مخالفت اعضای مجمع عمومی فرهنگستان علوم پزشکی با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی
اعضای مجمع عمومی فرهنگستان علوم پزشکی در نامهای مخالفت خود را با افزایش ظرفیت رشتههای پزشکی اعلام کردند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما
/ در این نامه آمده است:
محضر مبارک رهبر حکیم و دوراندیش جمهوری اسلامی ایران
حضرت آیه الله امام خامنهای ادام الله عزه الشریف
حضرت آیت الله سید ابراهیم رئیسی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
سلام علیکم
با توجه به تصمیمات احساسی و غیرکارشناسانه اخیر جهت ارتقای خدمات پزشکی در مناطق محروم کشور که متمرکز بر افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی شده است، یادآوری نکات مهمی ضروری است و به اتخاذ تصمیمات عادلانه، مفید و مبتنی بر دیدگاههای خبرگان سلامت کمک خواهد نمود.
اعضای مجمع عمومی فرهنگستان علوم پزشکی، ضمن اعتراض به تصمیمات یک بعدی متخذه توسط ستاد محترم راهبری نقشه جامع علمی کشور و بی اعتنائی به دیدگاههای جامع نگر کارشناسی صاحب نظران حوزه سلامت، و تعبیر از آن به عنوان تعارض منافع توسط بعضی مقامات محترم ارشد کشور، موارد زیر را یاد آوری مینماییم:
۱ تصمیمات مهم در حوزههای تخصصی، نظیر ظرفیت پذیرش دانشجو، باید از پشتوانه دقیق کارشناسی یا مطالعاتی، توسط صاحب نظران مورد وثوق، برخوردار باشد و بر اساس سیاستهای کلی سلامت، ابلاغی مقام معظم رهبری و ناظر بر پاسخگویی به نیازهای سلامت مناطق مختلف کشور باشد.
۲ هر نوع تحلیل و تصمیم، باید بر مبنای شبکه بهداشتی درمانی کشور، نظام ارجاع و پزشکی خانواده، و تآکید بر تقویت و تحکیم این سیاست بسیار مهم، استوار باشد؛
۳ تحلیل نیروی انسانی سلامت ابعاد مختلف دارد که بعضی از موارد مهم عبارتند از: روند غیر عادلانه توزیع و روند رو به کاهش ماندگاری نیروی انسانی در مناطق محروم؛ مولفههای اقتصادی تأثیر گذار و تزلزل منزلت اجتماعی نیروی انسانی سلامت، بویژه پزشکان عمومی؛ خروج قابل ملاحظه پزشکان عمومی از حرفه پزشکی و اشتغال در سایر حوزهها؛ مهاجرت رو به افزایش دانش آموختگان و دانشجویان به خارج از کشور؛ تأثیر سهمیههای مختلف و اجرا نشدن، یا اجرای ناکامل تعهدات قانونی استفاده کنندگان از این سهمیهها سرانه بسیار پایین تربیت نیروی انسانی و نیز سایر هزینههای آموزش پزشکی و اختصاص ناکامل بودجههای آموزش و پژوهش؛ تعرفههای غیرواقعی، تصمیمات غیرکارشناسانه در مورد حقوق اعضای هیات علمی، تهدید شدن اصل مهم تمام وقتی استادان، که نسبت استاد به دانشجو را، در وضع فعلی نیز کاهش داده است؛
۴ تحلیلهای غیر جامع و ابتنای تصمیمات بر نسبتهایی نظیر "نسبت پزشک به جمعیت" که این نسبت در کلان شهر بزرگ کشور، در مقایسه با کشورهای منطقه بسیار بالاتر و در شهرها و مناطق محروم، نسبت به متوسط کشورهای منطقه، پایینتر است و میانگین کشوری نیز معیار معتبری نیست.
۵ لحاظ ننمودن مؤلفه بسیار مهم سایر نیروهای انسانی سلامت، در تامین مراقبتها و خدمات سلامت مورد نیاز مردم، نظیر (مراقبین سلامت، بهورزان، ماماها، پرستاران، کارشناسان بهداشت، و نظایر آنها) و تأکید اضافی بر نقش پزشکان و متخصصان. مزید اطلاع چنانچه هر شهروند ایرانی در هر سال برای دریافت این خدمات، ۱۰ بار مراجعه داشته باشد، ۷ مورد آن در محدوده مراقبتهای اولیه بهداشتی قرار داشته، باید توسط این نیروهای واسطه ای، ارائه شود.
