رئیس شورای شهر تهران: تهران باید در کنار شعار شهردار پایتخت " تهران شهری برای همه" باید به شهری برای زندگی تبدیل شود.
وی ادامه داد: علاوه بر جمعیت داخلی شهر تهران صحبت از ۴۳ شهر اقماری در اطراف تهران است که روی تهران اثر میگذارند و اگر تهران را بدون این ۴۳ شهر اقماری در نظر بگیریم اشتباه بزرگی کرده ایم.
مدیریت این شهر هم در اختیار شهر تهران نیست و حریم آنها میتواند مشکل تهران را فراوانتر کند لذا باید یک مدیریت یکپارچه در نظر گرفته شود.
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به روند افزایش جمعیت تهران گفت: ما در جنگ جهانی دوم ۷۰۰ هزار نفر جمعیت داشتیم و در پایان سلطنت پهلوی دوم جمعیت از مرز پنج میلیون عبور کرد که هیچ کجای دنیا چنین گسترشی وجود نداشته است من تاریخ شهرها را با قدمت چندساله که میبینم مثل قاهره یا توکیو و پکن این گسترش را نیافته اند.
آقای هاشمی گفت: به شکلی که تقریبا میشود گفت تمام روستاها و فضای سبز اطراف تهران بلعیده شده است و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با تمام مشکلات فرصتی پیش نیامد که بتوانیم در باره معضلات تهران برخورد عمیق و پژوهشی داشته باشیم و به سمت حل مشکلات برویم.
وی تصریح کرد: امروز جمعیت شهر تهران نزدیک به ۹ میلیون نفر است و اقمار تهران حدود سه تا چهار میلیون نفر جمعیت دارند که جمعیت تهران را باید ۱۳ میلیون نفر در نظر گرفت و در روز بیش از ۱۰ میلیون نفر جمعیت در آن وجود دارد.
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات شهر تهران افزود: یکی از مسائل مهم در کنار شعار آقای حناچی تهران عنوان شهری برای زندگی را باید طرح کرد تهران برای زندگی به مرور دچار مشکل میشود و باید کاری کنیم که شهری برای زندگی باشد در نتیجه توصیه میکنم یک بررسی عمیق جامعه شناختی و راهیابی عاقلانه و بخردانه برای مسائل اجتماعی شهر و تاب آوری شهر چه در بعد بلایای طبیعی و چه در آسیبهای اجتماعی داشته باشیم.
هاشمی ادامه داد: آسیبهای اجتماعی هم اهمیت بسیار دارد و درست است که در بلایای طبیعی به یکباره چند هزار نفر میمیرند، اما آسیب اجتماعی به تدریج مردم را دچار مشکل میکند و در تاب َآوری باید این را هم در نظر بگیریم و پژوهشهای عمیقی میطلبد و به همه کمک کنیم تا این مشکلات برطرف شود.
وی گفت: تهران در کلانشهرهای دیگر اثر زیادی میگذارد و هرچه ما بهتر عمل کنیم، باعث میشود که شهرهای دیگر ما هم از این موضوع اثر بگیرند.
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به بحران بیماری کرونا در شهر تهران تصریح کرد: به سالگرد کرونا میرسیم و چند نکته را باید در این زمینه تحقیق کنیم یکی بحث تضاد کاهش تقاضا و افزایش ظرفیت سیستم حمل و نقل عمومی شهری که در حال حاضر تقاضا در حمل و نقل شهری کم شده، اما با این وجود هم حمل و نقل خطرناک است و ما باید افزایش ظرفیت دهیم.
آقای هاشمی عنوان کرد: یکی هم تضاد دورکاری و کاهش حضور کارمندان با کارآمدی آنهاست این که چقدر این دورکاری کارآمد است در این زمینه تحقیق نشده است و باید پژوهش مناسبی شکل بگیرد و در نهایت تضادی است که بین کاهش درآمد و افزایش هزینهها ایجاد شده و بار هزینه پرسنلی و نگهداری بر دوش شهرداری است و خواهش میکنم که در این سه مورد تحقیقات ویژه صورت بگیرد.