امیدآفرین بودن جابهجایی قدرت، تمسک به ارزشهای اساسی انقلاب و پیگیری جدی و واقعی تحقق دولت مردمی از مهمترین محورهای بیانات رهبر انقلاب در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری بود.
به گزارش سرویس پژوهش خبرگزاری صدا وسیما: مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری (سهشنبه ۱۲ مردادماه) در حسینیهی امام خمینی (ره) برگزار شد و رهبر معظم انقلاب اسلامی با تنفیذ رأی ملت، جناب حجّت الاسلام آقای سیّدابراهیم رئیسی را به عنوان ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند.
پژوهش خبری مهمترین محورهای بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی را شاخص یابی و ارائه کرده است.
* انتخابات ۲۸ خرداد:
۱- حرکت کاملاً پُرمعنای انتخابات، نشانه مردمسالاری دینی:
۱-۱- حضور موفق ملت ایران در انتخابات با عنایت پروردگار
۲- تشکر از پاسخ قاطع مردم به توطئه تحریم انتخابات:
۲-۱- خوب بودن حضور مردم با توجه به اوضاع و احوال موجود
۲-۲- خنثی شدن تلاش دشمنان جمهوری اسلامی در خارج
۲-۳- خنثی شدن تلاش غافلان یا غرض ورزان در داخل
۳- برگزاری انتخابات در سلامت و امنیت کامل
۴- تشکّر از برگزارکنندگان انتخابات در بخش های مختلف
۵- تشکر از تأمینکنندگان امنیّت انتخابات
* مراسم تنفیذ و جابه جایی قدرت:
۱- مراسم تنفیذ، متّکی به قانون اساسی و از رسوم امام راحل
۲- مراسم تنفیذ، مظهری از جابهجایی عقلانی و آرامِ مسئولیّت بسیار مهمّ قوّه مجریّه:
۲-۱- وجود عقلانیّت و آرامش عمومی حاکم بر کشور، مسئولین و مردم:
۲-۱-۱- همراه با کشمکش بودن جابه جایی قدرت در بسیاری از کشورها
۳- دست به دست شدن قدرت، نشانه تنوع سیاسی، آزادی انتخابات و سلامت انتخابات
۴- امیدآفرین بودن جابهجایی قدرت:
۴-۱- سرکارآمدن افراد جدید با ابتکارها و اراده های جدید
۴-۲- ایجاد امید برای کسانی که انگیزه خدمت دارند
۴-۳- ایجاد فرصت برای صاحب نظران درخصوص جستجوی خطاهای گذشته و تصحیح آنها
۵- طلب توفیق وعنایت ویژه برای جناب آقای رئیسی و دولتشان و خسته نباشید به دولت دوازدهم
* توصیه مؤکّد به دنبال کردن ارزش های اساسی انقلاب:
۱- تاکید مکرر آقای رئیسی بر ارزش های اساسی انقلاب نظیر عدالت و مبارزه با فساد
۲- تمسّک به ارزش های اساسی انقلاب، رساننده ملت به حقوق اساسیِ خویش
۳- تمسّک به ارزش های اساسی انقلاب، قراردهنده کشور در جایگاه اساسیِ خود
۴- موهوم نبودن ارزش های اساسی انقلاب و روشن بودن آنها در فرمایش های امام
۵- خاصیت حرکت براساس ارزش های انقلاب:
۵-۱- تبدیل ملّت به جمعیّت متّحد، پُرشور و پُرانگیزه
۵-۲- ایجاد محرّک برای ورود مردم به میدان:
۵-۲-۱- حضور مردم، کلید اصلی و حلکننده مشکلات
۵-۲-۲- ازهم گسیخته بودن ملت و نبود امر ملی در کشور، قبل از انقلاب:
۵-۲-۲-۱- حرکت الهی و معنوی امام و تبدیل توده متفرّق به مجموعه واحد
* توصیه به رئیسجمهور درخصوص شعار "دولت مردمی":
۱- پیگیری جدی و واقعی مسئله مردمی بودن و درمیان مردم بودن
۲- توجه به همه مردم، بدون امتیازهای طبقاتی و گروهی
۳- ارتباط با نخبگان درعین حضور در میان مردم
۴- مظهر وفاق قراردادن دولت:
۴-۱- تضعیف تغایرهای موهوم در بین مردم با نگاه وفاقآمیز و ملاطفت به عموم مردم
۴-۲- جلوگیری از تأثیرگذاری اختلاف نظرها در حرکت جامعه
۴-۳- گفتگوی صادقانه با مردم، قطع نظر از پیرایههای سیاسی
۵- مبارزه بی امان، باانگیزه و بابرنامه با فساد، جنبه ای دیگر از مردمی بودن:
۵-۱- تشکیل شدن بسترهای فساد در قوّه مجریّه:
۵-۱-۱- فرارهای مالیاتی
۵-۱-۲- انحصارهای بیدلیل
۵-۱-۳- سوءاستفاده از ارز ترجیحی
۵-۱-۴- فعّالیّت های ناسالم سوداگرانه
۵-۱-۵- قاچاق و ...
* چند توصیه دیگر:
۱- بهره گیری از ظرفیّت های فراوان کشور:
۱-۱- در بخش آب
۱-۲- در بخش نفت
۱-۳- در بخش معادن
۱-۴- در بازار گسترده داخلی
۱-۵- در مسئله همسایگان
۱-۶- در استعداد و آمادگیهای حیرتآور جوانان
۲- با برنامه پیش رفتن درخصوص مسئله مهمّ و اساسی اقتصاد:
۲-۱- بی فایده بودن کارهای روزمرّه و اقدامات پیشبینینشده
۲-۲- همت و تلاش درخصوص کوتاه کردن هرچه بیشتر زمان حلّ مشکلات اقتصادی:
۲-۲-۱- زمان بر بودن حلّ مشکلات اقتصادی
۳- سرعت عمل در تشکیل دولت با توجه به اوضاع کشور:
۳-۱- معرّفی سریع وزرای پیشنهادی به مجلس
۳-۲- بررسی سریع و اظهارنظر صریح در باب وزرا در مجلس
* جنگ تبلیغاتی دشمن و کم کاری در داخل:
۱- بیشتر بودن تحرّکات تبلیغاتی دشمن از تحرّکات امنیّتی و اقتصادی:
۱-۱- جنگ نرم و تبلیغات رسانهای
۱-۲- صرف هزینه های هنگفت برای تسلط بر افکار عمومی
۲- ضعف داشتن و کم کاری کشور درزمینه کار تبلیغاتی:
۲-۱- لزوم عملکرد قویتر و هوشمندانهتر درزمینه کار تبلیغاتی و تمهیدات رسانهای
پژوهشگر: امید جلوداریان