شمارش معکوس برای بهره برداری از خط ریلی خواف- هرات آغاز شده است .
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، مرکز خراسان رضوی، فردا بهره برداری از 140 کیلومترازمسیر 225 کیلومتری راهآهن خواف – هرات با حضور روسای جمهور دو کشور ایران و افغانستان به صورت ویدئو کنفرانس آغاز می شود.
این طرح درحالی به بهره برداری می رسد که چشم امید صاحبنظران و مسوولان سیاسی و اقتصادی دو کشور ایران و افغانستان و حتی کشورهای منطقه به آن دوخته شده است.
خط آهن خواف - هرات یکی از طرحهای مهم در سطح ملی و منطقه ای و بسترساز تقویت جایگاه ترانزیت و توسعه مراودات بین ایران و افغانستان است.
اتصال راه آهن افغانستان به شبکه ریلی کشورمان از این جهت حائز اهمیت است که دسترسی کشور افغانستان را به آبهای آزاد جهان بویژه اروپا و از سویی صادرات کالاهای ایرانی را به این کشور تسهیل میکند و نقش زیادی در رونق تجارت و توسعه منطقه آسیای مرکزی خواهد داشت.
وزیر راه و شهرسازی گفت: با اتصال راهآهن خواف- هرات پیش بینی می شود سالیانه سه میلیون تن کالا و200 هزار مسافر دراین مسیر جابه جا شود.
محمد اسلامی اعتبار هزینه شده برای ساخت خط ریلی خواف- هرات را چهار هزار و 304 میلیارد ریال عنوان کرد وافزود: با افزایش هزینه ها و نرخ امروزی این میزان 18 هزار میلیارد ریال برآورد می شود.
وی گفت: با بهرهبرداری از راه آهن خواف - هرات ، فرصتهای بار و مسافر به مقصد افغانستان و از مبدا این کشور به سایر مقاصد ازجمله کشورهای همسایه و اروپایی همچون ترکیه و اقیانوس هند فراهم میشود و به این ترتیب یک راه جدید ترانزیتی برای ایران فعال خواهد شد.
فرمانده قرارگاه خاتمالانبیاء نیز راهآهن خواف - هرات را زمینهساز توسعه تجاری ایران و افغانستان دانست و گفت: اقتصاد روبه رشد و ظرفیت بازار افغانستان، فرصتهای صادراتی قابلتوجهی برای کشورهای همسایه فراهم ساخته است و کشور ایران میتواند در این بین نقش بسزایی ایفا کند.
سعید محمد افزود: پروژه بینالمللی راهآهن خواف - هرات با هدف اتصال افغانستان به شبکه ریلی ایران و با هدف دسترسی این کشور به آبهای آزاد و تجارت بینالمللی و همچنین ارتباط با کریدور شرقی- غربی و اروپا تعریف شده است.
فرمانده قرارگاه خاتمالانبیاء گفت: این خط آهن به صورت یک خطه، بـا سرعت 160 کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافری و 120 کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری طراحی شده است و خواف در خراسان رضوی را به هرات در غرب افغانستان متصل خواهد کرد.
عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن کشور نیز گفت: این طرح تنها به اتصال ریلی دو کشور ایران وافغانستان خلاصه نخواهد شد بلکه با پایان آن بخش مهمی از کریدور ریلی شرق به غرب را به طول حدود دو هزار کیلومتر شامل چین، ازبکستان، افغانستان، ایران، ترکیه و اروپا تکمیل میکند.
سخنگوی وزارت امور خارجه هم تکمیل و راه اندازی راه آهن هرات- خواف را دستاوردی بزرگ و مهم برای دو کشورایران وافغانستان دانست.
سعید خطیبزاده گفت: این راه آهن افغانستان را از طریق ایران به اروپا متصل میکند و بسیاری از مراودات ما در انتقال کالا برای بازرگانان را راحتتر خواهد کرد.
سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر در مرزهای افغانستان و ایران کامیونهای زیادی منتظر ورود میمانند و یا بعضا برای رفت و آمد دچار مشکل میشوند، افزود: این راه آهن تحولی در مرزهای ما بوجود خواهد آورد و میتواند زمینه ساز توسعه پایدار در منطقه باشد.
افغانستان با برخورداری از 930 کیلومتر مرز مشترک با ایران بیشترین کالا را بین کشورهای همسایه به کشورمان صادر می کند. ایران هم اکنون بزرگترین شریک تجاری افغانستان محسوب میشود و حتی در شرایط کرونایی نیز مرزهای جمهوری اسلامی ایران به روی مبادلات تجاری با افغانستان باز است.
معاون توسعه تجارت سازمان صنعت و معدن خراسانرضوی نیز گفت: باتوجهبه اینکه بیش از 40درصد صادرات کشور به افغانستان از طریق مرزهای خراسانرضوی صورت میگیرد و حدود 60درصد صادرات کالاهای تولیدی استان به این کشور است، همه اینها نشان از جایگاه ویژه و خاص افغانستان در حوزه تجارت و صادرات محصولات استان دارد.
علی غفوریمقدم تاکید کرد: راهاندازی این خطآهن سبب تقویت جایگاه ترانزیت خراسانرضوی در منطقه میشود و استان ما را به بارانداز صادراتی منطقه تبدیل میکند.
براساس آمار سازمان تجارت جهانی، ایران یکی از مبادی بزرگ واردات کشور افغانستان در چند سال گذشته بوده است، بهطوریکه در سال1397 حجم تجارت بین دو کشور حدود سه میلیارد دلار بوده است که به باور کارشناسان ، تا یک دهه آینده این میزان از تبادلات بین دو کشور میتواند به حدود 20 تا 25میلیارد دلار در سال برسد و با توجه به تغییرات اقتصادی اخیر در صحنه بین المللی افتتاح این خطآهن میتواند نقش بسزایی در افزایش تبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران ایفا کند.
نویسنده وسردبیر: مریم یعقوبی