آمریکا با بحران بی سابقه کمبود راننده کامیون و کافی نبودن ظرفیت انبارهای بنادر برای تخلیه محموله کشتیها درپی افزایش تقاضا برای مصرف انواع کالاها روبروست.
کمبود راننده کامیون و کافی نبودن ظرفیت انبارهای بنادر باعث جمع شدن تعداد زیادی از کشتیها در سواحل این کشور شده است که منتظر نوبت برای تخلیه محموله خودشان هستند.
بیسان ابوکویک خبرنگار شبکه الجزیره در آمریکا گفت: نزدیک سواحل کالیفرنیا، ۷۴ کشتی باری لنگر انداخته اند. این کشتیها که از آسیا و دیگر مناطق جهان هستند، منتظر نوبت برای تخلیه محموله کالاهای خودشان هستند. به طور معمول مدت انتظار این کشتیها چند ساعت تا چند روز بیشتر نبود، اما امروز به طور متوسط باید ۱۰ روز منتظر بمانند که این شرایط باعث ازدحام شدید در اسکلهها شده است.
نیک وایاس استاد بخش اقتصاد دانشگاه کالیفرنیا به الجزیره گفت: ”ما شاهد افزایش تقاضای مصرف کنندگان و کمبود کارگر و تجهیزات هستیم که ناشی از اختلال کامل در نظام اقتصادی است. “
در ادامه این گزارش آمده است: ارزیابیها حاکی از آن است که این مشکل تا سال آینده ادامه خواهد داشت، اما مقامات بندر لانگ بیچ تاکید میکنند گامهایی برای کاستن از این بحران برداشته اند.
نوبل هاسیگابا معاون مدیرعامل بندر لانگ بیچ به الجزیره گفت: ”هر گامی که بر میداریم با هدف تخلیه سریعتر بار کشتیها و کانتینرها در سریعترین زمان ممکن است. تمدید ساعتهای کاری و تشویق انبارها به فعالیت شبانه روزی با هدف تخلیه سریعتر این کشتیها صورت میگیرد. “
خبرنگار الجزیره خاطر نشان کرد: از جمله دلایل این ازدحام، کمبود تعداد رانندگان کامیون است که کالاها را به مقاصد نهایی منتقل میکنند. اما بعضی از این رانندگان هم از طولانی شدن فرآیند ترخیص کالاها از بنادر ناراضی هستند.
یک راننده کامیون به الجزیره گفت: ”به علت بروز مشکل در داخل بندر، ما در اینجا سردرگم شده ایم. اگر آنها کار نکنند، ما هم نخواهیم توانست کار کنیم و اقتصاد هم تغییر نخواهد کرد. دولت بایدن به این مسئله رسیدگی کند. “
خبرنگار الجزیره گفت: متوسط میزان هزینه مصرف کنندگان در آمریکا، در سه ماهه سوم امسال فقط به میزان یک و شش دهم درصد افزایش یافته است. این شرایط نتیجه، کمبود عرضه به علت بحران واردات و افزایش قیمت هاست.
تارا رایسبرگ صاحب یک فروشگاه در لس آنجلس به الجزیره گفت: ”از ناتوانی در تامین کالاها برای باز نگه داشتن درهای فروشگاهم به شدت نگران هستم. هر بار میفهمم که نمیتوانم کالایی را که میخواهم بفروشم، وارد کنم و این شرایط هولناک است. “
مدیران انجمن حمل ونقل آمریکا عنوان کرده اند که با کمبود ۵۰ هزار راننده کامیون در سراسر کشور مواجه شده اند. این کمبود همزمان به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان فشار وارد میکند.
خبرنگار الجزیره افزود: با نزدیک شدن به زمان اعیاد در آمریکا، نگرانی صاحبان فروشگاهها درباره پیامدهای بحران واردات بیشتر شده است و میترسند که با فرا رسیدن ماه دسامبر، مشتریان آنها برای خرید هدیه و بازیها، با قفسههای خالی فروشگاهها روبرو شوند.
شرکتهای حمل ونقل و شرکتهای توزیع در آمریکا اخیرا با مشکل بزرگی مواجه شده اند. کمبود راننده کامیون باعث شده تا صنعت داخلی حمل ونقل در آمریکا منتظر روزهای سخت باشد.
به گزارش پایگاه خبری سی نیوز و به نقل از سی ان. بی. سی، مدیران انجمن حمل ونقل آمریکا عنوان کرده اند که با کمبود ۵۰ هزار راننده کامیون در سراسر کشور مواجه شده اند. این کمبود همزمان به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان فشار وارد میکند. شرکتها نمیتوانند محصولات شان را به بازار برسانند و از سوی دیگر، مشتریها و مصرف کنندهها به دلیل کاهش کالا در بازار متحمل هزینههای بالاتری میشوند.
به دلیل بروز این مشکل در صنعت حمل ونقل، شرکت آمازون عنوان کرد که هزینه اشتراک یک ساله خود را از ۹۹ دلار به ۱۱۹ دلار افزایش میدهد. چرا که هزینههای حمل ونقل نسبت به گذشته تغییر داشته است.
اما کمبود راننده به دلیل افزایش خریدهای آنلاین نیست. باب کاسلو، یکی از کارشناسان اقتصادی میگوید که مسائل مختلفی در این کمبود دخیل هستند که باید به آنها پرداخته شود: «ما یک مشکل جمعیتی داریم. کامیونها بیش از ۷۰ درصد از سهم حمل ونقل داخلی را به خود اختصاص داده اند. میانگین سنی رانندهها هم بالا رفته و تمایل ورود خانمها به این شغل زیاد نیست.»
نگاه واقع گرایانه این است که شغل رانندگی کامیون جذابیتی برای بسیاری از مردم ندارد. آنها ساعتها در داخل جادهها به رانندگی مشغولند، مجبورند دور از خانواده باشند و جای خواب شان هم داخل کامیون شان است.
فناوری جدید هم به کمک رانندهها آمده تا ساعت فعالیت آنها را محدودتر از گذشته کند. این عوامل باعث شده تا اکنون، صنعت حمل ونقل آمریکا با کمبود راننده کامیون مواجه باشد.