معاون گمرک ایران گفت: با موافقت پیشنهادات گمرک توسط وزارت راه و شهرسازی، قرار بر این شد که از این پس اعلام اسقاط به گمرک پس از ترخیص و قبل از شمارهگذاری انجام شود.
وی ادامه داد: از دیگر پیشنهادات گمرک این بود که در صورت وجود هر نوع مغایرت در مشخصات کامیونها، گمرک نسبت به ترخیص آنها اقدام و توضیحات لازم در سامانه درج شود. همچنین ترخیص کامیونها بدون کد رهگیری بانک و ارائه کد رهگیری بانک به بعد از ترخیص کامیون ها، از دیگر پیشنهادات گمرک بود.
ارونقی تاکید کرد: با موافقت پیشنهادات گمرک توسط وزارت راه و شهرسازی، قرار بر این شد که از این پس اعلام اسقاط به گمرک پس از ترخیص و قبل از شمارهگذاری انجام شود.
وی ادامه داد: بدیهی است که عوارض گمرکی باید به صورت ۱۰۰ درصدی پرداخت شود و پس از ترخیص و با اعلام سازمان راهداری مبنی بر اسقاط کامیون فرسوده به ازای واردات کامیون سه سال کار کرده، تخفیفات مربوطه اعمال شود.
معاون گمرک ایران تاکید کرد: همچنین برای ترخیص کامیونهای وارداتی، وارد کننده باید تاییدیه استاندارد ایمنی و کیفیت را از سازمان ملی استاندارد، استاندارد آلایندگی را از سازمان محیط زیست و خدمات پس از فروش را از شرکت ارایه دهنده اخذ کرده باشد و اگر مغایرت در مشخصات مربوطه باشد این مغایرتهای جزئی مانع ترخیص کامیونها نباشد.
ارونقی با بیان اینکه کد ساتا طبق روال گذشته توسط گمرک دریافت میشود، گفت: کد ساتا به صورت سیستمی از بانک مرکزی به گمرک اعلام و ارسال میشود و این فرایند در بستر سامانه بوده و سازمان راهداری اعلام نموده که اطلاعاتی در زمینه این کد ندارند و، چون این کد صرفا به گمرک اعلام میشود، اخذ آن قبل از ترخیص، توسط گمرک الزامی است.