۶ بی اعتنایی به خدمات بی نظیر و بعضاً منحصر به فرد جامعه پزشکی در دفاع مقدس، و همه ادوار گذشته و مدافعین سلامت در دوره اخیر و ایجاد فضای ناروای انتقاد از پزشکان و متخصصان (خاصه در رسانه ملی) و سلب اعتماد از جامعه پزشکی و ایجاد نارضایتی و دلسردی بین خدمتگزارترین و صادقترین خدمتگزاران جامعه.
عطف به مراتب تقاضا میشود دستور صریح فرمایید، مسیر انحرافی و غیرمعتبر فعلی به مسیر صائب و معتبر کارشناسی، توسط صاحب نظران مورد وثوق تبدیل و با تأکید بر رعایت مفاد سیاستهای کلی سلامت و سایر اسناد فرادست، به نتیجه برسد.
اعضای مجمع عمومی فرهنگستان علوم پزشکی:
دکتر سیدعلیرضا مرندی
دکتر محمد غفرانی
دکتر بتول احمدی
دکتر اکبر فاضل
دکتر بهادر اعلمی هرندی
دکتر داریوش فرهود
دکتر سیدحسن امامیرضوی
دکتر سیدمحسن فروتن
دکتر کامران باقریلنکرانی
دکتر سیدعباس فروتن
دکتر حسن ابوالقاسمی
دکتر رضا فریدحسینی
دکتر خلیل انصارین
دکتر مصطفی قانعی
دکتر مسلم بهادری
دکتر سیدمحمدرضا کلانترمعتمدی
دکتر پروین پاسالار
دکترسیدمحمدحسین کلانترمعتمدی
دکتر مسعود پزشکیان
دکتر باقر لاریجانی
دکتر مسعود پور مقدس
دکتر سیدرضا مجدزاده
دکتر غلامرضا پورمند
دکتر کاظم محمد
دکتر سیدضیاءالدین تابعی
دکتر مینو محرز
دکتر حسنیه تاجرزاده
دکتر محمدعلی محققی
دکتر ابوالقاسم جزایری
دکتر صادق مسرت
دکتر علی جعفریان
دکتر فرشته معتمدی
دکتر محمد علی جوادی
دکتر علیرضا مصداقی نیا
دکتر مجید حاجی فرجی
دکتر سید حسن مقدم نیا
دکتر علی حائری
دکتر مجید ملکی
دکتر علی اکبر حق دوست
دکتر حسین ملک افضلی اردکانی
دکتر علی خلج
دکتر سیدعلی ملکحسینی
دکتر منوچهر دوائی
دکتر رضا ملکزاده
دکتر یحیی دولتی
دکتر پروین میرمیران
دکتر فاطمه رخشانی
دکتر محسن ناصری
دکتر محمدرضا رزاقی
دکتر ایرج نبیپور
دکتر امیدوار رضائی میرقائد
دکتر شهربانو نخعی
دکتر علیرضا زالی
دکتر ابوالحسن ندیم
دکتر یدالله زاهد پاشا
دکتر سعید نمکی
دکتر محسن ساغری
دکتر فریدون نوحی
دکتر سیدجمالالدین سجادی
دکتر احمدعلی نوربالا
دکتر سیدابراهیم سجادی جزی
دکتر فاطمهسادات نیری
دکتر حمید سهرابپور
دکتر محمدحسین نیکنام
دکتر ناصر سیمفروش
دکتر حسین وحیدی
دکتر بهزاد شمس
دکتر مرضیه وحیددستجردی
دکتر محمدرضا شمساردکانی
دکتر کریم وصال
دکتر حسینعلی شهریاری
دکتر علیاکبر ولایتی
دکتر شهاب الدین صدر
دکتر محمدحسن قدیانی
دکتر سیدمحمود طباطبائی فر
دکتر علی فتحی آشتیانی
دکتر حسن عارفی
دکتر محسن شیرازی
دکتر فریدون عزیزی
دکتر محسن باوندی
دکتر بهرام عین اللهی
دکتر امیرآقا خاوری.
