اعضای شورای اسلامی شهر تهران بررسی طرح «تقدیر از هیأت عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در شهر تهران» را به تشکیل کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا موکول کردند.
رئیس شورای ششم شهر تهران در خصوص این طرح گفت: این طرح برای ارزیابی و تقدیر و تشویق عملی از هیئاتی است که در ماه محرم فعالیت می کنند. هرچند خود این افراد چنین توقعی ندارند و این کار برای حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است و این کار هم تقدیر و تشکری به سهم شورا و شهرداری است.
علیرضا نادعلی متذکر شد: اصل کار بسیار خوبی است، اما کدام هیئت با کدام شاخص باید انتخاب شود؟ بهتر است اجازه دهیم که سازمان تبلیغات اسلامی در این زمینه کمک کند.
مهدی اقراریان نیز در مخالفت با دو فوریت طرح گفت: عزاداری اباعبدالله الحسین ۱۴۰۰ سال است که اجرا میشود، اما به نظرم این کار به صلاح نیست و به نوعی دخالت در این سنت است.
وی ادامه داد: همچنین ابزار لازم برای ارزیابی این هیئات را نداریم و سازمان تبلیغات اسلامی هم ابزار لازم را ندارد. چون اگر حتی چند کودک در کوچه ای با چادر مادر خود برای اباعبدالله خیمه ای زدند و چای به دست مردم دادند، ممکن است در نزد اباعبدالله الحسین از هزاران هیئت بزرگ مقبولتر باشد؛ لذا ورود شورای اسلامی شهر به این مسئله را درست و ضروری نمی دانم.
اقراریان افزود: شورا در موضوع امکانات هیات و تبدیل پارکینگها به حسینیه فعالیت بهتری می تواند داشته باشد.
همچنین پرویز سروری ضمن تشکر از بابت ارائه این طرح، در مخالفت با آن اظهار داشت: مردم تهران در حال حاضر دارای مشکلات اساسی مانند کرونا هستند. این کار شورا و شهرداری را از اولویتهای مهمتر فعلی دور می کند و همچنین فضای عمومی جامعه را هم تحریک می کند.
وی افزود: این طرح انگیزههای معنوی و الهی را به انگیزه های مادی و غیر الهی تبدیل می کند. همچنین انتخاب هیاتی برای این کار خودش می تواند عامل تحریک و نارضایتی هیاتهای دیگر باشد، درخواست دارم که از اولویت خارج شود.
اما حبیب کاشانی طی پیشنهادی گفت: این طرح به زمینههایی نیاز دارد و لذا بهتر است به جای آن، از پیرغلامان تجلیل شود تا بعد کمیته ای برای تجلیل از هیات ایجاد شود.
خانم سوده نجفی نیز متذکر شد: مقیاس و خط کشی برای ارزیابی هیات نداریم. بویژه که این امر متاثر از بافت محلات است و مثلا هیاتهای شمال شهر طبیعتا بودجه بیشتری دارند. همچنین هیاتهایی هستند که دهها سال است فعالند و برخی هیئات هم توسط نوجوانان اداره می شوند و لذا متر و معیاری برای ارزیابی وجود ندارد.
جعفر تشکری هاشمی هم گفت: این برگه توسط همه ما امضا شده است. تقاضا دارم اگر پیشنهاد یا مخالفتی هست، در هنگام امضا مطرح شود تا کار با پشتوانه بیشتری صورت بگیرد که به هنگام رای گیری سخنانمان با امضایمان تناقض نداشته باشد.
عضو ششمین دوره شورا افزود: همین چند دقیقه پیش همگی به عملکرد اجتماعی شهرداری منتقد بودیم و لذا باید نسبت به مناسبتهای فرهنگی و اجتماعی حساسیت و توجه داشته باشیم.
وی در ادامه گفت: قرار نیست آزمونی باشد و نمره بدهیم. صرفا مبنا این است که ببینیم حرکت خودجوش مردمی در چه حد موفق بوده است. اگر ایرادی در شاخص هاست می توانیم بعد بررسی کنیم.
در ادمه علیرضا نادعلی طی پیشنهادی گفت: این امر در حوزه تخصصی شهرداری نیست. اینکه ما هر امر فرهنگی را آنقدر عمیق و کلی ببینیم که قابل اندازه گیری نباشد، دست ما را می بندد؛ لذا پیشنهاد می کنم با توجه به اینکه هیئات ما در دوره کرونا کارهای خوب جهادی داشته اند، پس یکی از معیارهای ما می تواند پیوستهای خیریه باشد که بصورت نمادین تشویق شوند.
در ادامه این جلسه حجت الاسلام محمد آقامیری هم طی پیشنهادی گفت: با توجه به اینکه با هیئات مذهبی رابطه خوبی دارم، میدانم که حدود ۳۰۰۰ ناظر هیات را زیر نظر دارند و ۱۲۰۰۰ هیات هم مورد بررسی قرار گرفته اند.
او افزود: در این طرح ۱۱ شاخص آمده است که بیشتر آنها مرتبط با کرونا هستند و بهتر است از شورای هیئات مذهبی برای رعایت شاخصها و بررسی هیات دعوت کنیم.
مهدی عباسی در مخالفت اظهار داشت: اگر در این پیشنهاد و نظام انتخاب تغییرات ایجاد کنیم، شاید بخشی از مشکلات حل شود. شاید واژه هیئت برتر بار خوبی نداشته باشد و بهتر باشد که عبارت «هیئتهای با تجربه موفق در این زمینه ها» را استفاده کنیم. همچنین پیشنهاد آقای نادعلی یعنی کمکهای مومنانه و کمک به کادر درمان را هم اضافه کنیم و در پایان فرایند انتخاب را از مجموعه نهادی با فراخوان به خود هیئتها آغاز کنیم.
در پایان مهدی چمران پیشنهاد کرد که طرح از دو فوریت خارج شود و پس از تشکیل کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد.
اعضای شورا هم بر این تصمیم به اجماع رسیدند.