دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: رئیس جمهوری میخواهیم که حکمرانی منطقی داشته باشد و برنامههای کلان خود را به دور از شعار و حرکات پوپولیستی ارائه کند.
آقای محمدرضا باهنر در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره ارزیابی اش از فضای کنونی انتخابات افزود: اگر بخواهیم با دورههای گذشته مقایسه کنیم، به نظر میرسد که فضا هنوز آماده برگزاری انتخابات نیست.
وی گفت: هم اکنون با تعدد بالای کاندیداها مواجه ایم و قاعدتاً هر کدام مجموعهای رسانهای و سایت و سخنانی دارند که آرام آرام فضا را برای برگزاری انتخابات آماده میکند، اما در مجموع به نظر میرسد که هنوز در افکار عمومی خیز درست و حسابی برداشته نشده است، باید نظرسنجیها را دنبال کنیم که ببینیم چه کسانی آمادگی حضور در انتخابات را دارند و یا ندارند.
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین افزود: البته، چون همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را داریم، با انگیزههای محلی و قومیتی بالایی روبرو هستیم و این دو انتخابات میتوانند به هم کمک کنند تا حضور مردم پر رنگتر شود.
این فعال سیاسی گفت: البته در آخرین انتخابات سراسری که انتخابات مجلس بود به قول آقایان هواشناسی، رکورد کمینه زدیم و رکورد خوبی در مقایسه با انتخاباتهای خودمان نبود، اما باز در مقایسه با انتخابات جهان حضور خوبی داشتیم، چرا که در دنیا بالاخره حضور ۴۰ درصدی هم خوب است، اما همیشه در کشورمان در انتخابات مجلس حدود ۶۰ درصد و در ریاست جمهوری ۶۰ تا ۷۰ درصد حائزان شرایط شرکت میکردند و ما حتی در برخی دورههای ریاست جمهوری حضور بالای ۷۰ درصد را هم داشته ایم.
آقای باهنر افزود: در انتخابات امسال موضوع کرونا را هم داریم و قطعاً مسئولان بهداشت و درمان توصیه خواهند کرد که فاصله اجتماعی باید بیشتر شود، مثلاً از منزل بیرون نیاییم و اینها میتواند مانع از حضور مردم در پای صندوقهای رأی باشد.
نماینده هفت دوره مجلس شورای اسلامی گفت: البته دولت موظف است از طریق وزارت کشور تمهیداتی را بیاندیشد و شورای نگهبان باید به گونهای تمهید کند تا این مشکلات برطرف شود، میتوانیم مثلاً زمان انتخابات را طولانی کرد و حتی براساس قانون اساسی ضرورت ندارد که روز انتخابات، یک روز باشد و میتواند روزهای متعدد باشد و حوزههای رأی گیری هم میتواند افزایش یابد و در نهایت باید طوری هماهنگ شود تا مردم حداقل برای حضور در انتخابات نگران سلامت خود نباشند.
آقای باهنر درباره اینکه تعدد نامزدهای انتخابات چه تأثیری در افزایش و یا کاهش مشارکت دارد؟ افزود: تعدد برای ایجاد شور و هیجان خوب است، اما معمولاً این مسائل در کشورهای باسابقه دموکراسی و با وجود احزاب قدرتمند به گونهای پیش میرود که مثلاً هر چه در این کشورها به انتخابات نزدیکتر میشویم، تعداد نامزدها کمتر میشود.
وی گفت: در کشورمان، چون سه یا چهار حزب قدرتمند فراگیر ضابطهمند نداریم، تعدد کاندیداها شاید از یک طرف موجب هیجان و شور شود، اما از طرف دیگر مانع تشخیص درست مردم میشود و مردم مجبور میشوند آدمها را به اصطلاح ورانداز و آزمایش کنند، در حالی که در کشورهایی که انتخابات برگزار میکنند معمولاً چند حزب بزرگ و فراگیر در میدان هستند و مردم آرام آرام به دنبال بررسی عملکرد و سابقه احزاب میافتند و بر همین اساس رأی میدهند.
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین افزود: هیچ چارهای جز تشکیل چهار و پنج حزب قدرتمند و فراگیر در چارچوب نظام نداریم.
