پخش زنده
امروز: -
نسل سوم سامانههای ارزیابی روسازی راهها که در شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک و با کمک شرکتهای دانش بنیان کشورمان بهینه سازی شده است معرفی شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در این مراسم، با اشاره به قدمت ۶۰ ساله این شرکت و حضور فعال در اکثر پروژههای عمرانی کشور و همکاری با بیش از ۳۰ دستگاه اجرایی گفت: آمادگی داریم تا علاوه بر همکاری با سایر دستگاههای عمرانی و اجرایی، با دیگر کشورها هم همکاری داشته باشیم و از این طریق خدمات فنی و مهندسی خود را صادر کنیم.
آقای مجید کیانپور مجموعههای وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو، وزارت نفت، شرکت فرودگاهها، شهرداری و دهیاریهای استانها، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، پروژههای مسکن مهر و طرح اقدام ملی و سایر سازمانها و دستگاههای اجرایی کشور را از همکاران آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک دانست.
وی گفت: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با دارا بودن بیش از هزار واحد فعال محلی و شعبه در سراسر کشور یکی از بزرگترین شبکههای آزمایشگاهی در سراسر کشور است که خدمات منحصر به فرد به جامعه مهندسی در راستای ارتقای کمی و طول عمر مفید پروژهها ارائه میدهد.
کیانپور با بیان اینکه شرکت آزمایشکاه فنی و مکانیک خاک توان انجام بیش از ۵۰۰ آزمایش متنوع فنی و مهندسی را در سراسرکشور دارد تصریح کرد: این شرکت با این توانایی به دنبال توسعه و نوگرایی در رسیدن به فناوریهای نوین در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک است تا خدمات منحصر به فردی را با هدف ارتقاء کیفی و افزایش طول عمر مفید پروژههای عمرانی بالاخص آزمونهای غیر مخرب را ارائه کند.
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اشاره به سامانه ارزیابی روسازی راهها، گفت: این سامانه ۱۲ سال است که در کشور مورد بهره برداری قرار میگیرد، ولی سامانهای که امروز در شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به کار گرفته میشود از نسل سوم و مطابق با فناوری روز دنیا است و این تکنولوژی منحصر به فرد در منطقه و کشورهای همسایه فقط در اختیار شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک است.
کیانپور با اشاره به اینکه استفاده از سامانه ارزیابی روسازی راهها حدود ۵۰ درصد کاهش هزینه در برداشت اطلاعات و ارزیابی جادههای کشور را به همراه دارد افزود: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با حمایت همه جانبه از طرحهای دانش بنیان موفق شده در طراحی و بهینه سازی این سامانه ۶۰ درصد نسبت به محصول خارجی صرفه جویی ارزی ایجاد کند.
در این مراسم همچنین فرهاد احمدنیا مدیرکل دفتر مهندسین مشاور و ارزیابی روسازی راههای شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک نیز گفت: گرچه خوشبختانه در چند دهه اخیر شبکه راههای درون شهری و برون شهری گسترش و توسعه زیادی پیدا کرده، اما هر ساله به دلیل شرایط جوی و افزایش بار ناشی از ترافیک و نواقص اجرایی، به تعداد راههایی که نیازمند نگهداری هستند افزوده میشود.
احمدنیا افزود: سیستمی که برای بهینه سازی و استفاده از منابع موجود برای بازرسی، نگهداری و اصلاح راهها و ابنیه فنی طراحی میشود سیستم مدیریت دارایی AMS است و سیستم مدیریت نگهداری راهها PMS و حتی پلها BMS جزیی از سامانه مدیریت نگهداری یکپارچه زیر ساختهای حمل و نقل محسوب میشود.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون نسل جدید سامانه ارزیابی روسازی راهها با پیشرفتهترین تجهیزات و نرمافزارهای بومی شده در شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک هم اکنون در حال بهرهبرداری و ارائه خدمات است تصریح کرد: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در سال گذشته و امسال به سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، شهرداری کلانشهرهای تهران، مشهد، همدان و یزد و تعدادی از آزاد راههای تحت مدیریت بخش خصوصی در حال ارائه این خدمات است و شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با مجهز کردن این سامانه به تجهیزات منحصر به فرد سخت افزاری و نرم افزاری در کنار تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد توانسته با اعتمادی که جلب کرده، عهده دار ارزیابی و تحلیل وضعیت روسازی راهها و ابنیه فنی در کشور باشد.
وی ادامه داد: تجهیزات به کارگیری شده در این آزمایشگاه شامل دو دستگاه پیمایشگر (RSP) ۷ لیزره و دو دستگاه (RSP) ۲ لیزره است که با تاباندن پرتو لیزری نقطهای به سطح راه و با کمک سایر تجهیزات شامل شتاب سنجها، و یک دوبین بسیار قوی نصب شده بر روی خودرو با سرعت معادل سرعت ترافیک و حداکثر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت اقدام به پایش و برداشت و ثبت اطلاعات دادهها از خرابیها، ترکها، چالهها، شیار افتادگی مسیر بر روی سطح آسفالت جادهها و بزرگراه های درون شهری و خارج از شهرها میکند.
احمدنیا افزود: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با بهره گیری از دو دستگاه (RSP) ۷ لیزره توانست در سال گذشته در دور سوم برداشتهای خود ۶۵ هزار کیلومتر از راههای شریانی کشور را مورد پایش انجام دهد.
وی ادامه داد: همچنین دستگاه (RSP) ۲ لیزره نیز در تحویل موقت پروژهها و تعیین شاخص ناهمواری بینالمللی راهها مورد استفاده قرار گرفته و در سال گذشته هزار و ۱۰۰ کیلومتر از راههای تازه احداث شده در کشور توسط آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک مورد پایش قرار گرفت.
احمدنیا با اشاره به اینکه در دور دوم برداشتها در شهر تهران معابر اصلی و دورن شهری کلانشهر تهران بنا به سفارش شهرداری تهران پایش شده است گفت: در سال جدید تا به امروز ۳ هزار و ۶۰۰ کیلومتر از راههای اصلی شهر تهران پایش شده و این پایشها ادامه دارد.
وی افزود: در مشهد نیز ۳ هزار و ۱۰۰ کیلومتر از معابر اصلی و فرعی به سفارش شهرداری مشهد مورد پایش دقیق قرار گرفته است.
مدیرکل دفتر مهندسین مشاور و ارزیابی روسازی راههای شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اشاره به اینکه تعمیر و نگهداری از این سامانه باید به طور ویژه انجام شود اظهارداشت: علیرغم وجود تهدیدها و تحریمهای بینالمللی، عدم ارائه خدمات پس از فروش از سوی تامین کنندگان تجهیزات و همچنین محدودیتهای شدید منابع مالی، این شرکت توانست با سر لوحه قرار دادن شعار سال یعنی تولید، پشتیبانیها ومانع زداییها با تکیه بر نیروی انسانی متخصص و متهد و توان داخلی کشور این سامانه را سرپا نگهداشته و تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و با حمایت از شرکتهای دانش بنیان و نخبگان داخلی نسبت به بومی سازی نرمافزارهای موجود اقدام کند و برنامه نرم افزاری ارزیابی ایمنی راههای کشور موسوم به بارا و همچنین برنامه نرم افزاری ثبت اطلاعات شناسنامههای پل و ابنیه راهها را نیز معرفی و بومی سازی کند و مانع خروج ارز از کشور شود.