فیوزها اتصالات سادهای هستند که در مواقع لزوم جریان برق را قطع مي کنند تا تجهیزات برقی آسیب نبینند.
به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سيما، قطعاتی کوچک و رنگی در خودرو که نقش مهمی در سیستم برق ماشین ایفا کرده و میتواند ماشین را به حرکت وا دارد چیزی جز فیوز نیست! اما کار فیوز خودرو چیست؟ علت سوختن فیوز و انواع آن به همراه توضیحات فنی مکمل در این نوشتار ارائه شده است.
فیوز خودرو چیست؟
فیوزها (Fuse) اتصالات سادهای هستند که در مواقع لزوم جریان برق را قطع کرده تا تجهیزات برقی آسیب نبینند. به عبارت دیگر فیوز خودرو قطعه ای است که وظیفه تنظیم برق ورودی به دستگاه مورد نظر در خودرو را داشته و در صورت ایجاد بار اضافی، اتصال جریان برق را قطع کرده و باعث میشود دستگاه مصرف کننده، آسیب نبیند.
نوسانات جریان برق در خودرو میتواند آسیب زیادی به مصرفکنندهها و تجهیزات الکتریکی وارد کند. اما وجود فیوز سبب میشود تا این نوسانات با عبور از پلی به نام فیوز کنترل شوند.
نقش و عملکرد فیوز در خودرو
وقتی جریان برق در خودرو بیش از حد مورد نظر شود فیوز که اتصال فلزی با آلیاژ خاصی است آب شده و مانع از انتقال این جریان به مصرفکننده میشود.
عنصر اصلی ساخت فیوز، یک نوار فلزی است که در یک محفظه غیر رسانا قرار دارد. با عبور جریان بیش از حد مجاز، نوار فلزی ذوب میشود و مدار الکتریکی قطع میشود.
هرگاه یکی از تجهیزات برقی کار نمیکند ممکن است فیوز محافظ آن سوخته باشد. در شکل زیر چند فیوز سالم را مشاهده میکنید. اما در فیوز سوخته قسمت هشتی وسط فیوز آب شده و جریان را انتقال نمیدهد.
اما اگر فیوزی سوخته باشد برای عوض کردن آن باید مراحل سادهای را رعایت کرده تا بتوانید آن را به راحتی عوض کنید.
روی هر فیوز خودرو معمولا اطلاعاتی در زمينه حداکثر شدت جریان عبوری از خود نوشته شده است که نشان میدهد اگر نوسانات برق خودرو از مقدار مشخص شده بیشتر باشد، اصطلاحا فیوز آب شده و قطع میشود.
این قطعه سبب میشود تا دستگاه مصرف کنندهای که برق خود را از طریق فیوز میگیرد، دیگر برق رسانی نداشته باشد و از مدار خارج گردد. این عمل به این دلیل انجام میگردد تا از بروز مشکلات اساسی در خودرو با نوسانات شدید جلوگیری گردد.
انواع فیوز خودرو
فیوزها معمولا در انواع متنوعی تولید و طراحی میشوند که فیوزهای مستطیلی و سرامیکی از جمله پر کاربردترین نوع آنها میباشد. این فیوزها از دو پایه تشکیل شده اند که داخل خود بسته به حداکثر میزان شدت جریان عبوری از سیم ضخیم تری برای اتصال دو پایه به هم استفاده شده است.
فیوز شیشهای نیز نوع دیگری از فیوز خودرو میباشد که اتصال دو سر فیوز در آن با استفاده از سیمی نازک در میان محفظه شیشهای برقرار شده است که در صورت عبور شدت جریان بالا، سیم مربوطه قطع میگردد.
فیوز فلزی نیز نوع دیگری از فیوز خودرو میباشد که ارتباط دو سر آن در صورت عبور شدت جریان بیش از اندازه دوب گردیده و در نتیجه مدار را قطع مینماید.
