رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درمورد ریزگردها با منشاء داخلی و خارجی گفت: از دو سال دیگر تقریبا ریزگرد با منشاء داخلی نداریم.
کلانتری تصریح کرد: ۳۷۰ میلیون دلار در سه سال و نیم گذشته از صندوق توسعه ملی اعتبار دریافت کردیم و با همکاری دستگاههای مختلف از جمله سازمان جنگلها و مراتع، وزارت نیرو وزارت جهاد کشاورزی توانستیم ریزگردهای با منشاء داخلی را به ویژه در مناطقی که دچار بحران بودند مانند خوزستان تثبیت کنیم.
وی درمورد منشاء داخلی ریزگردها، گفت: منشاء داخلی خشک شدن تالابها در پی ساخت سدها در گذشته بدون مطالعات زیست محیطی بود. این سدها جلوی سیلابها را گرفت، بدین صورت بیابانها رها شد و آبی به تالابهای بزرگ و کوچک نرسید؛ به ترتیب خشک شدند مانند دریاچه ارومیه.
معاون رییس جمهور ادامه داد: سدها را ساختیم، آبها را مهار کردیم، به دریاچه و تالابها آب نرسید و وقتی خشک شدند تبدیل به ریزگردها و گرد و غبارهای نمکی شدند. اکنون حدود سه سال است که ریزگرد با منشاء داخلی نداریم. اگر ریزگردی باشد منشاء خارجی دارد و در فصل بهار و تابستان میبینیم.
کلانتری با اشاره به اینکه با عراق برای رفع مشکل ریزگردها به نتیجه نرسیدیم، گفت: دولت متمرکز عراق نتوانست به وظایف خود عمل کند. اکنون درحال مذاکره هستیم. عراقیها نیز این بهانه را داشتند که کشور بالادست سد ساخته، آب را مهار کرده و تالابهای عراق نیز خشک شده است.
وی ادامه داد:در عراق حدود ۸۰ هزار کیلومتر مربع تالاب بود که بخش عمدهای از آنها به علت ساخت سد در کشور بالادست خشک شده است.
معاون رییس جمهور در مورد تاثیر مالچ پاشی بر مهار ریزگرد، گفت: مالچ پاشی مربووط به شن روان است نه ریزگرد. اکنون به اجبار در برخی موارد که شهر یا روستایی در معرض تهدید است با مالچ پاشی موافقت میکنیم و حداکثر سالانه بیش از ۱۰ هزار هکتار مالچ پاشی انجام نشد چرا که مالچ مانند قیر رقیق است که حدود سه چهار سال هم ماندگاری دارد.
کلانتری تصریح کرد: برای رفع مشکل ریزگردها برنامه گستردهای را در پیش گرفتیم؛ ۳۰ میلیون هکتار منبع ریزگرد داخلی شناسایی شد و با نهال کاری، مالچهای غیر نفتی و عمدتا با رساندن آب به این مناطق شروع به تثبیت آنها کردیم. برای نخستین بار در دولت تدبیر و امید برای تالابها حقابه تعیین کردیم.
حقابه تالاب معادل حقابه کشاورزی است
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه حقابه تالاب معادل حقابه کشاورزی است، گفت: اگر آورد رودخانهای کم شود معادل کاهش میزان حقابه تالاب از حقابه کشاورزی نیز کم میشود و اینگونه نیست که دیگر مانند سالهای گذشته تا ۱۰۰ درصد حقابه تالاب قطع شود که آب کشاورزی تامین باشد.
کلانتری با تاکید بر اینکه تاکنون برای ۳۵ تالاب حقابه مشخص شده است، اظهار کرد: درصددیم حقابه سایر تالابها را به زودی مشخص کنیم، در این صورت وزارت نیرو مکلف میشود همانگونه که آب کشاورزی را تامین میکند، آب حقابههای و تالابها و مناطق زیست محیطی را نیز تامین کند. این موضوع کمک بسیاری به رفع مشکل ریزگردها با منشاء داخلی کرده است.
معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه تعیین حقابه زیست محیطی به رفع مشکل ریزگردها با منشاء داخلی کمک کرده است، تصریح کرد: چهار سال پیش در شهر تبریز غبارهای نمکی باعث افزایش فشار خون مردم شده بود. با احیای دریاچه و زیر آب رفتن بخش عمدهای از نمک ها، گرد و غبارهای نمکی زیر آب مدفون شد.
رئیس سازمان محیط زیست همچنین با تاکید بر اینکه مسوولیت فاضلاب کشور با وزارت نیرو، مسئولیت آب گرفتگیها با شهرداریها و مسئولیت پایش و نظارت با سازمان حفاظت محیط زیست است، تصریح کرد: آب گرفتگیها با فاضلاب متفاوت است. آب گرفتگیها دو شبکه مجزا از فاضلاب است و شهرداریها موظف به جمع آوری هستند که برای این امر نیاز به کمک منابع درآمدی دارند.
آقای کلانتری ادامه داد: زمانی که سیلاب هست باید سیلاب به بیرون از شهرها هدایت شود تا وارد شهر نشود و این امر وظیفه وزارت نیرو است، اما شهرداری وظیفه دارد که درصورت آب گرفتگی در شهر، جلوی آن را بگیرند.
معاون رئیس جمهور در نهایت از مردم درخواست حمایت کرد و گفت: از مردم ایران تقاضا میکنم از حفاظت از محیط زیست کشور به ویژه حفاظت از حیات وحش، حمایت کنند تا حیوانات بتوانند به زندگی خود ادامه دهند.
معاون رییس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه همه کارخانهها آلاینده نیستند بر استفاده از فیلتر در کارخانههای سیمان تاکید کرد و گفت: اگر کارخانههای سیمان از فیلتر استفاده نکنند، زندگی مردم سیاه میشود. کارخانههایی که فیلتر نمیگذارند و آلاینده هستند در شرایطی که هوا سرد و سنگین است و باد نمیوزد، تعطیل میشوند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آلایندگی خودروها نیز اظهار کرد: خوشبختانه از ابتدای سال جاری غیر از ۱۲ هزار خودرو که سال گذشته تولید و انبار شده بود و مقرر شد به عنوان خودروی تولید سال ۹۸ فروخته شود، سایر خودروهای سواری از استاندارد یورو ۵ برخوردارند.
کلانتری گفت: در تولید بنزین و گازوئیل استاندارد دستاورد بزرگی داشتیم. تولید بنزین و گازوئیل استاندارد در سال ۱۳۹۲، صفر لیتر بود. امروز بیش از ۱۵۰ میلیون لیتر در روز بنزین و گازوئیل استاندارد تولید و بخشی از آن را صادر میکنیم.
کلانتری همچنین با اشاره به برنامه دولت مبنی بر نوسازی خودروها و ناوگان حمل و نقل عمومی، اظهار کرد: حدود ۷۰ درصد کامیونهای کشور عمر بالای ۳۰ سال دارند و فرسوده هستند؛ این کامیونها حتی گازوئیل استاندارد هم مصرف کنند، آلاینده هستند. قرار بود از سال ۱۳۹۵ نوسازی شروع شود و بر همین اساس در سال ۹۵، ده هزار دستگاه نوسازی شد، اما پس از آن با تحریمهای رییس جمهور آمریکا مواجه شدیم.
مهار بخار بنزین برای جلوگیری از تولید ازون سطح پایین
وی ادامه داد: تا دو سال پیش دستگاه سنجش آلاینده ازون را نداشتیم، بنابراین جزو شاخصها نبود، اما از سال گذشته این آلاینده وارد لیست شاخصها شد و بر همین اساس برای جلوگیری از حلالهای فرار در پمپ بنزینها برنامه ریزی میکنیم و در حال راه اندازی سیستم کهاب در پمپ بنزینها هستیم تا بخارت بنزین که یکی از عوامل اصلی تولید ازون سطح پایین هست، مهار شود.
کلانتری تاکید کرد: تلاش میشود تا حداکثر دو سال دیگر همه پمپ بنزینها جلوی تبخیر بنزین را بگیرند و در نتیجه تولید ازون سطح پایین کاهش پیدا میکند.