مدیرکل ساخت و توسعه راههای منطقه جنوب گفت: وجود مناطق ویژه اقتصادی و عبور کریدورهای حمل و نقلی شمال- جنوب و شرق- غرب در جنوب کشور توسعه راهها در این مناطق را به یکی از اولویتهای مهم تبدیل کرده است. .
وی ادامه داد: از این طرح ها ۱۰۸ کیلومتر آن جزو طرح های جهش تولید در نظر گرفته شده است که در سال گذشته ۶۶ کیلومتر آن به صورت پراکنده در این پنج استان به بهرهبرداری رسید.
مدیرکل ساخت و توسعه راههای منطقه جنوب از بهرهبرداری ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه در سال جاری خبر داد و گفت: وجود مناطق ویژه اقتصادی و عبور کریدورهای حمل و نقلی شمال- جنوب و شرق- غرب توسعه راهها در این مناطق را به اولویت مبدل کرده است که در همین راستا طی سال جاری ۱۴۰ کیلومتر راه و بزرگراه در استانهای ذکر شده به بهرهبرداری میرسد.
محمدی محور شهرضا- پاتاوه- دهدشت به طول ۳۷۰ کیلومتر را یکی از طرحهای راهسازی مهم در جنوب کشور اعلام کرد و افزود: این محور بخشی از کریدور شمال- جنوب است که فاصله شمال و مرکز کشور را به بنادر استان خوزستان حدود ۱۰۰ کیلومتر کوتاه میکند و با تکمیل شدن این محور بیش از ۴۰۰ روستای مناطق محروم از بن بست خارج میشود.
وی اضافه کرد: محور پاتاوه- دهدشت نیز بخش مهمی از این طرح به طول ۱۳۶ کیلومتر است که قطعات ۱،۲ و ۴ آن به اتمام رسیده است و عملیات اجرایی در قطعه ۳ به طول ۶۳ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد در حال اجرا است. با توجه به برنامهریزیهای صورت گرفته و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز قسمت عمده این محور به غیر از سه نقطه بحرانی که عملیات اجرایی آن زمانبر است تا پایان تیرماه به صورت آزمایشی مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
مدیرکل ساخت و توسعه راههای منطقه جنوب با اشاره به اهمیت محور شیراز- دشت ارژن- قائمیه به طول ۱۳۰کیلومتر گفت: این محور بخشی از بزرگراه سراسری شیراز- اهواز است که در کریدور شرقی- غربی کشور واقع شده است و استانهای اصفهان، کهگیلویه و بویر احمد و خوزستان را به استانهای فارس و بوشهر متصل میکند.
محمدی ادامه داد: طرح دشت ارژن- تنگ ابوالحیات به طول ۲۱ کیلومتر به عنوان یکی از گلوگاههای اصلی ترافیکی در محدوده صعب العبور و کوستانی استان فارس قرار دارد که با توجه به برنامهریزیهای انجام شده در نیمه نخست امسال به بهرهبرداری میرسد.