سلام علیکم
دهها هزار نفر در رشته های پزشکی دارو و دندان تحصیل میکنند که متوسط سالی بیست هزار دلار ارز صرف میکنند میشه که سالانه صدها میلیون دلارخارج میشه وهر روز یک التهاب در ارز بوجود میاد یک موردش ترکیه است که حدود ۲۰۰ هزار دانشجوی خارجی دارد که چهارمین کشور ایران بوده است بخش قابل توجهی از آنها در رشته پزشکی تحصیل مکنندوهزاران نفر در ترکیه در این رشته ها تحصیل میکنند که آمار آنها از سفارت قابل پیگیری است ویا روسیه که بیش از هزار نفر در این رشته ها تحصیل میکنند که با افزایش ظرفیت این التهاب کاهش میابد ضمنا حضور دهها هزار ایرانی در خارج جهت تحصیل پزشکی با چه زبانی به شما باید بگه که کمبود پزشک هست.ضمنا دو سال اول پزشکی و...علوم پایه میخوانند که مربوط به دروس تئوری است و زیر ساختش هست ضمنا حضور دهها هزار ایرانی در خارج جهت تحصیل پزشکی با چه زبانی به باید بگه که کمبود پزشک هست.ضمنا دو سال اول پزشکی و...علوم پایه میخوانند که مربوط به دروس تئوری است و زیر ساختش هست جناب رئیسی مساله کمبود پزشک رو به کمبود پزشک متخصص تقلیل ندهند شما الان در در بسیاری از رشته ها در منطقه اول هستید و در دنیا مطرح اما در پزشکی هنوز در رده های آخر منطقه از نظر تعداد قرار دارد از ظرفیت آزاد استفاده نشده و ممانعت کرده اند نمونه اش رو مادر دانشگاه ازاد اراک دیده ام که با تایید اولیه در دولت احمدی نژاد و ساخت ساختمان بزرگ و گرفتن هیئت علمی اما در دولت بعد کنسل شد ظرفیت رو باید ساخت نه اینکه هم اکنون صد درصد باشه..اصل رایچ اینه که بدون پرسنل درمان درمانی هم وجود ندارد. پیشرفتهای موشکی پهپادی وبیوتکنولوژی پالایشگاه مربوط به همین ظرفیت عظیم علمی است اما متاسفانه ضعفها هم مربوط به همین موضوع است مثلا دارو از بقیه بخشهای علوم پایه منفک شده مثلا مگر واکسن بیون تک آلمان به وسیله بیوشیمست اصالتا ترکیه ای ساخته نشده با ارزش سی میلیارد دلار.جاهایی که کار به دو حوزه علوم و پزشکی کار مربوط میشود کار گره میخورد و زنجیره تولید و علم به خاطر تفکیک وزارتین دارای مشکل میشود
چرا کمبود پذیرش پزشک اینقدر نگرانی از مهاجرت اونها ایجاد کرده است بسیار بیشتر از سایر رشته ها آیا این خود نشانه کمبود نبست در دوسال اخیر سه هزار پزشک به آلمان مهاجرت کرده است اما به خاطر زیر ساخت آموزش پزشکی به خصوص دربخش بین المل این قضیه جبران شده است
Data /GHO در قسمت Indicators لغت doctorتعداد پزشک دارو ساز پرستار فیزیوتراپ رو در سایت بهداشت جهانی ببینید در حتی نقشه مقایسه ای کشورها را من دیده ام خواهید دید سرانه کشور ما از بسیاری از کشورهای جهان اسلام کمتره مثلا در همه موارد از عربستان سرانه اش کمتره و از کشورهای شمال آفریقا هم کمتره از واز کشورهای اروپایی بسیار کمتر است.خوب مثلا هند بیش از یک میلیون دارو ساز داره و ایران حدود بیست هزار خوب معلومه اونوقت ما وارد کننده ماده اولیه دارویی از هند میشیم و میلیاردها دلار مواد اولیه دارویی و تجهیزات مرتبط وارد میکنیم در بیست سال اخیر حدود چهل میلیارد بوده است اولا پزشکا با توجه به هزینه بالا بهتره تعهد استخدامی در دو سال آخر بدند و دولت به جای این همه کارمند در سایر جاها آنها رو استخدام کنه مطمئنا اکثرشون خدمتگزار ملت خواهند شدتا خیالشون راحت بشه البته همه دانشجویان لزوما بدرد این کار نمیخورند حتی ممکنه مانند همه اقشار تعهد لازم رو نداشته باشند خروج آنها از کشورهم وضع رو ممکنه حادتر کنه پس باید افزایش بیابه ودر پذیرش دانشگاه آزاد هزینه به عهده خود فرد است باتوجه به وجود بیست هزار نفر سالانه معدل نوزده تجربی به نظر میاد از نظر کیفیت مشکل زیادی پیش نیاید
البته ما سپاسگزار زحمات بسیاری از این پزشکان که عمر خود را صرف خدمت میکنند میباشیم اما ما قبل از انقلاب مسایل سلامت ومشکل کمبود پزشک رو دیده ایم اگر نجنبیم وضع شاید بدتر بشه چون سال به سال با توجه به آمار موجود کشورها در این خصوص وضع خود را بهبود میدهند که در این سایت مشخصه.در مورد ادغام و رعایت حد و مرز هم همه جا یک متولی و وزارت خونه دو کارآموزش پزشکی و علوم رو میچرخونه شما بسیاری از دارو سازها رو میبینید در دو جا مشغول به کارند علتش چیست و گاها با تضاد منافع. آقایان محترم مخالف افزایش تعداد پزشکان آیا آنها روش درمان جدیدی ارایه کرد ه اند یا داروهای جدید پیشنهاد داده اند یا کتابهای آنها به صورت تالیفی و ترجمه بصورت مرجع خیلی زیاده اصلا وقت این کارها رو دارند یا پنج دقیقه ویزیت میکنند که بسیار حتی وقت استراحت ندارند یا دایم فکر ارتقای علمی خود هستند دقت کنید آیا اونها وقت لازم برای کارشون میزارن مثلا در هلند کمتراز ۱۵ دقیقه پزشکا وقت میزارن و یا پژوهش لازم رو انجاممیدند اصلا زیر ساخت معرفی داروی جدید که چهار مرحله هست دنبال شده من میگویم با تفکیک بسیار سخته.
