با توجه به اینکه اتحادیه اروپا در نظر دارد شرکتهای خودروسازی را به تولید خودروهای با انتشار صفر درصد دی اکسید کربن موظف کند به نظر میرسد این منطقه خود را برای کنار گذاشتن خودروهای بنزینی یا گازوئیلی آماده کرده است.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از خبرگزاری فرانسه از بروکسل، از نظر تصمیم گیران اروپایی دوره خودروهایی با سوخت بنزینی یا گازوئیلی به سر آمده است و اکنون نوبت تولید خودروهای برقی است که از باتریهای قابل شارژ به عنوان منبع انرژی و از موتور الکتریکی به عنوان نیروی محرکه استفاده میکنند. چون تنها در این حالت است که میتوان امیدوار بود هدف اتحادیه اروپا برای رسیدن به انتشار صفر درصدی دی اکسید کربن محقق شود.
به هر حال اکنون صفحهای از تاریخ در حال ورق خوردن است. طی بیش از یک قرن، قاره کهن، مهد برندهای معتبر خودرو و در این مدت همواره بر نوآوریهای خودرو مسلط بوده است. موتورهای حرارتی در قلب دانش خود، کارآمدترین موتورهای جهان تاکنون بوده اند.
اما اکنون تولید این نوع خودرو که البته اولین روش سفر برای اروپاییها نیز فعلا استفاده از همین نوع خودرو است، به دلیل انتشار گازهای گلخانهای مورد انتقاد قرار گرفته است.
در مواجهه با این شرایط اضطراری، اتحادیه اروپا اهداف کاهش دی اکسید کربن خود را برای سال ۲۰۲۰ افزایش داده و هدف آن خنثی سازی کربن تا سال ۲۰۵۰ است. کمیسیون اروپا قرار است روز چهارشنبه مقررات جدیدی را برای دستیابی به این هدف پیشنهاد کند. طبق اعلام چندین منبع خبری در این صنعت، حذف کامل آلایندههای خودرو از سال ۲۰۳۵ در نظر خواهد گرفته خواهد شد.
وسایل نقلیه الکتریکی مجهز به باتری تنها امکانی هستند که این نیاز را برآورده میکنند. استفاده از خودروهای برقی عملاً به خودروهای مجاز در بازار جدید اروپا تبدیل میشوند.
اروپا از سال ۲۰۲۰ به طور متوسط مقرر کرده است میزان انتشار گرم گاز کربنیک یا دی اکسید کربن، در هر کیلومتر برای خودروهای با سوخت بنزینی یا گازوئیلی باید ۹۵ گرم باشد. رقم این شاخص باید در سال ۲۰۳۰ به میزان ۵/۳۷ درصد کاهش یابد.
سرانجام، این کاهش میتواند در سال ۲۰۳۰ به ۶۰ درصد برسد، سپس در سال ۲۰۳۵ به ۱۰۰ درصد برسد. این ارقام، که هنوز مورد بحث است، یک محدودیت عظیم برای صنعتی است که همچنین باید تا سال ۲۰۲۷ سختگیری استانداردهای آلودگی اعمال شده بر موتورهای حرارتی را نیز تحمل کند.
- رونق بازار خودروهای برقی -
در بازار رو به زوال جهانی خودرو به دلیل شیوع ویروس کرونا، خودروهای الکتریکی پیشرفت چشمگیری دارند. به گفته ماتیاس اشمیت تحلیلگر آلمانی، آنها تقریباً ۸ ٪ فروش را در پنج ماه اول سال در اروپای غربی را تشکیل میدهند. رقم فروش خودروهای برقی در اروپای غربی در پنج ماه نخست امسال به ۳۵۶ هزار دستگاه رسیده است که بیشتر از کل فروش سال ۲۰۱۹ است.
مقررات جدید بیشتر به نفع این وسایل نقلیه خواهد بود و و مشتریان را وارد میدارد که خودرهای هیبریدی و هیبریدهای قابل شارژ را کنار بگذارند. چون این نوع خودروها همچنان با ترکیبی از موتور بنزینی و باتری کار میکنند. این موضوع از آنجا موجب نگرانیهایی شده است که این صنعتی که ۱۴.۶ میلیون کارگر در اتحادیه اروپا به کار گرفته است و هنوز هم به شدت به این فناوری انتقال متکی است.
