هدف از تحقیق و تفحص از صنعت خودرو کمک به ارتقا کیفیت و رفع مشکلات است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان مرکزی؛دکتر علی اکبر کریمی رئیس هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو با اشاره به اینکه هدف ما از تحقیق و تفحص نه تنها مچگیری نیست بلکه ارتقا سطح صنعت خودرو و رفع چالشها و مشکلات موجود است، گفت: این صنعت از جایگاه ویژهای در اقتصاد کشور برخوردار بوده و با ۶۴ رشته صنعتی دیگر در ارتباط است.
کریمی با تصریح بر اینکه هدف ما از تحقیق و تفحص نه تنها مچگیری نیست بلکه ارتقا سطح صنعت خودرو و رفع چالشها و مشکلات موجود است، ادامه داد: این صنعت از جایگاه ویژهای در اقتصاد کشور برخوردار بوده و با ۶۴ رشته صنعتی دیگر در ارتباط است بنابراین رونق آن میتواند بر سایر صنایع نیر اثرگذار باشد و اشتغالزایی به همراه داشته باشد.
وی با تاکید براینکه همه باید تلاش کنیم که وضعیت صنعت خودرو به عنوان صنعتی پیشران در اقتصاد ملی بهبود یابد، افزود: به زودی تیم کارشناسانِ هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در ایران خودرو مستقر میشود و براساس زمانبندی پیشبینی شده وضعیت عملکردی شرکت در ۱۵ محور مورد تاکید هیات احصا و جمع بندی خواهد شد.
این عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی ،با بیان اینکه ،مدیرعامل ایران خودرو گزارش جامعی از آخرین وضعیت این شرکت ارائه کرد، اضافه کرد: به گفته وی تعهدات معوق ایران خودرو به ۱۰ هزار دستگاه یعنی کمترین میزان طی سالهای اخیر رسیده است.
وی افزود: براساس گزارش مذکور فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار موجب افزایش تقاضا در این بازار شده است در نتیجه رقابت شدیدی برای خرید محصولات ایران خودرو و سایر خودروسازان ایجاد شده است که این شرکتها قرعه کشی را به عنوان راهکاری برای رفع این مشکل تعریف کرده اند.
کریمی تعمیق داخلی سازی و داخلیسازی در ایران خودرو را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: طبق گزارش ارائه شده میزان ساخت داخل ایرانخودرو افزایش پیدا کرده است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به بازدید از مرکز تحقیق و توسعه ایران خودرو، ادامه داد: در این مرکز از مدلها و طراحیهای جدید خودرو، مانند تارا با آپشنهای جدید و خوردوهایی که مراحل ساخت اولیه آنها طی شده و در ماههای آینده به تولید میرسد، بازدید به عمل آمد؛ براساس این بازدیدها اقدامات خوبی در حوزه توسعه محصول و ارائه پلت فرمها و محصولات متنوع صورت گرفته است.
کریمی افزود: هرچند ایران خودرو توانسته اقدامات مثبتی انجام دهد اما مردم از کیفیت پایین برخی از خودروهای تولیدی و نامطلوب بودن نحوه ارائه خدمات پس از فروش این شرکت در نمایندگیها که به بهانههای مختلف مردم را از دریافت حقوق قانونی خود تحت عنوان گارانتی محروم میکنند، گلایههایی دارند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین درباره میزان تولید موتورسیکلت در ایران خودرو نیز توضیح داد: براساس گزارش ارائه شده تولید موتور سیکلت در سال قبل نسبت به سال ۹۸ حدود ۸۰ درصد رشد داشته است.
کریمی درباره انتشار برخی خبرها مبنی بر دپو خودرو در پارکینگ خودروسازان، گفت: با توجه به بازدید نزدیک از ایران خودرو، میتوان گفت که این اتهام به این شرکت وارد نیست زیرا دهها هزار دستگاه خودرو در پارکینگ وجود دارد که نیازمند قطعه است.
رئیس هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو تصریح کرد: خودروهای بسیاری به دلیل نبود یک قطعه که ناشی از تحریم و مشکلات موجود در مسیر خرید قطعات است، در پارکینگ مانده که مدیران عامل خودروسازیها و مسئولان کشور باید برای حل این مشکل در سریعترین زمان برنامه ریزی کنند.