در صورت افزایش ظرفیت از التهابش کم میشه و آموزش پرورش تحت فشار کنکور و استرس دانش آموزان قرار نمیگیره و برنامه هاش رو بهتر میتونه پیاده کنه که فشار روانی و اضطراب کنکور از اوان کودکی بر روی ۷۰۰ هزار داوطلب کنکور پزشکی روی آموزش پرورش و خانواده ها و داوطلبان هست که موجب میشه برای مثال اهداف فرهنگی آموزش و پرورش از جمله ارتقای فرهنگ ترافیک سلامت رو بتونه درست صورت بده ومثلا تلفات جانی اندازه جنگ در تصادفات رو کاهش بده بدون افزایش ظرفیت پزشکی کنکور مسئله اش و حساسیتش حل نمیشه و اون موقع کنکو قابل حل است ودر غیر این صورت آموزش پرورش فشل میشه پس آموزش پزشکی باید به وزارت علوم مثل سایر کشورها و تقریبا همه کشورها برگرده والا وزارت بهداشت به آسانی زیر بار نمیره و بابت خدمت دانشجویان پزشکی در مناطق محروم و هزینه مربوطه تعهد جدی بگیرن
آیا برای سیستان ا اگه زاهدان رو بیرون بیاره سرانه پزشک سیستان چهار نفر در ده هزار میشه یعنی ده درصد اروپا و سایرشهرهاش مطابق گزارش یک خبرگزاری در سال ۹۹ اصلا پزشک نداشته. مجلس خودش از وزارت علوم آموزش پزشکی رو به وزارت بهداشت برده خودش هم باید به وزارت علوم برگردونه البته تو دارو سازی و پرستاری و فیزیو تراپی و ... وضع همینطوره مثلا سرانه پرستاری متوسطش دوبرابر پزشک در دنیا است
بابت خدمت دانشجویان پزشکی در مناطق محروم و هزینه مربوطه تعهد جدی بگیرن مثلا چرا برای مثال ما مواد اولیه مهم مثل داروهای پنی سیلین و انسولین را نمیسازیم چون اصل کار داروسازی ساخت مواد اولیه است و سپس زنجیره تولید.این کار بیو تکنولوژیست شیمی آلی و مهندس شیمی و در نهایت دارو ساز است در صورت تحریم میخوایم چه کار کنیم اما سایرین در صنعت داروبه لحاظ نهادی جایگاهی ندارند چون مسیول فنی و نهاد ساز تنها دکتر دارو سازه و بقیه نقشی ندارندو ازطرفی تعداد این داروسازها کم است و حقوق بالا درصنعت .در حالی که در مواد اولیه دارو ها که نفت است مزیت داریم و در شیمی جز ده کشور اول هستیم این باعث میشود هیچ گاه به تولید مواد اولیه مهم از طریق تخمیر نزدیک نشویم چون این کار از دست داروسازها بر نمیاید اما سود صنعت در جیب دارو سازها عمدتا میرود انهم با دلارهای رانتی نفت و نیزبه لحاظ جایگاه نهادی تعریف شده که .تصمیم گیری به دست افراد ذینفع است و در بقیه موضوعات همینطور است مثلا ببیند چند کتاب دارو سازی صنعتی رفرنس ترجمه شده است که بسیار کم است .این طور میشود که درمان و دارو گران و وابسته و بیکاری زیاد بیمه ها مشکل دار و برنامه ریزی و طراحی مشکل.مطمئا باعث افزایش بودجه دولت میشه و ادغام کمش میکنه
