خطیبی در خصوص این توافق افزود: واگذاری ۱۰ هزار قوای محرکه و گیربکس از طرف ایران خودرو به گروه صنعتی سایپا برای استفاده در خودروی اقتصادی شاهین گام دیگر این توافق دو جانبه است.
وی ابراز امیدواری کرد، تا در سایت شرکت بن رو ساوه ، بتوانیم با همکاری دو جانبه، خودروی اقتصادی تولید و عرضه نماییم.
خطیبی اضافه کرد: امیدواریم در راستای توافق صورت گرفته، مالکیت شرکت بن رو ساوه نیز بین یکدیگر تسهیم تا موجب شکل گیری اتحاد عالی در سطوح بالا بین دو خودرو ساز ملی شود.
مدیر عامل سایپا نیز گفت: در چهار ماه گدشته با شعار تولید اقتصادی و در نطر داشتن محدودیت منابع کار را شروع کردیم و با وجود اینکه دو خودرو ساز بزرگ کشور منابع عظیمی را در سطح کشور در اختیار دارند و در راستای تولید اقتصادی که نتیجه ی آن افزایش کیفیت ،کاهش قیمت و افزایش تحویل و بهره وری، خواهد بود، نیازمند شکل گیری اتحاد استراتژیک که بیش از ۱۷ سال در دنیا تجربه و سابقه دارد، هستیم.
تیموری افزود: در حوزه های قوای محرکه و خدمات پس از فروش، امداد خودرو و در حوزه ی تولید اقتصاد مشترک، امیدواریم اهداف مان محقق شود.
وی در خصوص محصولات جدید شرکت سایپا ادامه داد: تولید خودروی آریا در اواخر سال جاری و خودروی اطلس نیز در سه ماه ی اول سال آینده تولید خواهد شد و دو محصول عمومی در برنامه ی شرکت وجود دارد و باید بر روی خودروهای تجاری کار کنیم .
مدیرعامل سایپا اظهار کرد: تولید خودروی ون در شش ماه اول نهایی می شود که خودرویی کاملا اقتصادی و برای مصرف کننده حدود یک سوم قیمت خودروهای وارداتی از کشور چین تمام خواهد شد و در شش ماهه ی دوم نیز به سمت تجاری کردن خودروهای وَن حرکت خواهیم کرد.
تیموری ادامه داد: در ۱۰ سال اخیر خودروهای عمومی بازسازی نشده و خودروی جدیدی نیز به بازار عرصه نکرده اند و ون های موجود نیز مربوط به دهه ۸۰ است.
وی ادامه داد: تولید خودروی کوئیک روزانه ۱۰۰۰ دستگاه هدفگذاری و ۳۵۰ دستگاه خودروی شاهین تولید خواهیم کرد و در دو ماه ابتدای سال نیز این هدفگذاری محقق شده است .
تیموری یادآور شد: محصولاتی که در سال های گذشته پیش فروش شده ، در برنامه ی تولید شرکت سایپا دارای برنامه ریزی است که محصولات را به مشتریان تحویل دهیم ولی در فروش ها و پیش فروش ها اینده تمرکز بروی خودروهای اقتصادی خواهد بود.
مدیرعامل ایران شرکت ایران خودرو در خصوص واردات خودرو نیز گفت: ما دو شرکت خودرو ساز از واردات استقبال می کنیم و این اقدام دولت را در حقیقت استقبال از واردات می دانیم ، در چهار ماه اخیر افزایش کیفیت محصولات در دو شرکت محسوس بوده و امیدوار هستیم، اقدامی را که دولت آغاز کرده، به تنطیم بازار و تعادل قیمت ها در بازار کمک نماید .
تیموری مدیرعامل سایپا نیز گفت: در خصوص واردات خودرو هیچ منعی در دو خودرو ساز وجود ندارد .
وی افزود: در واردات خودرو در چند سال اخیر، هیچ مبنایی برای قیمت گذاری نشد و با هر قیمتی توان وارد کردن و عرضه داشتند و این در حالی بود که در مواجه با دو خودرو ساز، همیشه قیمت گذاری در محصولات وجود داشته است.
