رئیس شورای شهر تهران: در برنامه جامع حمل و نقل، تهران ۱۲ خط مترو با طول ۴۵۰ کیلومتر و بیش از ۲۳۰ ایستگاه نیاز دارد تا جابجایی ۱۰ میلیون مسافر با مترو محقق شود.
محسن هاشمی در این مراسم گفت: شبکه مترو شبکهای است که اگر شروع شود باید تا اتمام و تکمیل کل شبکه کار ادامه یابد، در غیر این صورت با ساخت بخشی از آن و نساختن بخش دیگر نمیتوان راندمان کامل از سرمایه گذاری را انتظار داشت.
رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: ۷۵ درصد هزینه ساخت مربوط به تجهیزات ثابت است که انجام میشود یا در حال انجام است، اما وقتی نوبت به گذاشتن واگن روی ریل میرسد در این بخش دچار نقصان میشویم. به بیانی کل هزینه را انجام میدهیم، اما در جایی که باید سیستم رانش را سر جای خود قرار دهیم ظرفیت گیری نمیکنیم و اینگونه سرمایه گذاری قبل را هم از دست میدهیم لذا ساخت واگن و رساندن این واگنها به خطوط مترو باید دارای اهمیت باشد.
هاشمی ادامه داد: به عنوان مثال ایستگاه میرداماد و حقانی قبل از انقلاب کلنگ زنی شد، اما امروز که ۵۰ سال از آن زمان میگذرد هنوز به راندمان خودش نرسیده است چرا که امروز سرفاصله قطار در خط یک باید ۲ دقیقه باشد، اما در حال حاضر ۳ دقیقه است به دلیل کمبود واگن. خط ۶ و ۷ با هزینهای نجومی افتتاح شده، اما تنها روزی ۲۰ تا ۳۰ هزار مسافر میگیرد و این در حالی است که باید ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر مسافر داشته باشد، هزینه شده است، اما نتوانستهایم قطار روی ریل بگذاریم.
رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه برای پروژه تولید یک رام قطار ملی، خودکفایی به ۸۵ درصد رسیده است، گفت: سیستم بوژی و رانش ازجمله مواردی بود که حتی بنده در زمان مدیر عاملی شرکت مترو تصور نمیکردم به خودکفایی برسد.
محسن هاشمی ادامه داد: اگر قرار است در تهران روزی ۱۰ میلیون سفر با مترو صورت گیرد، باید در ساخت واگن به خود کفایی برسیم هر چند در این راه دچار مشکل شویم، اما باید بدانیم که خود کفایی در این عرصه حتی منجر به تقویت امنیت ملی نیز خواهد شد.
هاشمی افزود: پس از ساخت قطار ملی، نکته بعدی تولید انبوه است که با این کار به ایجاد اشتغال برای ۲۵ هزار نفر دست پیدا میکنیم. این قرادادها باید تامین اعتبار شوند و حتی نقد داده شود تا فعالیتها به شدت سرعت گیرد.
رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در برنامه جامع حمل و نقل، تهران میبایست دارای ۱۲ خط مترو با طول ۴۵۰ کیلیومتر و بیش از ۲۳۰ ایستگاه باشد تا جابجایی ۱۰ میلیون مسافر با مترو محقق شود و در نهایت منجر به کاهش آلودگی هوا شود. در چنین شرایطی ما به ۴۵۰۰ واگن مترو نیاز خواهیم داشت در حالی که هم اکنون ۱۳۰۰ واگن در اختیار داریم و اینجا اهمیت و ضرورت ساخت واگن ملی مشهود میشود.
وی ادامه داد: تهران همچنین به ۹ هزار اتوبوس برقی نیاز دارد و نیز باید تولید تاکسیهای برقی نیز در دستور قرار گیرد تا بتوانیم مشکل آلودگی هوا که اولویت اول شهروندان است را رفع کنیم.
چرخ توسعه کشور متوقف نمیشود
رییس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در این مراسم از گسترش دامنه همکاری دولت و مدیریت شهری خبر داد و گفت: دولت در سال ۱۳۹۹ یک هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان به عنوان بخشی از حمایت پشتیبانی مدیریت شهری تهران اختصاص داده است.
