حجت الاسلام منصوریان دامغانی گفت: «مشروعیت» حاکم به انتصاب الهی است و «مقبولیت عمومی»، از ناحیه مردم است، امام (ره) این دو اصل را در جمهوری اسلامی ایران جانمایی کردند و مظهر آن انتخابات است.
وی با اشاره به واقعه غدیر خم افزود: همان طور که میبینیم در غدیر خم هم اعلام شده باید آن چه به مردم ابلاغ شود که خدای متعال تعیین کرده است. یعنی امیرمؤمنان علی (ع) انتصاب الهی است، اما این کافی نیست و باید حاکم، مقبولیت عمومی هم داشته باشد یعنی اکثر جامعهای که میخواهد امام بر آن حکومت کند، او را قبول داشته باشد.
حجت الاسلام منصوریان دامغانی گفت: البته آنها که دلداده غرب هستند یا مطالعه عمیقی از معارف اسلامی نداشتند. آنها مشروعیت را هم به ابلاغ عمومی تعریف میکنند و این غلط است. بزرگان اسلامی میگویند مشروعیت، به انتصاب است و مقبولیت، از ناحیه مردم است و اگر مقبولیت اتفاق نیفتد مشروعیت حساب نیست.
وی افزود: وقتی بدنه اجتماعی امیر مؤمنان (ع) را نپذیرفتند هم حضرت اصرار نکردند تا مقبولیت عمومی اجرا میشود.
حجت الاسلام منصوریان با اشاره به نقش ولایت فقیه گفت: امام راحل (ره) این را فرموده اند که ولایت فقیه در جمیع امور حاکمیت دارد و در کنار آن به این نکته اشاره میکنند که تولی امور به مقبولیت مردم است. همان که حضرت امام در بهشت زهرا (س) فرمودند که این که، چون من را ملت قبول دارد من دولت تعیین میکنم. یعنی تولی امور به مقبولیت است.
حجت الاسلام منصوریان دامغانی گفت: امام (ره) این را در جمهوری اسلامی جانمایی کرده اند که خبرگان، رهبر را انتخاب نمیکند بلکه رهبر را کشف میکند. یعنی خبرگان وظیفه دارد بگردد در بین فقهای جامع الشرایط ببیند کدام یک، صلاحیتش بالاتر است و آن را پیدا کند لذا انتخابات هم نمادی از مقبولیت است.
وی با اشاره با انتخاب اصلح گفت: اصلح گزینهای است که از بقیه گزینهها صلاحیت بیشتری دارد. کسانی میآیند خودشان را در منظر قرار میدهند و خودشان را نامزد میکنند. ما باید حواسمان باشد که اینها انسان هستند و ممکن است خطا داشته باشند. ما قرار است بهترین گزینه را از بین گزینههای موجود انتخاب کنیم و ملاک، حال افراد است.
حجت الاسلام منصوریان دامغانی گفت: ما وظیفه مان را انجام میدهیم و انتخاب میکنیم. اما، ملاک حال افراد است و ما وظیفه مان را انجام میدهیم و براساس ملاک حال انتخاب میکنیم، ولی حاکمیت باید بر عملکرد آنها نظارت داشته باشد.
وی در خصوص ویژگیهای یک رئیس جمهور گفت: ما میآییم مجموعه ویژگیها را در نظر میگیریم. طبق فرمایش رهبر انقلاب، مؤمن بودن، کاربلد بودن، شعار ندادن و برنامه عملیاتی دادن از جمله اینها هستند. گاهی اوقات فقط وعده میدهند در حالی که باید بحث اصلی را مطرح کنند و به حواشی و اتفاقهای جزیی توجه نکنند.
حجت الاسلام منصوریان دامغانی افزود: توجه و نگاه به توانمندیهای داخلی، یعنی به قدرت علمی خودمان نگاه کنیم و قدرت نظامی و جوانها و استعدادهای خودمان را باور داشته باشیم. نه این که نامزدها به خارج از کشور چشم بدوزند. بویژه دنیای غرب. آن نامزدی را باید توجه کنیم که به توان داخلی و استعداد داخلی دقت میکند. برخیها تمام تخم مرغ هایشان را در سبد غرب چیدند و دیدیم که آنها در قضیه برجام با یک لگد همه را پرت کردند.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: نکته دوم ملموس این است که منتخبان، برنامه و فکر داشته باشد. ممکن است نامزدی خیلی دغدغه داشته باشد. باید دید برنامه اش چیست. در این مناظرهها و هیجانهای انتخاباتی باید دید که کی برنامه دارد و برنامه کدام یک عملیاتی است.
وی افزود: ویژگی این دوره، که نامزدها میتوانند آن را پررنگتر کنند این است که فضای این دوره عالمانهتر شده است. مناظرهها نباید دچار حاشیه شوند. نامزدها باید برنامه ارائه کنند. حرکتهای پوپولیستی کنار رفته است و همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، اگر نامزدها برنامه ارائه کنند مردم پای صندوق رأی میآیند.
حجت الاسلام منصوریان دامغانی با یادی از وقایع دوران حضرت علی (ع) گفت: همان طور که در آن زمان جریان حکمیت اتفاق افتاد و امام علی (ع) فرمودند آن کسانی که حکمیت را برپا کردند و از حکمیت دفاع کردند بانیان مدافعان و ساکتین این جریان در تمام حوادث بعد از حکمیت سهیمند. یعنی شکل گیری خوارج. شهادت امام علی (ع)، صلح امام حسن (ع) و شهادت امام حسین (ع)، این رویدادها هم به نوعی است که همه میتوانند در آن سهیم باشند.
وی افزود: امروز هم همین است. ما اگر در انتخاب مان به کسی رأی بدهیم که به توان داخلی اعتماد نداشته باشد. همه نگاهش به غرب و دنیای خارج و اروپا باشد و هیچ غصهای نمیخورد. در تمام آن چه رخ میدهد سهیم خواهیم بود.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: تولی امور، به حضور مردم است. رأی عمومی حق الناس است. ما باید التزام به آرا عمومی داشته باشیم. ما باید تمکین کنیم به رأی مردم. چون این رأی در سرنوشت تأثیر دارد و این حق رأی را نظام به رسمیت میشمرد و در مقبولیت و مشروعیت تأثیر دارد.