محمدعلی تیموری با اشاره به گذشت ۱۷ سال از عمر اتحاد استراتژیک خودروسازان دنیا، افزود: افزایش بهرهوری، بهینه سازی قیمت و ارتقای کیفیت خودروی تولیدی، هدف اصلی اتحاد استراتژیک خودروسازان در دنیاست.
وی با تاکید بر اینکه اتحاد استراتژیک به معنی ادغام نیست، افزود: اتحاد استراتژیک در بین خودروسازان دنیا موجب بهبود قوای محرکه شده که نقطه عطف این اتحاد است. هزینه تحقیقات قوای محرکه بالا بوده و بهبودها در آن به سختی انجام میشود هرچند در سالهای اخیر جهشی در قوای محرکه مشاهده میشود که همانا ساخت خودروهای برقی است.
تیموری در ادامه به هماهنگی بین ایران خودرو و سایپا به منظور هیبریدی کردن قوای محرکه خودروها اشاره کرد و افزود: در این هماهنگی به گونه ای هدفگذاری شده است که قوای محرکه هیبریدی بر روی محصولات مشترک ایران خودرو و سایپا استفاده شود تا قیمت تمام شده بهینه شده و کیفیت محصول تولیدی افزایش پیدا کند.
وی در ادامه ارائه خدمات پس از فروش و امداد خودرو را از دیگر نقاط این اتحاد استراتژیک دانست و افزود: ۸۰ درصد نقاط تحت پوشش خدمات پس از فروش و امداد خودرو بین دو شرکت خودروساز مشترک است و با اتحاد استراتژیک می توان ۲۰ درصد مابقی را با تعامل پوشش داد تا خدمات دهی به مردم و مشتریان تسهیل پیدا کند.
مدیرعامل سایپا در ادامه، تحقیق و توسعه در قوای محرکه و طراحی خودرو را از دیگر شاخصهای اتحاد استراتژیک بیان کرد و افزود: در بین تمام خودروسازان دنیا به دلیل سرمایهگذاری بالایی که درخصوص آزمایشگاه و دستگاه تست اتفاق میافتد یک مرکز مشترک وجود دارد که موجب بهبود در طراحی، بهینه سازی قیمت و ارتقای کیفیت میشود.
وی ساخت خطوط تولید را از دیگر شاخصها بیان کرد و افزود: تجمیع ساخت خطوط تولید در بین شرکتهای خودروساز دنیا موجب افزایش بهرهوری شده است. آزمایشگاهها در دنیا به صورت مرکزی اداره میشوند و حتی خودروسازانی که در تیراژ ۱۰ میلیون خودرو تولید می کنند آزمایشگاه مرکزی دارند تا خدمات لازم را دریافت کنند، اما در ایران هر خودروسازی با سرمایه گذاری جداگانه به دنبال ساخت آزمایشگاه اختصاصی است.
تیموری افزود: امروزه بین هشت الی ۱۰ درصد قیمت تمام شده خودرو در حوزه لجستیک و حملونقل صرف می شود که بهینه سازی آن می تواند ارزش افزوده بالایی را برای مشتری ایجاد کند و اتحاد استراتژیک در این حوزهها میتواند منشاء برکات زیادی برای خودروسازان و مشتریان باشد.
وی بیان کرد: تمامی خودروسازانی که اتحاد استراتژیک بین آنها اتفاق افتاده یک محصول اقتصادی مشارکتی تولید کرده و سهم بالایی از بازار را به خود اختصاص داده و آنرا با برندهای خود وارد بازار میکنند. در طول ۱۷ سالی که خودروسازان در دنیا به این سمت رفتند، این مهم را محقق کردند و از دستاوردهای آن بهرهمند شدند.
او گفت: در طول چهارماهی که اتحاد استراتژیک توسط مدیریت جدید دو خودروساز بزرگ ایران ایجاد شده جلسات مستمری در این حوزه تشکیل و آخرین اقدام صورت گرفته برگزاری جلسات مشترک در حوزه زنجیره تامین قطعه سازی بوده است.
مدیر عامل سایپا افزود: اصلاح فرآیند ساختارها در دوره جدید مدیریتی وزارت صمت در حوزه خودروسازی موجب وقوع اتفاقات خوبی شده است و سیاستگذاری در صنعت خودرو با درایت معاونت حمل و نقل وزارتخانه صورت می گیرد که منشاء تحولات بزرگ در حوزه خودروسازی کشور است.