محمدباقر نوبخت گفت: دولت برای رفاه مردم تهران و سایر کلانشهرهای کشور در بخش توسعه زیرساختهای ناوگان مترو همکاری لازم را کرده است و هم اینک نیز در بخش تامین واگن تفاهم نامهای امضا شد.
نوبخت تصریح کرد: مردم بزرگ ایران باید بدانند که با هر تحریمی و حتی فراتر از تحریم چرخ توسعه کشور متوقف نمیشود و باید به گردش خود ادامه دهد.
آقای نوبخت با اشاره به اعلام آمادگی این سازمان برای گسترش دامنه همکاری با شهرداری تهران گفت: سال گذشته برای تغییر از وضعیت موجود از امکانات تبصره ۵ که معطوف به پشتیبانی، ساخت مترو و ایستگاهها تحت عنوان قطار شهری بهره برده در عین حال برای امسال تصمیم داریم فراتر از تبصره قانونی ۱۸ هم اقدام کنیم و بتوانیم از منابع این تبصره برای امور ساخت واگن و نوسازی اتوبوسهای فرسوده در تهران بهره ببریم.
او افزود: با تمام تلاش در امر توسعه حمل و نقل عمومی در خدمت مردم تهران و سایر کلانشهرهای کشور هستیم.
معاون رییس جمهوری ادامه داد: در کنار تامین واگن و ارتقای زیرساختهای ناوگان مترو در بخش نوسازی اتوبوس نیز اقداماتی در طول سالهای اخیر انجام شده است. همچنین امسال ۱۳۰ میلیارد تومان به سرعت برای تاکسی پرداخت میشود. به گفته او همزمان با پیشرفت کار تخصیصها صورت میگیرد.
نیمی از سفرهای درون شهری باید با مترو باشد
پیروز حناچی، شهردار تهران نیز در این مراسم گفت: هدف مدیریت شهری این است که ۵۰ درصد سفرهای درون شهری با مترو صورت پذیرد و فاصله زمانی قطارها به دو و نیم دقیقه برسد.
شهردار تهران در ادامه افزود: بسیاری از کشورهایی که از آنان کمک گرفته میشود با همین پروژه قطار ملی، سازنده شدهاند. باید پشتیبانی لازم از تولید انبوه قطار ملی صورت گیرد.
حناچی درباره معضل آلودگی هوای تهران، گفت: از نگاه شهروندان و تجربیات جهانی، آلودگی هوا مشکل اصلی همه کلانشهرها است. کلانشهرها اغلب برای حل این مشکل اقدامات کوتاه مدت و بلند مدت بسیاری را انجام میدهند، اما توسعه حمل و نقل عمومی به عنوان یک برنامه عمومی در سراسر جهان تعقیب میشود. حداقلهای توسعه حمل و نقل عمومی در شبکه مترو دنبال میشود که این برنامه در کشور ایران هم وجود دارد.
او با بیان اینکه ۴۰ درصد از بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران به حمل و نقل عمومی تخصیص پیدا کرده است، افزود: اصلیترین راه تأمین منابع مالی شهرداری، اوراق مشارکت است. مدیریت شهری نگران اوراق مشارکت ۱۳۹۹ است چرا که پس از یافتن بانک عامل، مشکلات مدیریت شهری آغاز میشود.
شهردار تهران با بیان اینکه با بهره برداری هر ایستگاه حدود ۳۰ هزار نفر به مسافران مترو افزوده میشود، افزود: اگر ایستگاه تبادلی باشد این عدد به ۵۰ هزار نفر میرسد. به علت عجله در بهره برداری از خطوط مترو، به بسیاری از ملزومات توجه نشده است؛ تعدادی از خطوط دارای پایانه نیستند. خطوط ۴، ۶ و ۷ جزو همین خطوط هستند که پایانه خط ۴ به زودی به بهره برداری خواهد رسید و مشکل خطوط ۶ و ۷ حل خواهد شد.
