شهردار تهران: ایده آلی را در تهران به عنوان یک کلان پروژه دنبال میکنیم و آرمان بلند ما این است که گاز را از تهران حذف کنیم و شهر بر مدار برق اداره شود.
شهردار تهران افزود: در ایدههای مطرح شده راندمان تبدیل گاز به برق برای شهر از بعد محیط زیستی و آلایندگی، مصرف و ایمنی موثر و مفید فایده خواهد بود. بر همین اساس باید در لکه گذاریهایی که انجام میدهیم تا بافت شهری نوسازی شود این ایده را پیاده کنیم و امکانی فراهم کنیم که این شبکه آنجا ارائه خدمت کند، البته این مساله در بلند مدت و بیش از ۴ سال تعریف میشود.
زاکانی ادامه داد: برای اجرای برنامه ها، هیات مشترکی را تشکیل میدهیم تا تفاهم نامهای منعقد و مسائل را را تعیین تکلیف کنیم. اولین موضوع مطرح شده در جلسه درباره روشنایی بود که هم میتواند برای تردد در شهر و هم از بعد صرفه جویی شرایط مناسبی را فراهم کند.
او اضافه کرد: در این بخش ما میتوانیم برای تعویض روشنایی درباره پارکها و ساختمانهای شهرداری پیش قدم شویم. درباره میزان نیاز ما برای تعویض کار کارشناسی صورت بگیرد و این مسیر اتفاق بیفتد. همچنین تعویض ۳۷۰ هزار شعله چراغی که در شهر وجود دارد باید در دو تا سه سال در کارهای میان مدت فشرده شود و حتی با سرعت بیشتری این کار را انجام داد و سه سال را به نصف کاهش داد.
شهردار تهران عنوان کرد: میتوان به ساختمانهای ادارات در زمینه روشنایی شان، الگوی مصرف داد تا با تبلیغ و رایزنی دستگاهها پای این کار بیایند و حتی این موضوع را به یک رکن در ساختمان سازی و تبدیل به یک فرهنگ عمومی در رابطه با عوامل صرفه جویی کنیم.
زاکانی بیان کرد: ناظر به پستهای مجموعه وزارت نیرو، نوسازی آنها میتواند منجر به ارائه تسهیلات و خدمت، امنیت و صرفه جویی و بهره وری از امکانات برای شهر شود. ۵۲۰ هکتار زمینهایی داریم که زیر دکلهای فشار قوی قرار دارد و این مسأله نیز باید در این کارگروه تعیین تکلیف شود تا ایمنی بالا رود و مشکل حریم برای ساکنان حل شود.
او گفت: در این کارگروهها صرفه جوییها را در ۱۰۰۰ پله برقی دنبال کنید. همچنین بحث اطلاعات مکانی مهم است چرا که در تهران در امکان برهم گذاری اطلاعات و ارائه تسهیلات برای مردم کمتر دقت کردیم و طول کشیدن صدور پروانه هم با این مسأله مرتبط است و این مسئله را در تفاهم نامه عملیاتی کنید.
شهردار تهران افزود: بخش فناوری ما کاملا مهیاست و در تهران بیشترین امکانات اطلاعات و دادهها در اختیار شهرداری است که اگر به اپراتورها و دستگاهها متصل شود امکان این وجود دارد که شبکه ملی اطلاعات را در تهران پیاده کنیم.
قرارداد خرید ۵۰ اتوبوس برقی نهایی شد
زاکانی ادامه داد: بحث دیگر در زمینه هوشمندسازی و ایجاد زمینه بهرهمندی از امکانات سوختهای غیر فسیلی است. در این زمینه اولین قرارداد را برای خرید ۵۰ اتوبوس برقی برای استفاده در خیابان جمهوری را بستیم. همچنین باید در خصوص وضعیت اتوبوس در تهران بعد از جبران مافات فعلی و نوسازی و بازسازی اتوبوسها به سمت اتوبوسهای برقی برویم و همچنین باید به سمت خودروهای هیبریدی در شهر برویم.
او اضافه کرد: در بحث موتورهای برقی مذاکراتی با شرکتهای سازنده انجام دادیم و پیشنهاد دادیم که اگر این موتورها یک اتاقک داشته باشند میتوانند جنبه ایمنی بالاتر را داشته باشند و سرنشین را اضافه کنند و هم آلودگی هوا از طرف موتور سیکلتها برطرف شود. ۳ تا ۴ میلیون موتور سیکلت در شهر وجود دارد که کارگروهی تشکیل دادیم تا هم هویت موتور با صاحبش مشخص شود و هم با سیستم کنترل عبور، تبدیل موتورهای کاربراتوری به برقی را دنبال کنیم.
شهردار تهران بیان کرد: این کارگروه مستمر باشد تا صرفه جویی ایمنی و توجه به مسائل زیست محیطی را باهم داشته باشیم. تیم مشترک با معاونتهای مختلف به صورت دورهای جلسه و پیوستهای کارشناسی داشته باشند تا با عملیاتی کردن آن بتوان چهره شهر را تغییر داد. همچنین برای این کارها پیوست فرهنگی و پیوست انتقال به فضای عمومی را در نظر بگیرید. باید با یک زمانبندی مشخص اقدامات را انجام دهیم تا به یک الگوی شایسته در شهر تبدیل شود.