در نشست مشترک کمیسیون اصل ۹۰ و فراکسیون محیط زیست مجلس بر ضرورت نظارت دائمی بر روند اجرای قانون هوای پاک تاکید شد.
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز با توجه به مسئله نگرانکننده آلودگی هوا که نه تنها در کلانشهرها وجود داشته بلکه دامنه آن تا شهرها نیز گسترش پیدا کرده است، در دستور کار قرار داده و با حضور مسئولان دستگاههای مربوطه مورد بررسی قرار دادیم.
وی تصریح کرد: ذات این کمیسیون شبه قضایی است به این صورت که از دستگاههای مطالبه میکنیم و این امر تنها در قالب توصیه نبوده بلکه نسبت به رسیدگی به تخلفات صورت گرفته از ظرفیت قضایی استفاده میکنیم کما اینکه موضوع هوای پاک در جهت حفظ حقوق عامه مطرح شده بنابراین در این زمینه از تمام ظرفیتهای موجود استفاده خواهیم کرد.
آقای پژمانفر یادآور شد: بعد از نشستی که با خانم رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس داشتیم این موضوع را به طور جدی با عنوان یک پرونده در دستور کار قرار دادیم و قطعاً در این رابطه مکاتبات اولیه را با تمام دستگاهها طبق قانون خواهیم داشت ضمن اینکه دستگاههای متولی باید در رابطه با سوالاتی که از آنها مطرح شده در این بازه زمانی مشخص گزارش لازم را ارائه کنند و هرگونه تأخیر یا ارائه گزارش کذب جرمانگاری شده و مجلس از بعد نقش نظارتی که برعهده دارد به این موضوع ورود میکند.
وی با اشاره به مهمترین مسئلهای که در این نشست مطرح شده، افزود: آنچه در این زمینه حائز اهمیت بوده این است که اجرای قانون هوای پاک متولی خاصی نداشته و اگرچه در اینجا هم سازمان حفاظت محیط زیست پیرامون این موضوع تکالیفی را برعهده دارد و هم سازمان استاندارد میتواند به بخش قابل توجهی از این موضوع بپردازد، اما به دلیل اینکه از لحاظ ساختاری نتوانستهاند تکالیف خود را به دستگاههای بالادستی اجبار کنند و تنها در قالب توصیه به این امر پرداختهاند بنابراین باید مجلس به طور جدی به آن ورود پیدا کند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: نقش سازمان برنامه و بودجه در اجرای قانون هوای پاک بسیار مهم است و همانطور که یک سرباز برای مبارزه با دشمن به اسلحه و فشنگ نیاز دارد بنابراین اجرای قوانین نیز به تعیین ردیف اعتباری در بودجه سنواتی نیازمند است و این در حالی است که سازمان برنامه و بودجه تاکنون برای تکالیف دستگاهها در این زمینه بر اساس قانون اعتباراتی پیشبینی نکرده است.
وی خطاب به مسئولان دستگاههای حاضر در این نشست خاطرنشان کرد: ما به طور قطع در خصوص نحوه اجرای قانون هوای پاک از شما سوال خواهیم کرد، همچنین این سوال مطرح میشود که در این مورد برای لحاظ اعتبارات در لایحه بودجه چه پیشنهادی را ارائه دادید چرا که وقتی به سازمان برنامه و بودجه مراجعه میکنیم به این نکته اشاره میکند که دستگاهها باید در این زمینه پیشنهادات خود را ارائه دهند چرا که ساختار بودجه بر اساس پیشنهادات دستگاهها تنظیم میشود و این در حالی است که اغلب دستگاهها در ابتدا برای تعیین ردیف اعتباری در بودجه به میزان حقوق و دستمزد و فعالیتهای جانبی که انجام میدهند، میپردازند و اگر چیزی باقی ماند به برنامه اشاره میکنند و این یک اشکال است که وجود دارد.
آقای پژمانفر عنوان کرد: اگر در قوانین برنامه برای انجام تکالیفی که مشخص شده یک بازه زمانی ۵ ساله تعریف میکند، به این معنا است که باید هر سال ۲۰ درصد از تکلیف مورد نظر اجرا شده باشد و برای آن در لایحه اعتباراتی تعیین شده باشد چرا که لایحه بودجه مهمترین سند عملیاتی کشور است.
وی با بیان اینکه دستگاهها باید اراده جدی برای انجام تکالیفشان پیرامون اجرای قانون هوای پاک داشته باشند، اظهار کرد: ما پیگیری این موضوع را به صورت جدی در دستور کار قرار داده و خانم رفیعی را با دادن حکمی جهت پیگیری این مهم منصوب میکنیم، همچنین از تمام ظرفیتهای موجود دستگاههای قضایی و نظارتی در این زمینه استفاده خواهیم کرد چرا که آلودگی هوا یک بحران جدی است و هیچ دستگاهی نباید در این زمینه کوتاهی کرده باشد.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: در وهله اول تمام بخشهای مربوطه از جمله خودروسازان، شهرداری، سازمان حفاظت محیط زیست و ... باید در این زمینه به ارائه گزارش بپردازند، همچنین به تکالیف خود به خوبی عمل کنند، از سوی دیگر باید در این زمینه یک نظارت دائمی وجود داشته باشد که تحقق این مهم نیز نیازمند بودجه نیست.
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم در یک فضای مشارکتی و تعاملی موضوع آلودگی هوا را حل کنیم چرا که اگر نتوانیم این مهم را محقق کنیم در مقابل مردم مسئول هستیم ضمن اینکه باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که معضل آلودگی هوا در تمام دنیا وجود داشته، اما توانستهاند این مشکل را حل کنند بنابراین ما هم باید بتوانیم به رفع این معضل بپردازیم.
بررسی قصور دستگاهها در آلودگی هوا
خانم سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس گفت: مجلس یازدهم اعتقاد دارد که مردم باید بدانند که سهم هر کدام از آلایندهها در آلودگی هوا چگونه است و متاسفانه این اعداد و ارقام شفاف نیست و مطلع نیستیم که سهم هر دستگاهی در آلودگی هوا چه میزان است تا بتوانیم نظارت دقیق و درستی داشته باشیم.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بنابراین این نشست را برگزار کردیم تا برای مرحله اول شفاف سازی و قصور هر کدام از دستگاهها در آلودگی هوا مشخص شود و سپس پیگیریهای مفصل از هر دستگاهی و بر اساس تکالیف ذاتی و تکالیفی که در قانون هوای پاک دارد انجام خواهد شد.
خانم رفیعی با بیان اینکه باز هم تک تک دستگاهها را دعوت خواهیم کرد و جلسات را به صورت مفصل ماهانه برگزار میکنیم، یادآور شد: ما به دنبال خروجی گرفتن و اثربخشی قانون هوای پاک هستیم نه جلسات فرمایشی؛ جلسات را با قوت و جدیت پیگیری خواهیم کرد و امیدواریم همه مسئولان صادقانه و شفاف پای کار مردم باشند و برای کاهش آلودگی هوا همکاری کنند.
وی تصریح کرد: بر این باوریم که این کار شدنی است و باید نسبت به آن متعهد و پایبند باشیم.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تاکید کرد: ما با سازمان بازرسی کل کشور کارگروهی تشکیل داده و موضوع آلودگی هوا را به صورت علمی و کارشناسی دنبال خواهیم کرد.
بلندمرتبه سازیها راه رفع آلایندگیها را مسدود کردند
آقای سیدمصطفی آقامیرسلیم با تاکید بر اینکه باید به دنبال ریشه آلودگی هوا باشیم، تصریح کرد: مسئولان شهرداری در این قضیه مقصر هستند، زیرا با بلندمرتبه سازی ها، راه رفع آلایندگیها را مسدود کردند. باید در این رابطه فکری اساسی شود. در این رابطه در زمستانها بیشتر دچار مشکل میشویم.
وی با انتقاد از اینکه سازمان محیط زیست معاینه فنی خودروها را جدی نمیگیرد، گفت: هر ساله باید معاینه فنی انجام شود؛ تولیدات خودرویی هم باید کیفی شود. متاسفانه مرگ و میر ناشی از سکتههای مغزی و قلبی بالاست.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: قرار بود وزارت نفت در سال ۹۰ استاندارد یورو ۴ را عملیاتی کند و در حال حاضر باید یورو ۶ مورد توجه میگرفت، اما متاسفانه نسبت به این موضوع بی توجهی کرد و به صورت جامع به این موضوع نگاه نکرد، بنابراین نمیتوان یک بُعدی به مسئله آلودگی هوا نگاه کرد و تنها محیط زیست را مقصر دانست.
آقای میرسلیم یادآور شد: در این رابطه دستگاههای زیادی مقصر هستند و در قانون هوای پاک تکلیف دارند. مردم مطالبه دارند و ما باید به آنها پاسخگو باشیم. اینکه نظارت بر معاینه فنی برعهده کدام دستگاه است، جای سوال دارد.
مردم اصفهان نمیتوانند نفس بکشند
آقای عباس مقتدایی نماینده اصفهان با انتقاد از شدت آلودگی هوا در اصفهان گفت: در گذشته در اصفهان دو پالایشگاه در مقطعی مازوت مصرف میکردند و در مجلس نهم که نماینده اصفهان بودم، شکایتی را به دادگستری ارائه کردم و ۱۹ مشعل مازوت سوز پلمپ شد که تنفس بهتر مردم را در پی داشت، اما در حال حاضر مردم به صورت مکرر انتقاداتی را نسبت به آلودگی هوا دارند و این مناطق عمدتاً نزدیک مراکزی هستند که در مضان اتهام هستند، البته آنها میگویند مازوت مصرف نمیکنند. اگر مصرف نمیکنند، چرا مردم نمیتوانند نفس بکشند؟ برخی مباحث واضح و روشن است، اما مسئولان مربوطه جوابی برای آن ندارند. پالایشگاه اصفهان مازوت تولید میکند و مازوت در درون استان مصرف نمیشود. میزان ذخیره سازی مازوت محدود است و این سوال وجود دارد که کجا نگهداری میشود؟ چرا هیچکس در این رابطه جوابگو نیست. باید شفافسازی شود.
وی ادامه داد: چگونه است که آمار مسئولان گویای وضعیت خوب هوای اصفهان است، اما مردم به سختی نفس میکشند؟ حسین رجایی نماینده لنجان در ادامه یادآور شد: ذوب آهن صنعتی فرسوده است و ۵۰ سال سن دارد، اما در حال حاضر محیط زیست گزارش داده که این صنعت آلوده نیست و جای سوال دارد که آلودگی در شهرهای نزدیک این مجموعه بیداد میکند، اما در گزارشها این موضوع رد میشود.
شیوع کرونا با آلودگی هوا مرتبط است
خانم زهرا شیخی نیز به عنوان پزشک حاضر در این نشست ضمن انتقاد از اینکه وضعیت هوا به گونهای است که مردم به سختی نفس میکشند، افزود: صراحتاً میگویم که داشتن هوای پاک یکی از حقوق اصلی تمام افراد در دنیاست، کما اینکه براساس کتب مرجع به ویژه کتاب بوعلی سینا در زمره ۶ اصل ضروری برای زنده بودن انسان قرار میگیرد که اولین اصل بهره مندی از هوای پاک است.
وی با بیان اینکه بهره مندی از هوا براساس اقلیم میتواند عامل شفای بیماری یا بیماری زا باشد، ادامه داد: هوایی که تنفس میکنیم با زنده بودن افراد در ارتباط است، ضمن اینکه هر کدام از حوزههای حمل و نقل، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری و سایر دستگاهها ممکن است درخصوص آلودگی هوا خطا داشته که باید آن را اصلاح کنند.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم با انتقاد از عملکرد شهردای در زمینه اجرای قانون هوای پاک یادآور شد: هم اکنون در دنیا اغلب شهرها به لحاظ تصویری دارای ساختمانهای یکدست هستند، اما در ایران شاهدیم که معماری ساختمانهای شهر با یکدیگر متفاوت است که این نشان میدهد افراد به طمع پول حتی جان خود را نیز به خطر انداخته اند، بنابراین لازم است شهرداری مراقبت کند که ساختمانها به گونهای ساخته نشوند که به اقلیم آسیب برسانند. از سوی دیگر وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز باید در ساخت خودروها به گونهای به کیفیت آنها توجه کند که استفاده از سوخت برای خودروها سلامت عمومی را تهدید نکند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم خطاب به مسئولان دستگاههای حاضر در این نشست افزود: همه باید دست به دست هم بدهیم تا در مدت محدودی که وجود دارد، اشکالاتی را که به آلودگی هوا منتهی شده مشخص کرده و هر کدام از دستگاهها گزارشی را در این زمینه به طور صریح و شفاف به کمیسیون اصل ۹۰ و خانم رفیعی ارائه داده و راهکارهای خود را در این زمینه ارائه دهند.
وی یادآور شد: ما به غیر از بحران آلودگی هوا با بحران اصلی تری به نام کرونا مواجیم که شیوع آن با آلودگی هوا ارتباط دارد و وضعیت را تشدید میکند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آلودگی هوای حوزه انتخابیه اش تاکید کرد: سالها قبل کارخانه ذوب آهن در اصفهان که فضایی برای رویش گیاهان بکر بوده ساخته شده است و در شرایط کنونی به یکی از عوامل ایجاد آلودگی هوا در این منطقه تبدیل شده است، بنابراین میتوان گفت اصفهان به عنوان قطب صنعتی کشور و تهران به عنوان پایتخت هر دو از داشتن هوای پاک بی بهره هستند.
عملکرد کمتر از ۱۰۰ درصد سازمان حفاظت محیط زیست در اجرای قانون هوای پاک جای سوال دارد
در ادامه خانم معصومه پاشائی بهرام ضمن ارائه نموداری که سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص عمل به تکالیف هر کدام از دستگاهها که در قانون هوای پاک بدان تاکید شده است، تدوین کرده را ارائه داد و افزود: در این نمودار مشخص شده که وزارت کشور به ۳۲ درصد تکالیفش، وزارت نیرو به ۲۵ درصد، وزارت صنعت، معدن و تجارت به ۳۶ درصد، سازمان استاندارد به ۳۷ درصد، وزارت نفت به ۸۵ درصد، وزارت جهاد کشاورزی به ۸۷ درصد، وزارت راه و شهرسازی به ۷۲ درصد از تکالیفی که در مدت ۳ سال در این حوزه برعهده داشته اند، عمل کرده اند، اما نکته قابل تأمل در رابطه با سازمان حفاظت محیط زیست است که به ۸۵ درصد از تکالیف خود در این خصوص عمل کرده که جای تأمل دارد.
نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در آخرین نشستی که شورای عالی استاندارد برگزار کرد به یک واقعیت فوق العاده تلخ اشاره شد مبنی بر اینکه تجهیزاتی که برای صدور معاینه فنی خودروها به کار گرفته میشود غیراستاندارد هستند که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به این نکته اعتراض کرد و از سازمان استاندارد خواست که روی این موضوع کار کند، اما هنوز خروجی ارائه نشده است.
وی افزود: دولت در مورد حوزه حمل و نقل که در این زمینه اثرگذار بوده، ورود پیدا نکرده و هنوز نوسازی انجام نشده است و یک معادله چندمجهولی است و علت نیست و از فرهنگ اجتماعی تا سایر بخشها در این زمینه مسئول هستند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: همه متولیان در حوزه هوای پاک باید به وظایف خود عمل کنند تا در این حوزه اتفاقی بیفتد، ضمن اینکه وزارت کشور باید تلاش بیشتری داشته باشد.
وی با انتقاد از عمل به تکالیف سازمان برنامه و بودجه در حوزه اجرای قانون هوای پاک که در نمودار ارائه شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به آن اشاره شده است، تصریح کرد: متاسفم که سازمان برنامه و بودجه صفر درصد در این زمینه به تکالیف خود عمل کرده و حتی ردیفی در بودجه برای اجرای قانون هوای پاک تعیین نکرده، بنابراین آقای نوبخت باید به این سوال پاسخ دهد که چرا در رابطه با محیط زیست به طور جدی عمل نکرده است.
خانم پاشایی در پایان با یادآوری اینکه اکثر اجسادی که در پزشکی قانونی تشریح میشوند و در تهران سکونت داشته اند از ریهای همچون افراد سیگاری برخوردار هستند که این نشان میدهد آلودگی هوا سلامت تمام افرادی که در شهرهای همچون تهران زندگی میکنند را به خطر انداخته است.
اجرای طرح LEZ در کلانشهرها و بازسازی و نوسازی ناوگان توسط وزارت کشور
آقای مهدی جمالینژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور یادآور شد: وزارت کشور به عنوان وزارتخانهای فرابخشی و فرانگر اقداماتی را در رابطه با اجرای قانون هوای پاک انجام داد و ما به حمل و نقل عمومی ورود کردیم و استانداران، کمیته اضطرار را تشکیل داده و همچنین توسعه مراکز معاینه فنی و اجرای طرح LEZ را در دستور کار قرار دادیم.
وی ادامه داد: توسعه امور زیست محیطی در شهرها مورد توجه قرار گرفته و به سمت شهرهای دوستدار محیط زیست پیش رفتیم، توسعه فضای سبز و مدیریت پسماندهای عادی به ویژه در شهرهای شمالی و جنوبی مورد توجه قرار گرفته است. وزارت کشور دستگاهی سیاستگذار است و کمیتههای اضطرار را در استانها تشکیل دادیم و نسبت به راه اندازی سامانه سیمفا اقدام و با متخلفان برخورد کردیم.
معاون عمرانی وزارت کشور افزود: اجرای طرح LEZ در کلانشهرها و بازسازی و نوسازی ناوگان را مورد توجه قرار دادیم و نوسازی ناوگان را از محل سایر منابع اعتباری داشتیم و همچنین از محل تسهیلات کم بهره ۴۶۰ دستگاه را نوسازی کردیم و ما در رابطه با منابع متحرک با بضاعت اندک و نوسان قیمت حداکثر اقدامات را انجام دادیم. ۱۰ درصد آلایندگی هوا مربوط به حمل و نقل عمومی درون شهری و نوسازی آنها آلودگی را ۵ درصد کاهش میدهد.
آقای جمالی نژاد در رابطه با وضعیت زباله سوزی گفت: بحث پسماند قصه پرغصه سالهای سال استانهای شمالی و ساحلی است و در اولین گام اطلس پسماند کشور را تهیه و کشور را به مناطق مختلف تقسیم کردیم و برای اولین بار زباله سوز نوشهر را افتتاح و در سال ۱۴۰۰ زباله سوز رشت را افتتاح خواهیم کرد. برای ۸۰۰ شهر طرح جامع پسماند تهیه شده است.
مسئولی از سازمان هواشناسی نیز در این نشست گفت: ما پیش از قانون هوای پاک، پیش بینی تمامی مخاطرات جوی از جمله آلودگی هوا را صادر میکردیم و در حال حاضر نیز این کار را میکنیم. در پیش بینیها نوع مخاطره و زمان شروع و توصیهها را در قالب هشدارهای جوی صادر میکنیم.
وی ادامه داد: در آلودگی اخیر که همچنان تداوم دارد، حدود ۱۴ هشدار آلودگی هوا در سطح اداره کل ستادی و ۴۴ هشدار در سطح ادارات کل استانها صادر کردیم و براساس قانون هوای پاک عمل میکنیم.
توزیع گاز با اولویت بخش خانگی و تجاری صورت میگیرد
جولایی نماینده شرکت ملی گاز حاضر در این نشست در پاسخ به رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس پیرامون نحوه توزیع گاز افزود: ما ۹۳۰ میلیون مترمکعب گاز از میادین استخراج کرده و ۸۳۰ میلیون گاز شیرین شده به خطوط تزریق میکنیم که حدود ۶۱۵ میلیون مترمکعب از آن صرف مصرف خانگی و تجاری شده و بقیه در پتروشیمی و صنایع فولاد توزیع میشود.
وی در پاسخ به اینکه چه میزان صادرات گاز در زمستان وجود داشته، یادآور شد: ما به ترکیه، عراق، ارمنستان و نخجوان طبق قرارداد گاز صادر میکنیم که با دستور وزیر نفت میزان صادرات این بخش در زمستان به عراق از ۵۰ میلیون به حدود ۷ میلیون، به ترکیه از ۳۰ میلیون به ۲۰ میلیون و به ارمنستان و نخجوان هر کدام تا یک میلیون صادرات کاهش پیدا کرده است.
این نماینده شرکت ملی گاز تأکید کرد که سیاستگذاریهای این بخش با دستور وزیر نفت با اولویت بخش خانگی و تجاری صورت میگیرد.
نحوه مصرف سوخت در سه نیروگاه
در ادامه نماینده وزارت نفت حاضر در این نشست با اشاره به میزان استفاده از سوخت در نیروگاههای شازند، قائم و شهید رجایی افزود: در نیروگاهها یا باید گاز طبیعی و یا گاز مایع استفاده شود، ضمن اینکه در نیروگاه منتظر قائم گازوئیل به عنوان سوخت دوم در زمان افت فشار توزیع میشود.
وی با اشاره به نحوه انتقال گازوئیل، گاز طبیعی و مازوت در نیروگاهها یادآور شد: ما ۱۴ هزار خط انتقال داریم ضمن اینکه در نیروگاه رجایی از طریق ناوگان دریافت میشود و در سازند نیز نفت کوره ترکیبی و ۵۰ درصد گاز طبیعی استفاده میشود، از سوی دیگر از ابتدای سال نیروگاه شازند با ۹۵.۸۹ درصد از سوخت گاز بهرهمند شده و عددی کمتر از ۵ درصد سوخت مازوت در قالب سوخت ترکیبی در آن استفاده میشود.
این نماینده وزارت نفت یادآور شد: ما ۸۳۰ میلیون گاز شیرین تولید میکنیم که حدود ۶۱۵ میلیون برای بخش خانگی و تجاری استفاده میشود و ۶۰ میلیون نیز برای صنایع پتروشیمی، فولاد و صادرات استفاده میشود. با این محدودیت نمیتوانیم نیروگاهها را کامل گازرسانی کنیم. کل مصرف گاز نیروگاهها ۸۰ میلیون است.
وی یادآور شد: هم اکنون مازندران نگران قطع گاز در امور واگنها هستند، ضمن اینکه باید به این نکته توجه شوند که مصرف گاز به شدت مدت سرما بستگی دارد.
این نماینده وزارت نفت در پاسخ به سوال رفیعی مبنی بر اینکه بیشترین مصرف مازوت در چه روزهایی از سال اتفاق میافتد، تاکید کرد: بیشترین مصرف مازوت معمولا در آذر، دی و بهمن ماه است.
وی در پاسخ به این سوال رفیعی که برای هدررفت گاز چه اقداماتی انجام داده اید، افزود: ما برای هدررفت گاز تنظیم در طول شبکه و اصلاح تجهیزات مصرفی و اقدامات عملیاتی و خوداظهاری در ایستگاهها را در دستور کار قرار دادیم.
نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت حاضر در این نشست درخصوص نحوه انجام تعهدات خودروسازان نسبت به رعایت استاندارد یورو ۵ در تولید خودرو افزود: قرار بر این شد خودروهای تولید شده تا پایان سال ۹۸ با همان سوخت یورو ۴ تحویل داده شوند و برای سال ۹۹ با لحاظ سوخت یورو ۵، خودروها پلاک شوند.
وی در مورد وضعیت اتوبوسها یادآور شد: ما با واردات اتوبوس CVU مخالف هستیم و در جلسهای توافق کردیم که حداکثر ۲۰ درصد اتوبوسها وارد شوند و بقیه را تولید کنیم که این امر به اشتغالزایی در کشور کمک میکند.
این نماینده وزارت صمت در پاسخ به این سوال رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی که وضعیت تولید موتورسیکلتها به چه صورت است، ضمن اینکه چرا موتورسیکلت برقی تولید نمیشود؟ آنهم در شرایطی که میزان آلایندگی موتورهای کاربراتوری بیشتر از خودروها است، تصریح کرد: تولید موتور برقی از هزینه بالایی برخوردار است، اما مصرف کنندگان موتور از منابع درآمدی مطلوبی برخوردار نیستند بنابراین مشکل ما در تولید نیست، بلکه در زمینه فروش آنها با مشکل مواجهیم.
وی یادآور شد: هم اکنون ۳۰ هزار موتور تولید کرده ایم که مشتری ندارد، ضمن اینکه قیمت موتور برقی ۳ برابر بیشتر از موتور بنزینی است، بنابراین تولید این موتورها نیازمند حمایت است، از سوی دیگر ما برنامه داشتیم که ۵۰ هزار موتور تولید کنیم و به شرکتها نیز تکلیف کردیم، اما آنها به این نکته اشاره کردند که این میزان تولیدات خریداری ندارد.
این نماینده وزارت صمت خاطرنشان کرد: برای تولید موتور اواخر سال ۹۷ طرح یک بسته حمایتی از سوی وزارت صنعت به دولت ارسال شد، اما به دلیل تبعات مالی آن مصوب نشد.
وی در پاسخ به سوال رفیعی مبنی بر اینکه چرا موتورهای فرسوده از چرخه خارج نشده اند، تاکید کرد: آیین نامه اجرایی ماده ۸ در دیوان عدالت اداری ملغی شد و این در حالی است که ما موافق تحقق این امر بودیم.
نیروگاههای منتظری و اصفهان تاکنون از مازوت استفاده نکردهاند
نماینده پخش و پالایش در پاسخ به سوالات این نماینده گفت: نیروگاههای منتظری و اصفهان تاکنون از مازوت استفاده نکرده و سوختشان در سال گذشته و جاری گاز طبیعی بوده است، البته پالایشگاه اصفهان مازوت تولید میکند و آن را به بندرعباس منتقل و صادر میکنیم. تمامی مازوت و نفت کوره در کشور ۶۵ میلیون لیتر در روز است و برای مصرف نهایی به جز در زمستان مانند برخی نیروگاهها مجبور به استفاده از مازوت هستیم و در ۶ ماهه اول سال ۵۰ میلیون لیتر صادر کردیم و عمده مازوت تولیدی صادر میشود، در حال حاضر هم خریدار داریم.
نماینده پالایش و پخش در مورد توزیع وضعیت بنزین یورو ۴ در کشور گفت: براساس مصوبه هیات وزیران و نظارت بازرسی محیط زیست به تکالیفمان در عرضه بنزین یورو ۴ در کلانشهرها عمل و نسبت به توزیع آن در کلانشهرها اقدام کردیم. سازمان محیط زیست پایش و نظارت را انجام داده و بر مبنای آخرین نامه رئیس سازمان محیط زیست در تاریخ ۵ آبان ماه ۹۹ به معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد.
وی ادامه داد: در بحث سامانه قانون هوای پاک را راه اندازی و عملکرد دستگاهها را براساس ماده ۲ قانون هوای پاک مبنی بر وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست در نظارت بر اجرای حُسن قانون رتبه سوم کشور و ۸۵ درصد امتیاز کل را براساس پایش و اظهار در سامانه پایش انجام دادیم و ۱۰۰ درصد گزارشات را در سامانه تغذیه کردیم، بنابراین ما به تعهداتمان در رابطه با عرضه بنزین یورو ۴ عمل کرده و میکنیم.
این مقام مسئول یادآور شد: در مصوبه هیات وزیران و در یورو ۵ هنوز در کلانشهرها به مرحله تولید نرسیدیم که بخواهیم توزیع کنیم. همچنین در زمینه کهاب همه جایگاههای عرضه سوخت استیج طرح را دارند و مجموعه ۲۱۳ جایگاه دارای مجموعه استیج یک و دو و سه هستند و هیات وزیران در مصوبهای اصلاحیهای را روی طرح کهاب انجام دادند و در تاریخ ۱۱ مرداد ۹۹ ابلاغ شد که زمان اجرای آن سال ۱۴۰۲ است.
وی با بیان اینکه گازوئیل یورو ۴ در همه کلانشهرها توزیع میشود، ادامه داد: در استان و حومه تهران توزیع میشود و ما به تکالیفان در این مورد عمل کردیم.
بهینه سازی در ارتباط با نوع سوخت هیچ دخالتی ندارد
در ادامه نماینده بهینه سازی مصرف سوخت در مورد وضعیت دریچه باک خودرو و همچنین استفاده از مازوت توسط نیروگاه یادآور شد: مدیریت سوخت بر عهده پالایش و پخش است و بهینه سازی در ارتباط با نوع سوخت هیچ دخالتی ندارد و ما فقط براساس میزان کاهش مصرف عمل میکنیم.
