رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس از برگزاری نشست مشترک این فراکسیون و کمیسیون اصل ۹۰ برای بررسی علل آلودگی هوا در دوشنبه هفته آینده خبر داد.
وی در ادامه گفت: دستگاهها نباید از پاسخگویی تخطی و مدیرکل تخصصی باید پاسخگو باشد و نمیتواند قصور خود را گردن کس دیگری بیاندازد و با پرسیدن سوالات تخصصی و کارشناسی شده اجازه فرافکنی را به آنها نخواهیم داد و این فرصت را از آنها خواهیم گرفت البته با توجه به اینکه ریاست قوه قضائیه دستور بررسی موضوع را دادند از نهادهای ذیربط قوه برای حضور در نشست دعوت خواهیم کرد.
رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس، با بیان اینکه از تمامی رسانهها برای شرکت در این نشست دعوت خواهیم کرد، گفت: تلاش خواهیم کرد برای نخستین بار از ابتدا تا انتهای نشست از طریق پلت فرمهای خانه ملت به صورت آنلاین پخش شود و این حق مردم است که به آنها آگاهی درست داده شود تا بدانند کدام یک از نهادهای مسئول در بحث آلودگی هوا نقش یا قصور دارند و تخلفی انجام دادند.
خانم رفیعی افزود: ماهی یکبار از طریق کارگروه مشترک کمیسیون اصل نود و فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس گزارش اقدامات انجام شده توسط نهادهای متولی را پیگیری و دریافت خواهیم کرد و بدون کوچکترین سانسوری در اختیار مردم قرار خواهیم داد.
وی همچنین با بیان اینکه مساله آلودگی هوا معضل چندین ساله و حتی سه دهه اخیر کشور است، گفت: همه دستگاهها باید فارغ از مسئولیت سر یک میز بنشینند و به رفع این مساله متعهد شوند، اما متاسفانه دستگاهها به طور مداوم تقصیر را گردن همدیگر میاندازند و دیگری را مقصر جلوه میدهند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس افزود: صرفا به گزارشهای مکتوب ارائه شده اکتفا نمیکنیم و بازدیدهای سرزده و نظارتهای میدانی را در دستور کار قرار خواهیم داد.
وی تصریح کرد: در رابطه با موضوع آلایندگی هوای تهران مانند سایر مواردی که در کمیسیون پیگیری شد بحث بازدید میدانی را سرلوحه کار خود قرار خواهیم داده و تا بحث اجراییشدن قانون هوای پاک پیگیری خواهیم کرد.
خانم رفیعی با تاکید بر اینکه از تمامی ابزارهای نظارتی که در اختیار داریم و البته با شناخت تخصصی به این مساله ورود و آن را پیگیری خواهیم کرد، افزود: مسالهای که بهتر است مردم در مورد آن اطلاع داشته باشند این است که بخشهای مختلف دولت متعهد به اجرای قانون هوای پاک هستند و دولت باید به منابع آلاینده ثابت و متحرک آلودگی مانند حمل و نقل عمومی، پالایشگاهها، نیروگاهها، صنایع و کارخانههای ماسه و قیر و خودروهای تک سرنشین و استانداردسازی خودروها توجه ویژه داشته باشد.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس همچنین با انتقاد از اینکه دولت ۷ سال است کوچکترین توجهی به حمل و نقل عمومی نداشته است، یادآور شد: به اذعان اعضای شورای شهر عن قریب است که تمامی سیستم حمل و نقل عمومی تهران از رده خارج شوند؛ از حدود ۷ هزار ناوگان حمل و نقل عمومی حدود ۵ هزار در حال فعالیت هستند و از رده خارج نشدند که نیاز است استانداردهای آنها ارتقا یابد و نوسازی شوند، اما متاسفانه به این مهم توجه بسیار کمی شده است.