رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشوردر کرمان:شناسایی و جذب بیسوادان، سختترین کار است و در این زمینه به این نهاد کمک شود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کرمان، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در جلسه شورای نهضت سوادآموزی کرمان گفت: سطح باسوادی استان کرمان 3درصد از میانگین کشوری پایینتر و در برخی مناطق همچون رودبار جنوب این رقم پایین تر است، برای این چنین استانها، طرحهای شتاببخشی با کمک 70درصدی هزینهها سازمان سوادآموزی اجرا میشود.
شاپور محمدزاده بر کمک ائمه جمعه و جماعات، استانداران و دیگر مسئولان برای شناسایی بیسوادان تاکید کرد و افزود: ۵۰درصد از فعالیتهای سازمان نهضت سوادآموزی به باسواد کردن اختصاص دارد و نیمی دیگر از کار تعمیق و تحکیم سواد، کمسوادها است.
معاون آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور از تاسیس و راهاندازی مراکز یادگیری محلی نام برد و گفت: در این مراکز ضمن باسوادکردن افراد، آموزش مهارتی را هم انجام می شود.
علی زینیوند استاندار کرمان هم گفت: تلاش برای شناسایی و جذب بازماندگان از تحصیل چون معضل بیشتری نسبت به بیسوادان دارد و در استان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی بر مشارکت فعال دفاتر تسهیلگری و فرمانداریها در شناسایی بیسوادان تاکید کرد و گفت: در حوزه مدرسهسازی و ساماندهی خیران استان با محوریت خیران بومی باید همت بیشتری شود.
استاندار کرمان افزود: استان کرمان با وجود سرمایههای فراوان خود، نباید در زمینه فضای آموزشی با مشکل مواجه باشد، هر اندازه خیران در این زمینه کمک کنند، به همان اندازه استان کمک میکند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان هم تسهیل واگذاری زمین، را مهمترین مسئله در تداوم نهضت مدرسهسازی دانست و گفت: رفع مشکل کمبود فضای آموزشی و به استاندارد رساندن فضای آموزش کرمان را با بخش خصوصی و نهادهای غیردولتی شروع کنیم.
مهدی طبیبزاده افزود: دو مدرسه در کرمان به نام شهید سلیمانی و پورجعفری شروع شده که 39و36 کلاسه هستند و هر کدام 15درصد پشیرفت داشته و اتاق کمک میکند این دو مجتمع آموزشی را تا مهر تحویل دهیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان نیز به تفاهمنامه اتاق بازرگانی و آموزش و پرورش استان برای احداث ۱۲۰مدرسه با ۷۲۰کلاس با همکاری موسسه مهر گیتی اشاره کرد و گفت: تفاهمنامه تکمیل ۱۴پروژه آموزشی در استان و دو مجتمع آموزشی در شهر کرمان با اتاق بازرگانی امروز منعقد میشود.
اسکندری نسب افزود: در دو سال اخیر مشارکت خیّران در حوزه آموزش و پرورش تا ۱۰برابر افزایش یافته و ۳۱۰پروژه در حال حاضر با مشارکت خیّران در حال اجرا است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: متاسفانه بیش از ۱۵۰هزار نفر از دانش آموزان استان ابزار هوشمند برای تحصیل از طریق سامانه شاد را ندارند و حضور ۳۴هزار نفر از دانش آموزان اتباع بیگانه نیز اهمیت برای تامین اعتبارات آموزش و پرورش استان را افزایش داده است.