به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما؛ از وزارت صمت؛ آقای محسن شکراللهی افزود: حدود ۲۲۰ واحد تولیدکننده اصلی این صنعت در کشور وجود دارند که در شرایط تحریم سال گذشته, ۱۶.۵ میلیون دستگاه محصولات لوازم خانگی تولید کردند و امسال هدف تولید ۱۸ میلیون دستگاه است.
وی با اشاره به آخرین وضع صنعت لوازمخانگی افزود: با رویکرد جدید، صادرات ۳۰۰ میلیون دلاری سال گذشته را افزایش داده و با پیشبینی تأثیر تغییر نرخ ETS با کاهش تعرفه مواد اولیه، حمایت جدی از صنایع لوازمخانگی انجام دهیم.
شکراللهی گفت: سال گذشته با کمک واحدهای تولیدی توانستیم زنجیره ارزش در صنعت لوازمخانگی را با سرعت بیشتری تکمیل کنیم، امسال نیز در دفتر صنایع لوازمخانگی و اداری پیگیر افزایش کمیت و کیفیت هستیم، البته به این معنا که برنامههایی برای دفتر مشخصشده است، بهگونهای که درصد تعمیق ساخت داخل در حال افزایش بوده و سرمایهگذاریهای جدیدی نیز آغازشده که تحقق اهداف دولت در این صنعت را نوید میدهد.
وی افزود: صنعت لوازمخانگی صنعتی راهبردی است، زیرا دربردارنده ابعاد اقتصادی و اجتماعی است، بهطوریکه نیاز کالای مصرفی و بادوام خانواده را تأمین میکند و تأثیر بسزایی در تسهیل امر ازدواج و تشکیل خانواده دارد.
اشتغال مستقیم و غیرمستقیم نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر در صنعت لوازمخانگیشکر اللهی تأکید کرد: در این صنعت شاهد سطح اشتغال و کارآفرینی خوبی هستیم بهطوریکه اکنون نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر بهطور مستقیم و غیرمستقیم در نظام تولید و توزیع این صنعت مشغول به فعالیت هستند.
مدیرکل دفتر صنایع لوازمخانگی و اداری وزارت صمت گفت: این دولت یک دولت بازار ساز است؛ بهعبارتدیگر به دنبال تولید بیهدف نیستیم و نقشه راه صنعت لوازمخانگی و گوشی همراه داخلی از طریق ارتباط با اندیشکدههای راهبردی و شرکتهای برتر در حال آمادهسازی است.
وی توجه به کیفیت را عمده مسائل این صنعت در تدوین سند راهبردی برشمرد، و افزود: دراینباره اهدافی مانند رقابت در عین ماندگاری تعریفشده تا بتوانیم صنعتی رقابتی داشته باشیم و به دنبال به وجود آمدن انحصار در این صنعت نیستیم.
شکراللهی با اشاره به اهمیت حمایت از قطعهسازی در صنعت لوازمخانگی اضافه کرد: برای شکل گیری زنجیره ارزش در این صنعت، قطعهسازی بهطور یقین کمککننده خواهد بود و این مهم یکی از برنامههای اساسی این صنعت است.
وی هوشمند سازی، دانشبنیان کردن لوازمخانگی، استفاده از صنعت چهارم و یا هوش مصنوعی، کمک گرفتن از صنعت میکروالکترونیک برای کمک به هوشمند سازی لوازمخانگی، پویش کاهش قیمت تمامشده، افزایش عمق ساخت داخل، شفافسازی جریان تولید و توزیع و تأمین نیاز بازار داخلی را از دیگر برنامههای این صنعت برشمرد.
شکراللهی گفت: در کشور برای هر محصول لوازمخانگی ۱۰ تا ۱۲ واحد تولیدکننده وجود دارد که در حال رقابت با یکدیگر هستند و این موضوع بهمنزله فرصت برای کشور تلقی میشود. اکنون با سازمان ملی استاندارد پیشنویس تعدادی تفاهمنامه در حال آماده شدن است تا بحث استانداردسازی و سامانه رضایت مشتری به رتبهبندی شرکتها و واحدها بیانجامد.
مدیرکل دفتر صنایع لوازمخانگی و اداری وزارت صمت گفت: هدفگذاری برای توسعه صادرات لوازمخانگی دور از دسترس نیست، زیرا واحدهای خوبی در کشور وجود دارد که به سمت تحقیق و توسعه، برند سازی و توسعه بازار سوق پیداکردهاند.
وی افزود: درزمینه مواد اولیه نیز پیگیر عرضه تلفیقی ورق گرم و سرد و سایر مواد شیمیائی و پلیمری برای تأمین نیاز واحدهای تولیدی هستیم ضمن اینکه تلاش میکنیم با کاهش تعرفه ورودی مواد اولیه، به شکوفایی این صنعت کمک کنیم.
مدیرکل دفتر صنایع لوازمخانگی و اداری وزارت صمت گفت: سال گذشته در محصولاتی مانند یخچال، اجاقگاز، ماشین لباسشویی، پکیج و لوازم گازسوز توانستیم به درصد بالایی از عمق ساخت داخل دست پیدا کنیم و در سال جدید نیز درصدد حداکثر خودکفایی در این صنعت هستیم.
هر یک میلیارد دلار واردات، برابر با از بین رفتن صد هزار شغل استشکر الهی درباره طرح مقابله با قاچاق لوازمخانگی گفت: این موضوع برای واحدهای تولیدی آزاردهنده است و مبارزه با آن همت جدی میطلبد که خوشبختانه همه زیرساختهای فنی و حقوقی برای مقابله با کالای قاچاق در این حوزه از صنعت فراهم است.
وی بیان کرد: بیش از ۹۵ درصد کالای تولید داخل با نشانهای تجاری داخلی دارای کد رهگیری هستند؛ یعنی مشکلی از این بابت وجود ندارد و در سطح عرضه نیز اتحادیه و اصناف اطلاعرسانی لازم را انجام دادهاند.
بازارگاه الکترونیک لوازمخانگی و گوشی همراه راهاندازی میشودمدیرکل دفتر صنایع لوازمخانگی و اداری وزارت صمت درباره دانشبنیان شدن سرفصلهای سند راهبردی گفت: ایجاد شرکت مادر تخصصی قطعه ساز لوازمخانگی و راهاندازی بازار گاه الکترونیک لوازمخانگی و گوشی همراه و تدوین نقشه راه تولید گوشی همراه داخلی با همکاری نخبگان علمی و شرکتهای برتر در دستور کارگروه فناوری و نوآوری دفتر تخصصی است.
به گفته وی، لوازمخانگی سه فصل مشترک با صنایع فولادی، صنایع شیمیایی و پلیمری و صنعت برق و الکترونیک دارد؛ یعنی اکنون شرکتهایی در کشور وجود دارند که در حال طراحی بردهای الکترونیکی برای صنعت لوازمخانگی هستند که این موارد از رویشهای پساتحریم است و تولیدکنندگان ثابت کردند که باوجود تحریم و مشکلات در کشور، همچنان پای صنعت کشور ایستادهاند..