مدیر کل دفتر نظارت بر صنایع فلزی سازمان استاندارد گفت: ۹ مورد از استانداردهای ۸۵ گانه در کشور، اجرا نمیشود و شاید اگر استانداردهایی نظیر ترمز اضطراری هوشمند اجرا میشد شاهد حوادثی مثل تصادف زنجیرهای بهبهان نبودیم.
آقای پیمان پیرایش در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: استانداردهای تعلیق شده عبارتند از مواردی نظیر استاندارد حفاظت از عابر پیاده هنگام برخورد، استاندارد سیستم هشدار انحراف از مسیر، استاندارد استحکام کابین خودرو، استاندارد سیستم ترمز اضطراری پیشرفته، استاندارد کنترل پایداری در ترمزگیری، استاندارد فشار باد چرخ ها، استاندارد چراغ رانندگی در روز و همچنین نشانگر تعویض دنده که همگی از سال ۹۸ به بهانه تحریمها و یا عدم وجود فناوری لازم در کشور تعلیق شده اند.
وی گفت: خودرو سازان میگویند امکان آزمون برخی از استانداردها را در کشور نداریم البته تلاشی برای راه اندازی آزمایشگاههایی نظیر آزمایشگاه آزمون تصادف را انجام نمیدهند چنانچه به طور مثال مرکز آزمون جادهای خودرو بیش از ۱۵ سال است که بلاتکلیف مانده است.
مدیر کل دفتر نظارت بر صنایع فلزی سازمان استاندارد ادامه داد: خودرو سازان و وزارت صنعت مرکز آزمون جادهای را تکمیل نمیکنند و ما ناچاریم خودروهای نمونه را برای آزمون به خارج از کشور ارسال کنیم که این کاری بسیار زمانبر است.
آقای پیرایش گفت: چرا خودرو سازان آزمایشگاههای مورد نیاز خود را فراهم نمیکنند تا متوجه بشوند چه چیزی تولید کرده اند، همه واحدهای تولیدی باید خودشان آزمایشگاه مورد نیاز محصولات خود را فراهم کنند.