الیور زیپس، رئیس انجمن تولیدکنندگان اروپا (ACEA)، در همین زمینه میگوید اگر بروکسل اقدامات حمایتی، به ویژه در زمینه توسعه ایستگاههای شارژ را ارائه دهد، ما نیز برای کاهشا دی اکسید کربن، تا سال ۲۰۳۰ استقبال میکنیم.
این لابی که مدتهاست برای کاهش سرعت دوره گذار مبارزه میکند، به شدت دچار اختلاف نظر و تفاوت دیدگاه شده است.
اکثر اعضای آن تأکید میکنند که برق رسانی خیلی سریع باعث افزایش قیمت وسایل نقلیه، از بین بردن مشاغل و تقویت رقابت با چین، به ویژه در زمینه تولید باطریهای شارژی خواهد شد.
- فولکس واگن از همین حالا آمادگی خود را برای ورود به این عرصه اعلام کرده است -
فولکس واگن که در زمینه صنعت خودروسازی در اروپا سرآمد به حساب میآید و تقریبا یک چهار فروش خودروهای اروپا مربوط به این شرکت است، پس از رسوایی سال ۲۰۱۵ بسیار مایل است در زمینه تولید خودروهای برقی پیشگام باشد. این شرکت آلمانی نیز مانند تسلای آمریکا به طرفداران تولید خودروی ۱۰۰ ٪ الکتریکی پیوسته است. رسوایی فولکس واگن”دیزل گیت “ به سال ۲۰۱۵ بر میگردد که در آن این شرکت به دستکاری و تعبیه ابزارهایی ویژه ایی در دستگاههای تشخیص آلاینده بیش از ۱۱ میلیون دستگاه از محصولاتش با هدف کمتر از حد واقعی نشان دادن میزان گازهای آلاینده آنها در طول سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵، اذعان کرد.
ماتیاس اشمیت توضیح میدهد: یک مناقشه بزرگ در انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا وجود دارد. به دلیل رسوایی دیزلگیت، فولکس واگن برای بهبود وجهه خود به سمت الکتریکی سوق داده شده است. این گروه سرمایه گذاریهای زیادی انجام داده است و اکنون محصولات لازم را برای تأمین آینده دارد. به گفته وی فولکس واگن اکنون در موقعیت مناسبی برای به دست آوردن سهم بیشتری از این بازار جدید و به کنج دیوار بردن برخی از رقبای خود دارد.
در ماه ژوئن، این برند تجاری اعلام کرد که فروش موتورهای درون سوز یا احتراق داخلی را در اروپا بین سالهای ۲۰۳۳ و ۲۰۳۵ متوقف خواهد کرد.
دایان اشتراوس، رئیس سازمان غیردولتی حمل و نقل و محیط زیست آلمان در این باره گفت: یک ماشین به طور متوسط پانزده سال در جاده میراند. اگر میخواهیم در سال ۲۰۵۰ حمل و نقل کاملاً بدون کربن داشته باشیم، آخرین ماشین حرارتی باید حداکثر در سال ۲۰۳۵ به فروش برسد.
سازمان غیردولتی حمل و نقل و محیط زیست آلمان در رتبه بندی که در ماه ژوئن انجام داد از شرکتهای دایملر Daimler (مرسدس)، ب بی ام و BMW، استلانتیس Stellantis (PSA، فیات) و تویوتا به علت تولید خودروهای دو گانه سوز انتقاد و اعلام کرد این شرکتها طرح و برنامههای بلند پروازانهای در زمینه تولید خودروهای برقی که از باتریهای قابل شارژ به عنوان منبع انرژی و از موتور الکتریکی به عنوان نیروی محرکه استفاده میکنند ندارند. رنو و هیوندای اگرچه از فولکس واگن و ولوو عقب هستند، اما در ردههای خوبی قرار دارند.
پاسکال کانفین، رئیس کمیته محیط زیست در پارلمان اروپا میگوید اینکه سال ۲۰۳۵ برای پایان تولید موتورهای درون سوز تعیین شده است زمان خوبی است. چون سال ۲۰۳۰ خیلی زود است و تعیین سال ۲۰۴۰ نیز برای تحقق این هدف بسیار دیر خواهد بود.
با این حال، او خواستار ایجاد صندوق چند میلیارد یورویی برای حمایت از صدها شرکت متوسط و متوسط در بخشهایی است که با تغییر تکنولوژی مواجه هستند و در این گذار متحمل ضرر میشوند.