نیروی زمینی ارتش توانسته با فناوری روز دنیا خودرویی بسازد که نمونه آن در هیچ جای جهان وجود ندارد.
به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سيما، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران چندین سال است با توجه به تهدیدات موجود در پیرامون ایران اسلامی و فرامنطقه اقدام به طراحی و ساخت تجهیزات جدید و نوسازی و حتی بهینه سازی تجهیزات کرده اند. حوزه خودروهای تاکتیکی و حامل سربازان در میدانهای نبرد از دیگر حوزههای مهمی است که نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی دستاوردهای خوبی را در این زمینه داشته است.
خودروهای تاکتیکی یکی از ابزارها و ادوات بسیار مهم در عرصههای نبرد و میدانهای پیکار با دشمنان هستند. این خودروها به جهت لزوم بهرهگیری در زمینههای تاکتیکی و مهم باید از ویژگیهای شاخصی برخوردار باشند. جمهوری اسلامی ایران نیز چندین سال است که فناوری طراحی و ساخت این خودروها را به دست آورده است.
چرا ایران به سوی ساخت خودروهای تاکتیکی بومی رفت؟
ایران در دوران رژیم ساقط شده پهلوی این خودروها را که عمدتا از شرکت آمریکایی جیپ تهیه میکرد. با وقوع انقلاب اسلامی و قطع ارتباط با آمریکا، این شرکت دیگر تولیدات خود را به ایران ارسال نکرد و ایران هم به خرید خودروهای ژاپنی تویوتا اقدام کرد. اما تحریمهای آمریکا به ایران اجازه نمیداد تا پس از پایان جنگ تحمیلی نیز این خودروها خریداری کند. پس مسئولان صنایع دفاعی ایران به سراغ طراحی و ساخت خودروهای تاکتیکی بومی میرفتند تا این نیاز را در داخل تامین کنند. به همین دلیل هم در ابتدا به سراغ بهسازی و اورهال خودروهای قدیمی و بازمانده از جنگ تحمیلی رفتند و پس از آن با مهندسی معکوس آنها توانستند تا از این خودروها انواع جدیدی را تولید کنند.
خودروهای رعد، طوفان، سفیر، ارس، کویران، سپهران و بسیاری دیگر حاصل همین فعالیت هاست که باعث شد ایران در زمینه ساخت خودروهای تاکتیکی بومی نیز به خودکفایی برسد. اما این خودروها برای حضور در مناطق عملیاتی خاص و با تهدیدات مناسب نبودند. به همین دلیل مسئولان سازمانهای جهاد نیروهای مسلح کشورمان به سراغ طرح یک خودروی تاکتیکی بومی مناسب عملیاتهای تکاوری و عملیات ویژه رفتند. سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی از این سازمان هاست که فعالیتهای خود برای طراحی و ساخت خودروهای تکاوری آغاز کرده و توانست ثمره این تلاشها را در سال ۱۳۹۸ با تولید و رونمایی از خودروی رویین تن نزاجا به منصه ظهور برساند.
خودروی رویین تن نزاجا بیمانند در جهان
۱۱ مهر سال ۱۳۹۸ بود که نیروی زمینی ارتش از چندین دستاورد مدرن خود با حضور امیر سرتیپ دادرس جانشین فرمانده کل ارتش، امیر سرتیپ حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش و جمعی از فرماندهان این نیرو رونمایی کرد. یکی از این دستاوردها یا به عبارتی شاخصترین این دستاوردها خودروی رویین تن نزاجا بود.
امیر سرتیپ دادرس جانشین فرماندهی کل ارتش که خود در سالهای ۸۴ تا ۸۷ فرماندهی نیروی زمینی ارتش را برعهده داشت، درباره این خودرو گفته است که خودروی سبک تاکتیکی با نام «رویینتن» است که قابلیتهای مهمی در حوزه رزم زمینی و انتقال نیرو دارد. دانشمندان و متخصصان ما در نیروی زمینی امروز با بهرهگیری از پیشرفتهای علمی و صنعتی، این خودروی زرهی را که از سازه سبک و مقاوم برخوردار است، طراحی و تولید کردهاند.