حناچی ضمن تأکید بر استفاده از سیستمهای برقی و توسعه مترو به منظور کاهش آلودگی هوا در پایان بیان کرد: در بخش آلایندههای متحرک راهی جز خودروهای برقی نیست. انشالله همین مسیر در حوزه اتوبوسهای برقی، تاکسیها و موتور برقی تعقیب خواهد شد. این هدف دستیافتنی است. پکن به عنوان یک تجربه جهانی مطرح میشود که ظرف ۱۲ سال به هدف رفع آلودگی هوا و توسعه سیستمهای برقی دست یافت.
باید بر طراحی داخلی قطار تمرکز کنیم
معاون علمی و فناوری رییس جمهور نیز ضمن اعلام این خبر که ایران در انبوه سازی واگن مترو مشکلی ندارد و داخلی سازی واگن به ۸۵ درصد رسیده است.
سورنا ستاری، گفت: وقتی طراحی داخلی باشد میتوانیم قابلیتهای دیگری هم به آن اضافه میکنیم. به نظر من وقتی طراحی داخلی داشته باشیم ساخت آن اگر در خارج از کشور هم باشد مشکلی پیش نمیآید.
وی ادامه داد: در برقی سازی اتوبوسها در معاونت علمی برنامه مفصلی داریم. در زمینه موتورهای دوچرخ مشکلی وجود ندارد و با همکاری بین بخشی سازمانهایی مثل معاونت علمی و فناوری و شهرداری میتوان این را پیاده سازی کرد. در ساخت موتورهای دوچرخ تولید کنندههای خوبی داریم و تنوع محصولشان هم خوب است. از موتورهای چند کلیوواتی تا اسکوتر میتوان در کشور تولید کرد.
ستاری افزود: در زمینه موتورهای برقی با دو مشکل مواجه ایم یکی تسهیلاتی است که برای تشویق مردم به استفاده از آن نیاز داریم. این تسهیلات لزوما مالی نیست. مثلا شهرداری باید در برخی معابر مرکز شهرمحدودیت تردد ایجاد کند تا مردم تشویق به استفاده از موتورهای برقی شوند. مساله بعدی هم این است که سازندگان موتورهای بنزینی هر سال مصوبه میگیرند و الزام به رعایت استاندارد آلایندگی را عقب میاندازند در حالی که برای ساخت موتورهای جدید هیچ مشکلی در داخل نداریم و باید کاری کنیم که این مصوبات هر سال به سال بعد موکول نشود.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور اضافه کرد: در بحث اتوبوس برقی همکاری با شهرداری داریم و اخیرا با شهرداری مشهد هم قرارداد خوبی امضا کرده ایم و امیدواریم در خرداد نمونه اولیه توسط یکی از سازندگان در داخل را ارائه دهیم و اتومبیل برقی هم یکی از مواردی است که با خودروسازان در حال ساخت آن هستیم و نمونههایی هم ساخته شده است.
ستاری از دولت خواست از عقب انداختن مصوبه الزام به رعایت استاندارد ساخت موتور دوچرخ خودداری کند.
ساخت مترو و اگن ملی نشانهای از دستیابی به دانش و توسعه زیر ساخت هاست
در این مراسم همچنین حجت الاسلام ابوترابی امام جمعه موقت تهران نیز گفت: امروز اگر ما به اقتدار و استقلال سیاسی تمام عیار و قدرت دفاعی بازدارنده دست یافته ایم یا در تهیه و فراهم آوردن زیر ساختهای اقتصادی برای توسعه و پیشرفت و تبدیل شدن به قدرت اقتصادی در اینده نه چندان دور در مسیر خود کفایی گام برداشته ایم، ثمره گامهای بسیار بلندی است که در ۴ دهه انقلاب اسلامی برداشتیم.
وی افزود: یکی از نشانههای دستیابی به دانش و فناری در توسعه زیر ساختها همین مترو و قطار شهری است، کار بزرگی که از زمان آیت الله هاشمی رفسنجانی آغاز شد و بدون داشتن عقبه و حمایت و در سایه محدودیتها و تحریمها امروز توانسته ایم به طراحی و ساخت قطار ملی دست پیدا کنیم.
حجت الاسلام ابوترابی گفت: اینکه برای ساخت قطار ملی ۲۰ میلیون یورو از طرف معاون علمی رییس جمهور پیش بینی میشود و مهندسان هزینه ساخت را به دو سوم کاهش میدهند یعنی ۸ میلیون یورو صرفه جویی میکنند برگ زرین دیگری است که نشان از افتخار آفرینی جوانان این سرزمین دارد.
