معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور از شروع اجرای طرح راهداری محوری در محورهای پرتردد تمام استانهای کشور خبر داد.
اکبری افزود: طرح راهداری محوری مجموعهای از اقدامات است که در یک محور به شکل دسته جمعی توسط گروه کاملی از راهداران و ماشین آلات انجام میشود.
وی گفت: جادهها در سطح کشوری به حوزههای جغرافیایی شهرستانها تقسیم بندی میشوند، هر شهرستان ماشینآلات و نیروی انسانی محدودی دارد، این امکانات در سطح شهرستانها شامل راههای روستایی، فرعی و اصلی پراکنده هستند و تمرکزی از راهداران در جادههای کشور دیده نمیشود، به همین دلیل اغلب خیلی از کارهای راهداری در جادهها با تاخیر انجام میشود.
اکبری افزود: در این طرح امکانات، ماشین آلات و نیروی انسانی چند شهرستان با هم تجمیع میشوند، همگی داخل یک کریدور از جادههای شریانی قرار میگیرند و مجموعهای از اقدامات به شکل گروهی انجام میشوند.
معاون سازمان راهداری گفت: قبل از شروع کار ابتدا یک گروه ممیزی بعد از بازدید محل چک لیست نیازهای ضروری را تهیه میکنند، بعد از تهیه برنامه زمانبندی بر اساس آن گروهی از راهداران و ماشین آلات از چندین شهرستان به صورت گسیل شده و در ابتدای محور کار خودشان را آغاز کرده و مجموعهای از کارها را به شکل گروهی انجام میدهند. این موارد شامل درزگیری، لکه گیری، تسطیح و اصلاح افتادگی و تعریض شانه راه، اصلاح شیب شیروانی راه، پاکسازی حریم راه، تمیز کردن حریم راه، تمیز کردن و تعویض تابلوهای اطلاعاتی آسیب دیده، شست و شو و رنگ آمیزی حفاظهای ایمنی در طرفین جاده و تعویض قطعات آسیب دیده است که باید در سطح آسفالت انجام شود.
وی اضافه کرد: پیشبینی میشود ظرف مدت ۲۰ الی ۳۰ روز به این طریق یک کریدور را از یک استان به چند استان مجاور متصل کنند و همین مساله باعث شد نام طرح "راهداری محوری" گذاشته شود.
اکبری گفت: این طرح از اوایل اردیبهشت ماه شروع شده و تا پایان مرداد ماه هم ادامه دارد و پیش بینی میشود در این بازه زمانی بتوانیم در این ۳۵ هزار کیلومتر راه شریانی و پرتردد بهبود نسبی ایجاد کنیم تا خدمات راهداری با کیفیت بهتری به مردم عرضه شود.
معاون سازمان راهداری افزود: این طرح در تمام استانهای کشور آغاز شده و ما حدود ۱۲ هزار راهدار و ۹۹ هزار ماشین آلات را در این طرح به کار گرفتهایم. کریدورهای اصلی کشور که شامل تهران-مشهد، تهران-بندرعباس، تهران-بازرگان، بازرگان-بندر امام، بندر امام-چابهار، چابهار-مشهد، تهران-بوشهر و تهران-خسروی است در فاز اول این طرح قرار گرفته اند.
وی گفت: فاز دوم طرح شامل برزگراههایی هستند که به این کریدورها متصل میشوند که از حجم ترافیک بالایی برخوردارند و در فاز سوم این طرح راههای اصلی هستند که به این کریدورها و بزرگراهها متصل میشوند، در مجموع حدود ۳۵ هزار کیلوتر طول آنها میشود و تمام استانها را در این طرح درگیر میکند.
وی افزود: به صورت هفتگی از این گروهها بازدید و پس از تهیه گزارش در یک سامانه ملی ثبت میشود. سال گذشته پنج میلیون فعالیت جاری راهداری در سطح کشور انجام شد و پیش بینی میشود در این طرح بین یک تا دو میلیون اقدامات نگهداری در سطح این کریدورها انجام شود.
اکبری توضیح داد: مجموعهای از اقدامات انجام شده در این طرح احداث روشنایی نقطهای در تقاطعهای مستعد خطر و خط کشی، اصلاح و نصب حفاظ ایمنی در جادهها است که منجر به افزایش ایمنی و اصلاح نقاط حادثه خیز میشود، البته این فرایند یک کار مجزا هست که قبلا این نقاط شناسایی شدند و باید طرحهایی مانند مهندسی راه در آن مطالعه، تهیه و به پیمانکار واگذار شوند.
معاون سازمان راهداری در پایان گفت: هدف این طرح افزایش سرعت و کیفیت خدمات راهداری در جادهها بوده تا نواقص جزیی در جادهها به حداقل رسیده و همچنین به زیبایی آنها افزوده شود تا به این شکل افزایش کیفیت سفر را شاهد باشیم.