در بسیاری از خودروها دو پنل فیوز وجود دارد: یکی در قسمت موتور که فیوزهای مربوط به فنهای رادیاتور، پمپ ترمز ضد قفل و ECU در آن قرار گرفتهاند، و دیگری داخل داشبورد و نزدیک زانوی راننده قرار گرفته است و فیوزهای مربوط به سوئیچها و وسایل داخل کابین را در خود جای داده است.
معنای رنگهای مختلف فیوز خودرو
این مورد که بیان میکند هر رنگ دارای معنایی خاص است با توجه به برخی عوامل صحیح است.
مکان جعبه فیوز هم مهم است که به طور عمده در بخشهای تیره در زیر داشبورد جاسازی میشود و این که ما بخواهیم اعداد روی آنها را مطالعه کنیم قطعا کاری دشوار است.
در واقع همین عوامل هستند که سبب اهمیت بالای فهمیدن رنگ و استاندارد فیوز میشوند. در زیر هم میتوانید با استفاده از تصویر زیر با استاندارد رنگ بندی فیوزها به طور کامل آشنا شوید.
علائم سوختن فیوز خودرو
اکنون اگر بخواهیم در مورد فیوز و علائم نشان دهنده از سوختن آن کمی صحبت کنیم باید قبل از آن بگوییم که فیوزها انواع مختلفی دارند که هر کدام نیز مشخصههای خود را دارا میباشد که از جمله معروفترین آنها که اغلب شماها در جعبه فیوز ماشین خود تقریبا آن را دیده اید، فیوز مستطیلی میباشد.
ساختار فیوز مستطیلی به گونهای است که از دو عدد پایه فلزی و یک روکش عایق ساخته شده و در صورتی که فیوز سوخته شده باشد تقریبا رنگ روکش عایق یا حتی پایهها تیره میشود.
نوع دیگری از فیوزها که با گرفتن آنها در جلوی نور خورشید به علت شفافیتی که در ساختار خود دارند میتوانیم به راحتی متوجه سوختن آنها شویم، فیوزی است که دارای روکش شیشهای میباشد.
البته با دیدن شکستگیهایی بر روی فیوز یا حتی ذوب شدن نوارهای فلزی داخل قاب هم میتوان به سوخته شدن فیوز پی برد. یک سری از علائم و موارد هم هستند که به سوختن فیوز کمک خواهند کرد که باید به آنها توجه کنیم، مانند:
در مواردی ممکن است که با قطع شدن ناگهانی فیوزها به طور مستقیم روی دستگاهی که آن فیوز مجری تنظیم میزان شدت جریان آن بوده است تاثیر وارد شود و آن را از مدار به طور کلی خارج کند.
در چنین صورتی بهترین کار مطمعنا تعویض فیوز است. در فیوزهایی که دارای روکش شفاف در ساختار خود هستند میتوان این موارد را به طور واضح با چشم مشاهده کرد و در صورت مشاهده قطعی در اتصال فیوز میتوان به سوخته بودن آن و علامت هشدار آن پی برد.
دستگاهی به نام مولتی متر یا همان چراغ آزمایش هم وجود دارد که میتوان به کمک آن تشخیص داد که آیا فیوز سوخته است یا سالم میباشد. این دستگاه برای فیوزهایی که روکش تیره و غیر شفاف دارند بهترین گزینه میباشد.
روش استفاده از این دستگاه هم به گونهای است که باید دو سر فیوز خودرو را به دو سر چراغ آزمایش متصل کرده و پس روشن شدن چراغ دستگاه میتوان به سالم بودن فیوز و عبور جریان از آن پی برد.
همانطور که در بالا هم اشاره شد ما انواعی از فیوزها را در بازار مشاهده میکنیم که اگر بخواهیم دو نمونه از پرکاربردترین آنها را مشاهده کنیم به فیوزهای سرامیکی و مستطیلی میرسیم.
