مهارت آموزی از اصول مهمی است که در بسیاری از مدارس کشورمان آن طور که باید، جایگاهی ندارد.
امروز به مناسبت روز ملی کارآفرینی و آموزشهای فنی و حرفهای به سراغ مردم در سطح شهر رفتیم.
دانش آموزی ۱۴ ساله در پاسخ به پرسش ما که چه مهارتی از مدرسه آموخته ای؟ میگوید: همه دروس ما حفظ کردنی است به غیر از ورزش که در هفته دو ساعت داریم. از او میپرسم آیا در بیرون از مدرسه به دنبال فراگیری یک مهارت بوده ای؟ او میگوید: به ربات سازی علاقه دارم و در یک کلاس بیرون از مدرسه ثبت نام کرده ام هر چند که دوست داشتم حرفه مورد علاقه ام را در مدرسه آموزش ببینم.
اما آنچه که بسیاری از فارغ التحصیلان مدارس به آن اشاره میکنند این است که تمام طول ترم را با حفظ کردن مطالب درسی طی میکنند تا با نمره خوب به مقاطع بالاتر بروند.
یکی از همین فارغ التحصیلان مدرسه که به تازگی دیپلم خود را گرفته است، میگوید: با اینکه دو ماه از امتحانم میگذرد اصلا متون درسی را با وجود اینکه نمره کامل گرفتم به خاطر ندارم و میتوانم بگویم هیچ مهارتی را در مدرسه نیاموخته ام.
اما مدارس هنرستان فنی و حرفهای و کارودانش هم هستند که البته پایه یک مهارت را آموزش میدهند که به عقیده بسیاری از مردم مهارت آموزی را باید از ابتدایی و حتی پیش دبستانی در مدارس آغاز کرد.
به سراغ هنرستان پسرانهای در منطقه ۶ تهران رفتیم که برای دانش آموزان طرح مهارت آموزی را ارائه میکند و در همین فصل تابستان پسران این هنرستان با جوشکاری، برق و آسانسور آشنا میشوند.
یکی از همین دانش آموزان میگوید: حدود یک ماه است که با برق آشنا شدم و مقدمات آن را یاد گرفته ام و تصمیم دارم با یادگیری آسانسور یک تکنسین خوب شوم.
ارزش مهارت آموزی را دانش آموزان این مدرسه به خوبی میدانند و میگویند: با یاد گرفتن این فن بعد از اتمام تحصیلات بیکار نمیشوند و صاحب فن و کسب و کاری میشوند.
مهارت آموزی کلید موفقیت در آینده است که البته آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی کشورمان قدمهایی را برداشته اند، اما کافی نبوده است چرا با یادگیری مهارت در دو ساعت در هفته نمیتوان به نتایج مطلوبی رسید بلکه باید مهارت آموزی در بطن نظام آموزش قرار گیرد و با اصلاح نظام آموزشی در کشورمان میتوانیم شاهد فارغ التحصیلان با مهارت باشیم.
گزارش از: زهرا شفیعی
خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما.