در آیین اختتامیه هجدهمین جشنواره کتاب رشد
مدیریت رسانههای یادگیری کار اصلی سازمان پژوهش
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی: کار اصلی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، مدیریت رسانههای یادگیری است، زیرا فیلم، کتاب، عکس و محتوای آموزشی هرکدام یک رسانه است.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی فرهنگی هنری
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، آقای حسن ملکی در آیین اختتامیه هجدهمین جشنواره کتاب رشد که در مدرسه دارالفنون تهران برگزار شد، گفت: سازمان پژوهش هرسال ۴ جشنواره برگزار میکند که شامل؛ جشنواره رشد، جشنواره کتاب رشد، جشنواره عکس رشد و جشنواره محتواهای الکترونیکی میشود.
وی با بیان فعالیتها و وظایف این سازمان گفت: کار اصلی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، مدیریت رسانههای یادگیری است، زیرا فیلم، کتاب، عکس، محتواهای آموزشی و ... هرکدام یک رسانه است و این موضوع مسئولیت ما را سنگین میکند.
آقای ملکی بابیان اینکه مدیریت وسایل پیامرسان، مدیریت بسیار حساسی است که این سازمان بر عهده دارد، اظهار کرد: این نوع مدیریت دارای ابعاد مختلفی است، یکی از ابعاد این مدیریت؛ مدیریت تدوینی کتابها است که محتوای آموزشی را در اختیار دانش آموزان و خانوادههای آنها قرار میدهد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی خاطرنشان کرد: نقش دوم سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، نقش ترغیبی است بنابراین باید در علاقهمندان انگیزه ایجاد کند تا آنها محتوا تولید کنند.
وی ادامه داد: نقش سوم سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، نقش ممیزی است نقشی که همراه با شاخصهای تعریفشده است لذا این نقش خیلی حساس است.
آقای ملکی گفت: سازمان پژوهش با کمیتههایی که تشکیل میدهد آثار برتر را انتخاب و به برتر بودن یک اثر رأی میدهد بنابراین یک حکم تربیتی صادر میکند. آنچه در جشنواره رشد رخ میدهد نقش ممیزی سازمان پژوهش است لذا تلاش داریم این نقش وسعت و عمق پیدا کند تا شرایط ورود برای همه تولیدکنندگان آثار فراهم شود.
وی اضافه کرد: در این جشنواره، بر اساس فراخوان اولویتبندی محتواهای آموزشی سال بعد مشخص میشود.
آقای ملکی به تشکیل مرکز ملی کودک در راستای پاسخگویی به منویات رهبری اشاره و گفت: در این سازمان در سال آینده اولویتدهی به تولید مواد آموزشی برای پیش از دبستان خواهد بود.
وی بر چهار نقش؛ تدوینی، ترغیبی، ممیزی و ترکیبی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تأکید و عنوان کرد: برای تولید بستهها و محتوای آموزشی نقش ممیزی کفایت نمیکند لذا باید به سمت نقش ترکیبی میرویم؛ بنابراین با اجرای چنین جشنوارههایی نقش ترکیبی را عملی میکنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: جشنواره کتاب رشد خارج از قلمرو فعالیت خود بیمعنا است بنابراین باید بهگونهای برگزار کنیم که ساماندهی منابع آموزشی را احیا کند.
وی بابیان اینکه خود را برای نقش ترکیبی آماده میکنیم و تولید بسته یاددهی یادگیری را پیش روداریم، افزود: راهنمای برنامه درسی قبل از عید به اتمام میرسد و برای سال ۱۴۰۰ به سمت تولید بسته تربیت و یادگیری میرویم.