معاون برنامه ریزی و توانبخشی سازمان استثنایی: آموزش این بچهها تخصصی و دقیق است و خارج از عهده خیلی خانوادههاست.
وی در مورد سایر گروههای کم توان افزود: «برای دانشآموزان دارای معلولیت جسمی و حرکتی، تجهیزاتی تا مبلغ ۱۵ میلیون تومان خریداری شده که شامل یک لپ تاپ و یک هدفون است. این ابزارها در اختیار دانشآموزانی با معلولیتهای شدید قرار داده میشود؛ دانشآموزانی که توان حضور در کلاس را ندارند.»
آموزشهای منزلمحور نیز مختص دانشآموزان دارای مشکل جسمی حرکتی است
معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: «دانشآموزان به صورت آنلاین به معلم مربوطه خود متصل میشوند و آموزشهای لازم را از این طریق دریافت میکنند. آموزشهای منزلمحور نیز مختص دانشآموزان دارای مشکل جسمی حرکتی است که اکنون بیش از ۵۰ هزار دانشآموز را تحت پوشش قرار داده است. علاوه بر اینها درسنامهها و بستههای آموزشی همچنین آموزشهای انفرادی را برای سایر گروهها اجرا میکنیم.»
آقای هداوند به آموزشهای حضوری مدارس اشاره کرد و گفت: «بسیاری از کلاسهای ما با کمتر از ۳ دانشآموز تشکیل میشوند و تراکم بسیار پایینی دارند، بنابراین امکان تشکیل کلاسهای حضوری به راحتی میسر است. در واقع جمعیت کلاسهای ۳ تا ۵ نفره ما حتی از خانه افراد هم کمتر است. البته همین افراد هم گاه به دو گروه تقسیم میشوند، یعنی در هر کلاس دو تا سه نفر حضور دارند که برای تشکیل کلاسهای حضوری رقم ایدهآلی است.»
وی در پاسخ به این سوال که چه درصدی از دانشآموزان استثنایی کشور در کلاسهای حضوری شرکت میکنند اظهار کرد: «طبق آماری که از استانها دریافت کردیم قریب به ۵۰ درصد دانشآموزان ما از آموزشهای حضوری بهره مند میشوند. البته با توجه به سختی کار آموزش دانشآموزان استثنایی در خانوادهها، تمایل برای شرکت در آموزشهای حضوری در بین دانشآموزان ما بیشتر است، یعنی خانوادهها تمایل دارند دانشآموز خود را برای کلاس حضوری به مدرسه ببرند، چون آموزشهای استثنایی آموزشهای بسیار تخصصی و دقیقی هستند که ممکن است از عهده خانوادهها خارج باشد.»
وی درباره رقم دقیق حضور دانش آموزان استثنایی در آموزشهای حضوری گفت: «بین ۴۵ تا ۵۰ درصد دانشآموزان با جدیدترین آمار بعد از بهمن ماه ۹۹ در آموزشهای حضوری شرکت دارند. از میان آنها، بیشترین حضور را در بین دانشآموزان پایه دوم داشتیم که حدوداً ۸۸ درصد کلاس در کلاس شرکت کردند. دانشآموزان پیشدبستانی حدود ۲۰ درصد و دانشآموزان پیشحرفهای و متوسطه حرفهای حدود ۳۰ درصد در کلاسهای حضوری شرکت کردند.»
آقای هداوند درباره هنرستانهای مخصوص دانشآموزان استثنایی گفت: «آن گروه از دانشآموزان ما که هوشبهره عادی دارند، مانند دانشآموزان کمتوان جسمی و حرکتی، نابینا و ناشنوا در هنرستانهای مختلف عادی در دورههای کاردانش و فنیوحرفهای مشغول به تحصیل هستند. البته ما در آموزش و پرورش استثنایی در دوره پیشحرفهای و دوره متوسطه حرفهای را داریم که خاص دانشآموزان استثنایی است. این دانشآموزان که دارای مشکلاتی مانند کمتوانی ذهنی هستند بعد از دوره ابتدایی، ابتدا وارد دوره پیشحرفهای میشوند که معادل دوره راهنمایی است و بعد از آن وارد دوری دوره متوسطه حرفهای میشوند که شامل ۳۶ رشته است.»
وی درباره نحوه حضور در مدارس برای این دسته از دانشآموزان گفت: «دانشآموزان با کسب رضایت از خانوادههای خود میتوانند در کلاسها و آموزشهای حضوری شرکت کنند؛ حتی اگر به صورت انفرادی باشد. مثلاً بعضی از کلاسهای ما در حالت عادی با شش دانش آموز تشکیل میشود که معلم میتواند در هر روز به دو نفر از این دانشآموزان آموزش دهند. برخی از دروس عملی مستلزم حضور دانشآموز است که در هنرستانها دانش آموزان عادی نیز به همین صورت است؛ یعنی توسعه شایستگیهای فنی به صورت عملی در سراسر کشور تشکیل میشود.»
معاون توانبخشی آموزش و پرورش استثنایی گفت: در هنرستانهای پیشاستثنایی ۳۶ رشته مهارتی داریم که در دستورالعمل اشاره شده است مجموعه دانشآموزان متوسطه حرفهای و پیشحرفهای حدود ۱۷ هزار نفر است که ما این افراد را برای اشتغال در آینده آماده میکنیم؛ چون یکی از مشکلات این دانش آموزان اشتغال در آینده است. البته برخی از دانشآموزان نیمهبینا و نیمهشنوا نیز در بخش پیشرفته و متوسطه حرفهای ادامه تحصیل میدهند.