آقای باهنر در خصوص علت سکوت برخی چهرههای مشهور سیاسی که مدت هاست گفته میشود نامزد خواهند شد، گفت: قطعاً اگر برخی نامزدها به طور جدی وارد میدان شوند، تعداد زیادی از نامزدهای دیگر کنار میکشند، اما اگر آنها نیایند تعدد نامزدها زیاد میشود، معمولاً در انتخابات ریاست جمهوری اگر قرار باشد ۲۰ تا ۲۴ نامزد داشته باشیم هیچ نفعی برای انتخابات ندارد چرا که آراء پایین میآید و معمولاً رئیس جمهور در این شرایط نصف به اضافه یک را نمیتواند کسب کند و انتخابات به مرحله دوم میافتد.
وی افزود: معمولاً مرحله دوم انتخابات نه تنها حضور مردم پررنگتر نمیشود بلکه کم رنگتر هم میشود، چون عدهای نامزد مورد نظر خودشان را به اصطلاح از دست میدهند.
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: اینکه میگوییم باید چند حزب فراگیر قدرتمند داشته باشیم، به خاطر این است که چند ماه مانده به انتخابات میتوانستند این احزاب تعیین تکلیف کنند و کاندیدای حزب را به مردم معرفی کنند.
آقای باهنر در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور به چه رئیس جمهوری نیاز داریم؟ افزود: این موضوع به اصلاح ساختارها برمی گردد و من خیلی معتقد نیستم که رئیس جمهور در مسیر حرکت کشور خیلی موثر است چرا که معمولاً مسیر حرکت نظام و ملت را باید یکسری سازمانها مشخص کنند و با آمدن و رفتن یک نفر، آن سازمان دچار اصلاح نمیشود و قطعاً باید اصلاح کشور از طریق ریل گذاری و از طریق اسناد بالادستی باشد.
وی گفت: شاید طنز باشد، اما در برخی مصاحبه هایم گفته ام که معمولاً در کشور ما روسای جمهور که میآیند دو دوره هستند و در دور اول هر رئیس جمهوری که میآید به دنبال خنثی کردن کارهای رئیس جمهور قبلی است، به این معنا که اگر چیزی داده میخواهد بگیرد و اگر چیزی گرفته است میخواهد بدهد و دور دوم هم کارهایی میکند که رئیس جمهور بعدی میخواهد خنثی کند.
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین افزود: وقتی ریل گذاری صورت بگیرد رئیس جمهور میآید و هدایت دستگاههای اجرایی را در مسیر ریل انجام میدهد.
آقای باهنر گفت: البته ما نافی اختیارات رئیس جمهور نیستیم؛ چرا که اختیار بودجه و امور اداری کشور صراحتاً به دست رئیس جمهور است و این اختیار کمی نیست، اما معنایش این هم نیست که هر رئیس جمهوری که میآید همه سیاستهای کلی گذشته را کنار بگذارد، در حالی که برخی سیاستها برای این که بخواهد به نتیجه برسد نیاز به ۳۰ سال زمان است و این که رئیس جمهور فقط به فکر دوره هشت ساله خودش باشد کار را مشکل میکند.
وی افزود: رئیس جمهوری میخواهیم که حکمرانی منطقی داشته باشد و حکمرانی همراه با عاطفه مشکلی را برطرف نمیکند.
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: یک زمان شاهد بودیم که وقتی کاندیداها با هم رقابت میکردند هر کدام وعده دادن مثلاً ۱۰ هزار تومان یا ۱۵ هزار تومان یا بیشتر را میدادند، اما پس از ۱۰ - ۱۵ سال دیدیم که نه تنها این مبالغ چند ۱۰ هزار تومانی به نتیجه نرسید، بلکه دهها برابر آن را با تورم از جیب مردم برداشتند و اقشار آسیب پذیر هم بیشتر شدند.
آقای باهنر افزود: مثلاً برخی اضافه حقوقها به این صورت است که دولت با یک دستش مثلاً صد هزار تومان در جیب مردم میگذارد، اما از جیب دیگر مردم مابه ازای تورم، ۴۰۰ هزار تومان برمی دارد و فرد حقوقش بالا میرود، اما هزینههای تورم چندین برابر میزان افزایش حقوق است.
وی گفت: در برخی کشورها مثلاً میآیند و ۱۰ تا ۱۵ سال کلاً افزایش حقوق را متوقف میکنند، تا این که نقدینگی به صورت منجمد و منقبض شود و انبساطی نباشد.
این فعال سیاسی افزود: اینها بحثهای علمی و اقتصادی است، اما در هر صورت نامزدهای ریاست جمهوری باید برنامههای کلان خود را به دور از شعار و حرکات پوپولیستی ارائه کنند تا مردم هم با دید باز و با تدبیر بتوانند بهترین را انتخاب کنند.