مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: جامعه دریایی کشور اجازه نداد روند تامین مایحتاج مردم و کلیه فعالیتهای مرتبط با تجارت دریایی، مختل شود.
راستاد با بیان اینکه ظرفیتهای حمل و نقل دریایی کشور، فراتر از نیازهای داخلی است، گفت: در دوره پساتحریم و بازگشت احتمالی شرکتهای کشتیرانی بینالمللی به بنادر ایران، مجموعه بندری و اپراتورهای کشور باید آمادگی لازم را داشته باشند تا بتوانند سرویسهای خوبی را به کشتیرانیهای خارجی ارائه کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر لزوم تمرکز ویژه برای بهبود امور دریانوردان ناشی از آسیبهای جدی به این قشر زحمتکش در دوره شیوع ویروس کووید ۱۹، افزود: با رایزنیهای داخلی و خارجی، امیدواریم سهمیه واکسن کرونا با اولویت به دریانوردان اختصاص پیدا کند.
راستاد درباره ضرورت تامین سوخت کم سولفور برای کشتیرانی داخلی و خارجی، تاکیدکرد: ما به عنوان یک کشور ساحلی، متعهد هستیم علاوه بر تامین نیازهای داخلی، خدمات سوخت رسانی به ناوگان بینالمللی را پوشش دهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در حوزه الزامات مدیریت آب توازن، باید از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان حداکثر استفاده را ببریم و از این طریق، هزینههای تجهیز ناوگان تحت پرچم ایران را به حداقل برسانیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از تحول در ساماندهی شناورهای سنتی بر اساس مصوبه هیئت وزیران خبر داد و گفت: شناسنامه دار شدن شناورهای فاقد هویت برای اجرا در دست بررسی است؛ در این میان ماحصل اقدامات و برنامه ریزیها در حوزه حمل و نقل دریایی باید این گونه باشد که کشتیرانی ایمنتر و دریاهای پاکیزه تری داشته باشیم.
آقای جلیل اسلامی در نشست شورای عالی مدیران ارشد ارگانهای دریایی کشور، با بیان اینکه تحریم و انتشار ویروس کرونا، ظرفیتهای مدیریتی، انسانی و فنی سازمانهای دریایی را به بلوغ رساند، تصریح کرد: با همفکری و هماهنگی ارگانهای دریایی، شاهد کمترین مشکلات و محدودیتها برای دریانوردان و کشتیها در انجام وظایف محوله بودیم.
عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به مصوبه در دست ابلاغ دولت مبنی بر نوسازی و ساماندهی شناورهای سنتی، افزود: این مصوبه، با توجه به ساختار معیشتی ساحل نشینان بسیار حائز اهمیت است؛ برای اجرایی سازی هرچه بهتر مصوبه ساماندهی شناورهای سنتی، قرار شد تا کمیتهای با حضور نمایندگان ارگانهای دریایی در سازمان بنادر شکل گیرد تا در قالب برنامه ۵ ساله، تغییرات استانداردی در حوزه شناورهای سنتی ایجاد شود.
وی ساماندهی شناورهای فاقد هویت را یکی دیگر از موضوعات ارگانهای دریایی برشمرد و گفت: حدود ۳۰ هزار شناور فاقد هویت در کشور وجود دارد که لازم است برای شناسنامهدار کردن این شناورها اقدامات جدی صورت گیرد.
معاون امور دریایی سازمان بنادر با اشاره به سرمایهگذاری تجهیزاتی در این سازمان، تاکید کرد: بی سابقهترین سرمایهگذاری در حوزه تجهیزات خدماتی دریایی و امداد و نجات صورت گرفته است که نتیجه این رویکرد، ارائه خدمات دریایی بهتر در بنادر خواهد بود.