وی در مورد اصلاح الگوی مصرف در کشور گفت: شورای عالی انرژی کشور مصوب کرده که طی ۱۰ سال آینده شدت مصرف انرژی را به یک دوم میرساند و دنبال این هستیم که براساس مکانیزمها و طرحها و همچنین وظایف، برنامه را عملیاتی کنیم و یکی از اقدامات ظرفیت استفاده از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید است که در بخشهای مختلف اجرا میشود و بخشهای اولویت دار مانند حمل و نقل، صنعت، پالایش و پخش، تبدیل و فرآوری را تعریف کردند و خوشبختانه طی دو سال گذشته در حد بخشهای عمده مصرف کنندگان بالا طرحهای بسیاری تصویب شد و چندین طرح هم در دستور کار شورای اقتصاد است که به صورت بین بخشی سازمان مدیریت و وزارت نفت و نیرو انجام میدهند تا سرمایه گذاران سرمایه گذاری را در دستور کار قرار دهند؛ ۸ کلانشهر تحت پوشش ماده ۱۲ قرار دارند که برخی از کلانشهرها در سال دوم اجرا و تهران در سال سوم است. البته باید به سمت حمل و نقل ریلی حرکت کنیم.
راه اندازی سایتی جهت درج نتیجه عملکرد دستگاهها در حوزه اجرای قانون هوای پاک
آقای مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه این سازمان ناظر بر اجرای قانون هوای پاک است، گفت: دو ماه و نیم گذشته براساس قانون هوای پاک اولین گزارش را به دولت ارائه کردیم و به تمامی دستگاههای نظارتی و کمیسیون اصل ۹۰ براساس ارزیابیها پاسخگو هستیم.
وی ادامه داد: براساس قانون سایتی را راه اندازی کردیم و شاخصها را در اختیار دستگاهها قرار دادیم و براساس خوداظهاری اطلاعات را تکمیل کردند.
آقای تجریشی در مورد گزارش اقدام ملی درخصوص وضعیت آلودگی هوا یادآور شد: ما گزارش را به هر سازمانی که خواستند ارائه کردیم و اگر کمیسیون اصل ۹۰ از ما درخواست کند، ارائه خواهیم کرد. البته گزارشات استانی را داریم، اما براساس قانون موظف به ارائه آن نیستیم و در هر بخشی از قانون هوای پاک مربوط به استانها میتوانیم گزارش ارائه کنیم.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد وضعیت آلودگی و اجرای قانون هوای پاک در کلانشهرها گفت: باید در چارچوب قانون گزارشها را ارائه کنیم و براساس قانون سازمان محیط زیست موظف به تهیه سیاهه انتشار گزارش اجرای قانون هوای پاک است و ما برای ۱۳ شهر و کلانشهر تهیه کردیم و میتوانیم نتیجه سیاهه اصفهان را اعلام کنیم.
حوزه حمل و نقل در ۱۰ سال گذشته مظلوم واقع شده است
آقای مناف هاشمی معاون شهردار تهران هم در پاسخ به این سوال رفیعی که شهرداری در حوزه حمل و نقل چه اقداماتی انجام داده که به کاهش آلودگی هوا منتهی شود، افزود: وزیر نفت دو اظهارنظر کرد مبنی بر اینکه در شرایط اضطرار صنایع کشور و نیروگاهها را مجبور به استفاده از مازوت کردیم و دیروز گفتند شرایط را بهتر کرده ایم که این امر نشان میدهد مازوت در کشور استفاده میشود، بنابراین سازمان محیط زیست باید اعلام کند ۱۲۰ هزار واحد صنعتی از چه نوع سوختی استفاده میکنند؟
وی یادآور شد: حوزه حمل و نقل در ۱۰ سال گذشته کاملا مظلوم واقع شده و هیچ ارادهای برای نوسازی این ناوگان در دولت وجود ندارد. همچنین برای نوسازی تاکسیها به هر میزان که وام دادیم، قیمت خودروها از آن میزان بالاتر رفت.
معاون شهردار تهران تصریح کرد: هم اکنون همه اتوبوسها دارای آلایندگی هستند، بنابراین باید به دنبال تولید اتوبوس برقی باشیم، از سوی دیگر ما ۷۰ دستگاه اتوبوس را به مزایده گذاشتیم که بخش خصوصی متقاضی خرید آنها بود، اما وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز آن را نمیدهد.
آقای هاشمی یادآور شد: خودروهایی که در تهران تردد میکنند نیازمند دریافت معاینه فنی برتر هستند، ضمن اینکه ما ۵۶ مرکز معاینه فنی که دارای بهترین امکانات هستند را در تهران داریم، اما ۷۰ درصد خودروها در این شهر از اطراف تهران معاینه فنی دریافت میکنند که مورد تایید ما نیست و همین عامل باعث افزایش آلودگی هوا شده است.