در ادامه این مراسم تفاهم نامه بازسازی کامل ۳۱ رام قطار متروی تهران بین شهرداری تهران و سازمان برنامه و بودجه و همچنین قرارداد خرید ۱۰۵ دستگاه واگن مترو بین شرکت مترو و شرکت واگن سازی امضا شد.
همچنین دو ایستگاه شهید ستاری و یادگار امام (ره) از خط ۶ نیز افتتاح شد.
اینجانب نیز در این روند مشکل داوری اختراعات را دارم یعنی زمانی که طرح اینجانب نو و جدید است ولی مراجع و داوران پس از گرفتن هزینه های بالا طرح را تایید نمی کنند و در پاسخ می گویند دوست داریم طرح شما را رد کنیم برو پیش هرکسی که دوست داری بگو این مرجع را قبول ندارم اداره نیز می گوید ما طبق قانون مجبور هستیم طرح شما را رد کنیم . برخی از مراجع نیز می گویند داور متخصص ندارند !
در این خصوص به کارشناس اداره اختراعات متن زیر را ارسال کردم :
کارشناس محترم با سلام ، اینجانب به شخصه اعتقادی به روند مارکسیستی و وارداتی اداره اختراعات که با قانون اساسی کشور در تضاد می باشد ندارم . بر فرض مثال متقاضی پرونده خود را به حداقل ۵۰ مرجع ارسال کند و پرونده ۳ ماه در هر مرجع توقف کند تا یکی از این مراجع داور متخصص داشته باشند و طرح را درست مورد داوری قرار دهند ، این یعنی اتلاف وقت چیزی حدود ۸ سال و پرداخت هزینه چیزی حدود ۳۰ ملیون تومان . در حال حاضر ۱۱ مرجع در پرونده های قبلی اعلام کرده اند داور متخصص ندارند! . اولا بعد از ۸ سال پرونده به چه درد متقاضی می خورد ؟ ، دوم اینکه اگر اینجانب بخواهم ۳۰ اظهارنامه با این روند ثبت کنم یه چیزی حدود ۹۰۰ ملیون باید هزینه کنم ( بنظر شما امکان ثبت اختراع به صورت غیر مستقیم از اینجانب سلب نشده است ؟ ) ، ایا بعد از اینکه سند را دریافت کردم همین دولت این هزینه را می تواند طی فرآیندی به اینجانب برگرداند ( به قول دوستمون خود سند اختراع ۵ کیلو روغن نباتی ارزش داره ؟ ) ، یا قرار است متقاضی در جامعه رها شود ؟ . در اداره شما مردم دو دسته هستند برخی با سرمایه های خود اختراع ثبت می کنند برخی با دارایی های خود. اشخاصی که با دارایی خود اختراع ثبت می کنند مثل اعضا هیات علمی ، اشخاصی که به بدنه آزمایشگاه و پژوهشگاه ها متصل هستند ، این افراد هر هزینه ای بابت اختراع انجام می دهند دولت طی فرآیندی این هزینه را به آن ها برگشت میدهد یا از طریق گرنت دانشگاهی یا از طریق پژوهش تولید . یعنی این وسط فقط پول جابجا می شود و کسی ضرر نمی کند. دسته دوم کسانی هستند که با سرمایه های خود اختراع انجام میدهند مثل افراد که مدارک عالیه دانشگاهی دارند مشغول کار هستند اما به بدنه دولت وصل نیستند ، این افراد تحت هر شرایطی اگر نتوانند اظهارنامه خود را به ثبت برسانند آن ها هم سرمایه خود را از دست داده اند و هم دارایی خود را که همان اختراع می باشد . چون این افراد مجبور هستند نسبت به افراد اول یک مرحله بیشتر برای فرایند ثبت انرژی صرف کنند ، این روند به صورتی طراحی شده که به مرور زمان قشر متوسط جامعه منحل خواهد شد . و جامعه دو قطبی می شود یعنی دو قشر بالا و پایین که در این صورت کاپیتالیسم رخ می دهد و …
https://www.farsnews.ir/news/13990415000143/
http://ipm.ssaa.ir/ENQ/List