.مثلا در طب سنتی وزارت بهداشت جهت عطاری ها نیرو تربیت نکرده و درمانها مستند نشده آیا اصلا کرسی شفا و قانون داریم به لحاظ نهادی کار عطاری ها سازماندهی نشده است فقط پزشکان سنتی حق کسب و کار دارند جناب وزیر بهتر نیست دوره طب سنتی و دارو سازی سنتی از دیپلم حداکثر شش ساله و چهار ساله بشه و متون تخصصی ان تدوین بشه با تدوین قوانین کسب و کار و تولید اون رو رونق بده و مانع نباشه بلکه هدایت گر باشه مثلا دکتری تخصصی این رشته ها باید کرسی داشته باشند مثل مرحوم تنکابنی در کتاب قانون ودرمان و دارو رو استاندارد کنند ایرانیها اکثرا مدعی اصلی طب بوده اند که در کتب قانون والحاوی... منعکس است پس ما پتانسیل بالایی داریم ضمنا مانند نظام مهندسی باید دانست که کدام پزشک در کدام محل طبابت میکند و آمار شو به صورت عمومی و به روز اعلام بشه.پس امسال ظرفیت رو برا ترم جدید بالا ببرید تا یک سال جلو بیفته حرف ۵۰۰ هزار شغله و باعث افزایش مشارکت اقتصادی. نمیشه هرجا پول هست مردم رو کنار گذاشت بعد انتظار تولید ماده اولیه پنیسیلین رو داشت آنچه تا کنون در این مواد اولیه صورت گرفته عمدتا دلارهای نفتی رانتی بوده است که سال آینده با حذف دلار ونبودن زنجیره تولید از ماده اولیه تا محصول خودش رو نشون میده
.راستی یکی بگه دلیل اینکه حداکثر حقوق برای پزشکا ۱۰۰ میلیون و برای سایرین حدود ۳۵ میلیون چیه .کمبود نیست کارخانه های دارو سازی تحت فشار نهاد غذا و دارو و قوانین و هزینه مالی دارو سازها و کمبود تعداد دارو ساز هستند بررسی کنید اختیار مجوز رو به استانها بدید همانطور که به راحتی مواد اولیه و داروی خارجی محصول نهایی اش چک میشه محصولات داخلی نظارت بشه و کمتر به روند توجه بشه بیشتر محصول مثلا یک بسته بندی ساده گیاهان دارویی 500 سوله و مسیول فنی دکتر دارو ساز میخواد چرا ..مشکل کنکور با افزایش ظرفیت تا حدود زیادی حل میشه.ضمنا مشکل با شیب ملایم افزایش ظرفیت حل نمیشه و مانند قبل ناکارآمد میشه چون وزارت بهداشت اکراه دارد.نظام سلامت وآموزش که وظایف اصلی دولته به وسیله اون اختلال طولانی مدت داشته است.ضمنا در مورد آمار دندان تعداد دندانهای ناسالم در سنیین خاص در ایران اصلا وضع خوبی نداره چون درآمد دارو ساز ماهی صد میلیونه که هفتاد درصدش در جیب دکتره و ماده اولیه وارداتی .و لزوما هرکس که قبول میشه نمیتونه پزشک بشه مثلا دندان پزشکانی هستند که دستشان قدرت کشیدن دندان رو نداره شما باید انتظار بیکاری رو داشته باشید چون آلمان با جمعیت برابر ما چهار صد هزار پزشک فعال و صد هزار پزشک بیکار داره.این کار از التهاب کلاسهای کنکور و خصوصی که دهها هزار میلیارد به مردم تحمیل میشه کم میکنه.. کشور که ۳۰۰۰ ارتوپد وهمین حدود درسایر رشته های مهم داره که ۷۵ درصدش در شهرهای بزرگ و مراکز استان هستند چهل میلیون جمعیت تنها هشتصد ارتوپد دارند و سایر رشته های مهم هم همینطوره اگر قبول ندارید نگاهی به مطب اونها بندازید یکی از کشورها که چهار برابر ما جمعیت دارد سی هزار جراح ارتوپد ۸۰۰ هزار پزشک فعال و سه چهار برابرش پرستار داره
فقط و فقط مجلس حواسش رو جمع کنه که دو اشتباه داشته است اول تفکیک وزارتین دوم کاهش ظرفیت سالهای قبل.به امضا کنندگان دقت کنید رییس هیئت امنای آزاد و رییس کمسیون بهداشت و وزیر بهداشت