی همچون آزبست تولید می کردند.
صنعت تولید لنتهای ترمز برای سالیان طولانی از این مادّه برای ساخت انواع لنت ترمز استفاده می کرد تا اینکه دانشمندان کشف کردند که استفاده از آزبست در ساخت لنت ترمز موجب ابتلای انسان به سرطان های مختلف از جمله سرطان ریه می شود و پس از ممنوعیت استفاده از این مادّه در ساخت انواع مختلف لنت ترمز، موادّ دیگری جایگزین آن شدند تا از بروز این مشکل جلوگیری کند. معمولاً موادّ به کار رفته در ساخت انواع لنت ترمز بر اساس موقعیّت های مختلف انتخاب می شوند و این مسئله به شرایطی همچون: نوع کارکرد خودرو و نیازمند بودن به استفاده از ترمز در موقعیّت های مختلف وابسته است. به طور کلّی، انواع لنت ترمز بر اساس موادّ به کار رفته در ساخت آنها به ۳ دسته کلّی ارگانیکی، سرامیکی و نیمه فلزّی دسته بندی می شوند.
انواع لنت ترمز کدامند؟
لنت ترمز ارگانیک
منظور از لنت ترمز ارگانیک همان لنت های ترمز بدون آزبست هستند که از موادّی به غیر از آزبست در ساخت آنها استفاده می شود. این دسته از لنت های ترمز به دلیل موادّ استفاده شده در ساخت آنها صدای کمی را در حین استفاده تولید می نمایند. این نوع لنت ترمز به دلیل جنس خاصّ خود در دماهای پایین عملکرد بهتری را از خود نشان می دهند و ممکن است که در دماهای بالا دچار آسیب شوند. یکی از معایب این گونه از ترمزها این است که ممکن است در دماهای بالا بوی بدی را از خود آزاد کند که این امر اصلاً خوش آیند به نظر نمی رسد.
به طور کلّی، انتخاب این نوع لنت ها از میان انواع لنت ترمز در مواقعی که نیاز به استفاده مداوم از ترمز را دارید توصیه نمی گردد. زیرا استفاده از ترمز موجب داغ شدن لنت ها می شود و در این صورت ممکن است که ترمز بعد از گذشت مدّتی دیگر کارایی لازم را نداشته باشد و راننده را در مواقع ضروری با مشکل مواجه کند.
لنت ترمز سرامیکی
این نوع از انواع مختلف لنت ترمز مزیّت های لنت های ترمز ارگانیک همچون بی صدا بودن را داراست ، ولی در عین حال معایب آن دسته از لنت ها را ندارد. انتخاب این نوع از لنت ترمز از میان انواع لنت ترمز به شما این امکان را می دهد که در شرایط جوّی و آب و هوایی مختلف بهترین عملکرد را از آنها مشاهده کنید. همچنین، عواملی همچون تغییرات دمایی و استفاده مداوم از ترمز بر روی کیفیّت این دسته از لنت ها نسبت به انواع دیگر لنت ترمز تأثیر کمتری دارد و شما می توانید با اطمینان بیشتری این نوع از لنت را از میان انواع مختلف لنت ترمز انتخاب کنید.
تنها ایراد این دسته از لنت ها این است که بالاترین قیمت را از میان انواع لنت ترمزها دارند و همین امر باعث شده است تا استفاده از آنها محدود شود. امروزه از ترکیبات مختلفی در کنار سرامیک برای ساخت انواع لنت ترمز سرامیکی استفاده می شود تا علاوه بر کاهش قیمت این نوع از لنت ها، کیفیّت عملکردی آنها را نیز بالاتر ببرند.
لنت های نیمه فلزّی
این نوع از لنت ها از نظر کارکرد، ایجاد صدا و میزان سایش در رده میانی انواع لنت ترمز قرار دارند و می توانند تا خریداران خود را از نظر ویژگیهای ذکر شده راضی نگاه دارند. قیمت این گونه از لنت ها پایین تر از لنت های سرامیکی است و همین امر موجب شده تا استفاده از آنها بیشتر از دیگر انواع لنت ترمز باشد.
البتّه بد نیست بدانید که لنت های نیمه فلزّی نسبت به انواع لنت ترمز ارگانیک از قیمت بالاتری برخوردارند که این بالا بودن قیمت به دلیل کیفیّت بالای این لنت های ترمز است.
لازم به ذکر است که انواع دیگری از لنت های ترمز مانند لنت های ترمز کم فلز و زینتری نیز وجود دارند که از نظر کاربرد و میزان استفاده در رتبه های بعدی نسبت به موارد گفته شده قرار دارند و در حال حاضر استفاده از این ۳ مورد بیشتر از موارد دیگر است.