در ساختار این مدل فیوزها دو پایه وجود دارد که در داخل آنها با توجه به میزان جریان عبوری از سیمی با ضخامت حداکثری بین دو پایه فیوز استفاده میشود. نوع دیگر فیوزها هم فیوز فلزی نام دارد که در صورت عبور جریانی با شدت بسیار بالا و خارج از محدوده، باعث قطعی مدار میشود. در آخر فیوز شیشهای را معرفی میکنیم که با سیمی نازک در میان قسمتی شفاف و واضح اتصال بین دو پایه آن برقرار میشود.
عیب یابی و تعویض فیوز
قطع شدن فیوزها مستقیما روی دستگاه مربوطه که فیوز مسئول تنظیم شدت جریان آن میباشد تاثیر گذاشته و موجب از مدار خارج شدن آن میشود. اگر چنین اتفاقی در اثر نوسانات برق خودرو یا تحمل بار اضافی جریان برق ایجاد شود، در نتیجه فیوز مربوطه سوخته و باید نسبت به تعویض فیوز اقدام کرد.
در فیوزهای شیشهای و مستطیلی شفاف این امر با چشم نیز قابل شناسایی میباشد و با مشاهده فیوزی که اتصال آن قطع شده باشد، میتوان دریافت که فیوز مربوطه سوخته است و علت هشدار ECU آن است.
اما برای فیوزهایی که شفاف نیستند و نمیتوان با چشم، قطعی آنها را مشاهده کرد، بهترین روش استفاده از مولتی متر یا چراغ آزمایش میباشد. به این صورت که دو سر فیوز خودرو را به دو سر مالتی متر یا چراغ آزمایش متصل کرده و در صورت روشن شدن چراغ آزمایش و یا عبور جریان در مولتی متر، میتوان دریافت که فیوز سالم است و در غیر این صورت فیوز سوخته است و باید نسبت به تعویض فیوز اقدام نمود.
دقت داشته باشد از سیم به جای فیوزها استفاده نکنید حتی به صورت موقت. انجام این کار سبب خراب شدن و آسیب رسیدن به تجهیزات الکتریکی میشود. اگر یکی از فیوزهای مهم شما سوخته است و شما به کارایی آن بسیار نیازمندید، در این شرایط باید یا فیوز یدک و یا از فیوز کم کاربردتری به جای آن فیوز استفاده کنید.
به طور مثال در هوای سرد شیشه عقب یخزده و دید شما را محدود کرده است و برای دید عقب و باز کردن یخ شیشه عقب باید از شیشه گرمکن استفاده کنید.
شیشه گرمکن دارای یک فیوز در جعبه فیوز بوده که ممکن است سوخته باشد. پس از کنترل فیوز آن متوجه میشوید که نیاز به فیوز دارید. اگر فیوز یدک همراه داشته باشید که به سرعت آن را تعویض میکنید، اما اگر یدکی همراه نداشته باشید باید به فکر جایگزینی فیوز باشید.
در این موقع لازم است شما بدانید هر فیوز مربوط به چه سیستمی بوده و چه فیوزی را بکشید تا بعداً دچار مشکل نشوید. دفترچه راهنمای خودرو بهترین گزینه برای راهنمایی شماست ضمن آنکه معمولاً در داخل درب جعبه فیوز نیز فیوزهای مختلف نامگذاری شدهاند.
با مراجعه به راهنما میتوانید نقش و محل تک تک فیوزها را بررسی کرده و به طور مثال فیوز فندک یا چراغهای کوچک درون شهری ماشین را به طور موقت کشیده و در جای مورد نظر قرار دهید.
در تمامی جعبه فیوزها فیوز یدک تعبیه شده است که اگر زمانی شما با مشکل مواجه شدید از این فیوز استفاده کنید. توجه داشته باشید هر فیوز با توجه به کارآیی که دارد میتواند جریان مشخصی را از خود عبور دهد. به همین دلیل رنگ فیوزهای نصب شده در خودرو با یکدیگر متفاوت است.