دبیرکل انجمن صنایع خانگی ایران تاکید کرد: برای تداوم بقای واحدها و با توجه به ظرفیت خوب کشورهای منطقه و همسایگان، باید برنامه منسجم و مدونی برای صادرات داشته باشیم.
هاشمی همچنین از مذاکره شرکتهای یکی از کشورهای همسایه برای جایگزینی لوازمخانگی ایرانی با محصولات ترک و چینی مصرفی در این کشور خبر داد.
دبیرکل انجمن صنایعخانگی ایران با اشاره به برنامهریزی برای صادرات قطعات گفت: اکنون بیشترین میزان صادرات اجزا و قطعات لوازمخانگی به ترکیه انجام میشود که خود، صادرکننده لوازمخانگی به دیگر کشورهاست.
هاشمی ادامه داد: این مهم با توجه به وجود انرژی و نیروی کار ارزان، همچنین موقعیت سوقالجیشی کشورمان که دسترسی به بازارهای آسیای مرکزی، روسیه و اروپا را میسر میکند، در دستور کار است و بهطور قطع یکی از برنامههای اصلی در حوزه لوازمخانگی در آینده نزدیک، توسعه صادرات اجزا و قطعات خواهد بود.
وی افزود: برای سال ۱۴۰۰، رشد تولید معقول و منطقی بین ۱۰ تا ۱۵ درصدی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای صنعت لوازمخانگی در نظر گرفته شده است.
پیشتر «کیوان گردان» مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلامکرد: پارسال ۲۰۰ میلیون دلار صادرات لوازمخانگی محقق شد که این رقم در سال جدید ۶۰۰ میلیون دلار هدفگذاری شده است.
سال گذشته بیش از ۱۵ میلیون دستگاه لوازمخانگی در کشور تولید شد که این میزان تولید در مقایسه با سال ۹۸ رشد ۷۸ درصدی داشته است.
بررسی آمارهای رسمی منتشر شده وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۱۷۹هزار و ۶۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشتماه و رشد ۴۰.۹ درصدی آن در همسنجی با پارسال است.
در دو ماهه نخست امسال ۲۷۹ هزار و ۶۰۰ دستگاه یخچال و فریزر در کشور تولید شد. آماری که گویای رشد ۲۹.۶ درصدی این محصول در مقایسه با مدت مشابه پارسال است.
تولید انواع تلویزیون نیز در این مدت با ثبت رشد ۲۵ درصدی به ۱۴۹ هزار و ۶۰۰ دستگاه رسید.
همچنین کارخانجات داخلی در این مدت ۳۶۸ هزار و ۱۰۰ دستگاه کولر آبی تولید کردند. آماری که در همسنجی با سال گذشته حکایت از رشد ۶.۳ درصدی دارد.