بیش از ۲۸ هزار تن انواع آبزیان در سه ماهه نخست امسال صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۱۲ درصد به لحاظ وزنی و ۹ درصد از نظر ارزشی افزایش نشان میدهد.
آقای عیسی گلشاهی درباره صادرات انواع ماهیان افزود: در مدت یاد شده ۸۵ تن انواع ماهیان زینتی به بازار کشورهایی همچون عراق، ترکیه و اروپا صادر شده که به لحاظ وزنی ۶۰۸ درصد و ارزشی ۲۰۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد نشان میدهد.
وی صادرات انواع ماهیان در این مدت را حدود ۱۵ هزار و ۶۰۰ تن، خانواده تون ماهیان نزدیک به ۷۱۳ تن، سایر محصولات شیلاتی ۶۳۰۰ تن و میگو را بیش از ۴ هزار تن عنوان کرد.
گلشاهی با بیان این که صادرات تون ماهیان به طور عمده به کشورهای عمان و امارات انجام میشود، گفت: مقداری صادرات آزمایشی تون ماهیان به ژاپن هم داشته ایم و با توجه به تغیر روش صید و راه اندازی واحدهای عمل آوری برای ایجاد ارزش افزوده در قالب پروژه مشترک با سازمان یونیدو تلاش میکنیم صادرات تون ماهیان به این کشور در ابعاد تجاری صورت گیرد.
وی با اشاره به صادرات کنسروهای ماهی نیز گفت: در سه ماهه نخست امسال ۱۶۵ تن انواع کنسرو ماهی صادر شده که به لحاظ وزنی نزدیک به ۱۰ درصد کاهش داشته است.
مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران کاهش نسبی تولید داخلی، اولویت دادن به تامین نیاز داخلی با توجه به شرایط ویژه کرونا و کمک به تامین ذخایر استراتژیک دستگاههای نظامی و امداد رسانی مانند هلال احمر را از دلایل کاهش صادرات انواع کنسرو ماهی برشمرد.
وی در مورد واردات محصولات شیلاتی به کشور نیز اذعان داشت: میزان واردات آبزیان به ایران با ۲۰ درصد کاهش در سه ماهه نخست امسال نسبت به سال ۹۹ به ۲۷۹۰ تن رسیده است.
گلشاهی ادامه داد: بخشی از واردات آبزیان مربوط به ماهیان زینتی است که به منظور پرواربندی و صادرات مجدد انجام میشود و در این بخش ۷ درصد کاهش واردات داشتیم.
وی میزان واردات ماهیان زینتی را در مدت یاد شده ۲۵ تن عنوان کرد.
گلشاهی درباره دستیابی به بازارهای هدف جدید در حوزه آبزیان گفت: همکاری با مراجع ذی ربط مانند اتاقهای بازرگانی، سازمان توسعه تجارت و وزارت امور خارجه و بخش غیر دولتی برای گشودن بازارهای جدید در عرصه بین المللی به روی محصولات شیلاتی کشور در دستور کار سازمان شیلات ایران قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: طی دو سال اخیر تلاشهای اتحادیه تولید و تجارت آبزیان و بخش غیر دولتی موجب شد، بازارهای کشورهایی مانند عمان و مالزی به بازار صادراتی هدف ایران افزوده شود.