پل تله زنگ به دلیل موقعیت استراتژیک در مسیر ریلی شمال به جنوب در سالهای جنگ تحمیلی بارها مورد حمله هوایی قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خوزستان ، همواره میتوان از راه آهن به عنوان یکی از زیرساختهای اساسی یک کشور در بخش حمل و نقل یاد کرد، زیرساختی که در کشور ما علاوه بر قدمت زیاد توانسته است، همواره در مواقع سخت یاری دهنده باشد.
خطوط ریلی با توجه به پتانسیل بالای که در بخش حمل مسافر و بار دارد، میتواند در مواقع حساسی مثل حوادث غیر مترقبه و جنگها نقش ایفا کند و این در شرایطی است که امنیت و توان جابجایی بالا و کاهش هزینهها در مقایسه با بسیاری از وسائط نقلیه دیگر گواهی بر این ادعا است.
با ورق زدن کارنامه دفاعی ایران در ۸ سال جنگ تحمیلی جایگاه راه آهن بسیار حائز اهمیت و پر رنگ است.
پل تله زنگ در کیلومتر ۵۸۷ مسیر راه آهن لرستان، حد فاصل دورود و اندیمشک واقع شده است.
این پل در ۶۴۰ متری ایستگاه تله زنگ قرار گرفته و امکان عبور قطار را از روی دره عمیقی فراهم میکند.
پل تله زنگ یکی از استراتژیکترین پلهای ایران است که نقش مهم و اساسی در روند انتقال تجهیزات و امکانات در دوران دفاع مقدس داشته است.
روایتگر خاطرات راه آهن میگوید: یکی از مناطقی که در جریان جنگ تحمیلی بارها توسط عراق مورد حمله هوایی قرار گرفت پل تله زنگ بود.
سید حسام الدین نبوی بیان کرد: این پل در مسیر راه آهن شمال به جنوب در لرستان و بین شهرستان دورود و اندیمشک قرار دارد که به خاطراهمیت استراتژیک این پل در جریان جنگ تحمیلی بارها مورد هجوم هواپیماهای بعثی قرار گرفت، چون آنها میخواستند یکی از شریانهای حیاتی در جنگ علیه ایران را قطع کنند.
او میگوید: در دهها حملهای که آنها به این پل داشتند آسیبها آنچنان زیاد نبوده است.
او با روایت روزهای گذشته بر پل تله زنگ گفت: حرکت قطارها در هنگام جنگ تحمیلی فقط در روز انجام میشد، زیرا روشنایی قطار احتمال حمله هوایی دشمن را افزایش میداد.
علی نبوی ادامه داد: در دوران جنگ تحمیلی یک قطار بیمارستانی در مسیر خوزستان به تهران شهدا و مجروحان جنگ را از خط مقدم جبهه به پایتخت اعزام میکرد.
ارتش بعث عراق با حملات سنگین به دنبال قطع پشتیبانی ریلی از جنوب بود
در بمباران ایستگاه اندیمشک ۵۴ فروند هواپیما در یک روز به طور مداوم در مدت ۴۵ دقیقه ایستگاه را مورد حمله قرار دادند که عدهای از هموطنان که برخی از آنان کارکنان راه آهن بودند، به شهادت رسیدند.
همچنین پل تله زنگ که در آن زمان در ناحیه لرستان قرار داشت، با دو فروند هواپیمای عراقی مورد هدف قرار گرفت و تخریب شد و در پیتخریب این پل ارتباط ریلی شمال جنوب کشور مسدود شد.
پس از این حادثه کارکنان و مسئولان راهآهن از همان ابتدای حادثه جهت برقراری مجدد ارتباط با ایجاد ایستگاه فرعی و موقت در ضلع شمالی پل و احداث پل عابر فرعی که کمتر از یک هفته طول کشید، برای انتقال مسافران و رزمندگان به آن سوی پل اقدام کردند.
بیشتر بخوانید: بنای هشت بنگله اهواز، نماد تاریخ راه آهن، نیازمند مرمت + عکس
در حال حاضر از پل تله زنگ برای تردد قطارها استفاده نمیشود و فقط یادگارهای حملات راکتی دشمن بر تن این گل استراتژیک باقی مانده است و در جوار این پل خط ریلی جدیدای برای تردد قطار ساخته شده است.