معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به برگزاری مراسم روز ملی صادرات در روزهای آینده از معرفی ۶۰ صادرکننده برتر در این مراسم خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما از سازمان توسعه تجارت ایران، آقای فرهاد نوری گفت: در سال جاری پرونده بیش از ۵۰۰ بنگاه صادراتی از گروههای کالایی و خدماتی مختلف به منظور انتخاب صادرکنندگان نمونه ملی بررسی شد و از این تعداد ۶۰ بنگاه برتر انتخاب شدند که به ترتیب شامل ۵۲ صادرکننده نمونه, ۴ صادرکننده ممتاز و ۴ صادرکننده ویژه هستند.
نوری با اشاره به مشارکت حداکثری صادرکنندگان در فرآیند انتخاب صادرکننده نمونه، بررسی پرونده صادرکنندگان متقاضی در فرآیند انتخاب صادرکننده نمونه را نیازمند تخصص و تجربه در این زمینه عنوان کرد.
وی خاطرنشان کرد: مراسم روز ملی صادرات هنوز برگزار نشده که ارزیابی شود و دیدار نمایندگان بخش خصوصی با شخص رئیس جمهور نیز با هماهنگی و پیگیری سازمان توسعه تجارت ایران با استقبال و رضایت صادرکنندگان انجام شد که بازتاب بسیار مثبتی در جامعه تجاری کشور داشت، با این حال سازمان توسعه تجارت ایران از برگزاری مراسم روز ملی صادرات توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران استقبال میکند.
معاون توسعه صادرات کالا و خدمات، انتخاب صادرکننده نمونه ملی را از وظایف حاکمیتی برشمرد و ادامه داد: ایجاد ارزش افزوده، اشتغالزایی، عدم خام فروشی، مصرف بهینه انرژی و آب در محصولات صادراتی و توجه به مهارتهای تخصصی صادراتی مانند نفوذ در لایههای نهایی بازار هدف از شاخصهایی است که در کنار دیگر شاخصهای اصلی به صورت دقیق و موشکافانه در پروندههای صادرکنندگان متقاضی بررسی شده است.
نوری اضافه کرد: فرآیندهای سنتی انتخاب صادرکننده نمونه از سوی سازمان توسعه تجارت ایران اصلاح شده و امسال برای نخستین بار صادرکننده نمونه از میان شرکتهای کوچک و متوسط نیز انتخاب شده است.
وی با اشاره به مسئولیتهای اتاق بازرگانی یادآور شد: ایجاد مراکز تجاری در بازارهای هدف و ساماندهی تجار برای حضور در رویدادهای تجاری معتبر از موارد حائز اهمیت در وظایف اتاق بازرگانی و در راستای توسعه صادرات غیرنفتی است.