شهردار تهران: از ۷۵ درصد تردد حمل و نقل عمومی سهم مترو باید ۳۰ درصد باشد که در حال حاضر این سهم ۱۰ درصد است و سهم اتوبوسرانی هم به ۲۳ درصد میرسد.
اقای زاکانی تصریح کرد: با مدلهای جدید توسعه مترو در خط ۱۰ باید با تقسیم و قطعهبندی مسیر، ساخت مترو را سرعت دهیم چرا که تمرکز مدیریت شهری هم بر تکمیل خط ۶ و ۷ و سرمایهگذاری برای سایر خطوط (۸، ۹، ۱۰ و ۱۱) است.
شهردار تهران با تاکید بر لزوم استفاده از ابزارهای جدید برای تامین مالی مترو، گفت: شهرداری تهران باید بتواند از طریق مشارکت و امکاناتی که از آن برخوردار است، تامین مالی کند، اما به دلیل عقب افتادگیها و انجام ندادن تعهداتش به بانک شهر و رفاه، نتوانسته است از امکانات و سهم خود برای توسعه حمل و نقل عمومی به صورت مناسب استفاده کند.
وی با اشاره به مشکلات مالی پیش روی توسعه مترو، افزود: شهرداری باید به تعهدات خود عمل کند تا بتواند از تسهیلات قبلی این دو بانک استفاده و این عقب افتادگی را جبران و همچنین برای موقعیت جدید از تسهیلات استفاده کند.
آقای زاکانی با اشاره به همکاری دولت جدید با شهرداری اضافه کرد: دولت از سالهای گذشته به تعهد پرداخت سهم ۵۰ درصدی خود در توسعه مترو و ۳۳ درصدی بلیت عمل نکرده است، اما دولت جدید بر انجام این تعهدات اهتمام دارد و این اهتمام در جلسه وزیر کشور درباره قطار ملی مشهود بود و امیدواریم با کمک دولت به توسعه خطوط مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی سرعت دهیم.
وی ادامه داد: از طریق مجلس هم باید تسهیلاتی برای بودجه ۱۴۰۱ و احکامی در برنامه هفتم توسعه کشور برای توسعه حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شود تا سرعت خدمتگزاری را افزایش دهیم و کاستیها را جبران کنیم.