در دنیا مرسوم است که خودروهای زرهی با بهکارگیری لایههایی قطور از فولاد سخت بهمنظور نفوذناپذیری در برابر موشکها ساخته میشوند، اما متخصصان ما در این خودرو از توانمندی پلیمری-نانویی استفاده کردند و این خودروی سبک و ارزانقیمت را با قابلیت مانور عالی ساختند. فنآوری این خودوری زرهی در انحصار خودمان است و این خودروی منحصر به فرد از مقاومت لازم برای مقابله با موشکها و همچنین از قابلیت مقابله با سامانههای راداری برخوردار است و میتواند با ایجاد اهداف کاذب، خود را از برخورد موشکهای ضد زره ایمن کند. این سامانه زرهی که حاصل تفکر فرزندان این مرز و بوم است، مدل خارجی ندارد و بر مبنای مقابله با تهدیدات خارجی ساخته شده است.
رویینتن نزاجا چه ویژگیهایی دارد؟
خودروی رویینتن نزاجا که به گفته فرماندهان ارشد ارتش جمهوری اسلامی ایران نظیر آن در دنیا وجود ندارد ویژگیهایی منحصر به فردی دارد. میتوان گفت که این خودرو براساس پلتفرم خودروهای کویران و ارس ساخته شده است.
** زره ویژه رویینتن نزاجا
زره این خودرو از جنس کامپوزیت طراحی و ساخته شده است که با ایجاد حفاظت موثر و وزن کم خود میتواند سرنشینان این خودرو را در برابر گلولههای ۱۲.۷ میلیمتری هسته فولادی ایمن نگه دارد. بر اساس تصاویر منتشر شده زره کامپوزیتی رویینتن نزاجا توان جذب انفجار راکتهای سری آر پی جی ۷ را نیز دارد که این مسئله نیز یک قابلیت مهم در بحث مقابله با تهدیدات موجود در شرق کشور محسوب میشود.
** دربهای رویینتن نزاجا
با نگاه به دربهای این خودرو مشاهده میکنیم که قسمت شیشهای مساحت کمی از دربها را به خود اختصاص داده تا ضعف نسبی شیشههای تهیه یا ساخته شده برای آن نتواند در حفاظت از نیروهای داخل این خودرو خللی ایجاد کند. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که دربهای رویینتن خلاف جهت باز میشوند تا نیروها بتوانند در هنگام عملیاتها از خودرو پیاده شده و در پشت دربها سنگر بگیرند.
** سلاحهای رویینتن نزاجا
رویینتن نزاجا در قسمت سقف خود یک دریچه دارد که محل قرارگیری یک تیربار کالیبر ۱۲.۷ میلیمتری است و میتواند با درب ضد گلوله حفاظت خوبی از تیربارچی ایجاد کند. البته این حفاظت از اطراف وجود ندارد و فقط حفاظت از قسمت عقب تیربارچی انجام میشود.
** فضای داخلی رویینتن نزاجا
هنگامی که به داخل خودروی رویین تن نگاه میکنیم علاوه بر فضای بسیار مناسب برای سرنشینان و راننده خودرو فضای مناسبی هم برای حمل مجروح دارد.
** حفاظت از موتور و قوای محرکه رویینتن نزاجا
قسمت موتور و قوای محرکه رویینتن نزاجا نیز همچون بدنه این خودرو است که با حفاظت قوی از این بخش دشمنان نمیتوانند با شلیک به موتور آن این خودرو را از کار بیندازند.
** چراغهای رویینتن نزاجا
با نگاه به قسمت جلوی خودرو مشاهده میکنیم که طراحان رویینتن نزاجا به مقوله چراغ نیز توجه شایانی داشته اند و با تعبیه انواع مختلفی از چراغها مانع از ایجاد مشکل در این بخش شده اند.