اتصال افغانستان از طریق راه آهن ایران به آبهای آزاد
با تکمیل راه آهن خواف – هرات تا پایان سال۹۹ کشور افغانستان از طریق خطوط ریلی ایران به آبهای آزاد و سایر کشورهای خاورمیانه متصل میشود.
به گزارش
خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، مدیرکل دفتر فنی، امور عمران، حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان رضوی
گفت:
ساخت خط آهن خواف-هرات در چهار قطعه و به طول ۱۹۳کیلومتر از سال۱۳۸۶ آغاز شده که با تکمیل آن شهر هرات افغانستان به شبکه ریلی ایران متصل میشود و با تکمیل و بهرهبرداری از این طرح پیشبینی میشود سالانه جا به جایی دو میلیون تن کالا و ۲۰۰هزار مسافر از طریق این مسیر ریلی انجام شود.
مهدی سالیانی افزود: دو قطعه از این طرح به طول ۷۷کیلومتر از خواف تا مرز افغانستان در خاک ایران قرار دارد که در عمل آماده بهره برداری است و دو قطعه دیگر این طرح در خاک کشور افغانستان به طول ۱۱۶کیلومتر قرار دارد.
مدیرکل دفتر فنی، امور عمران، حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان رضوی که سال گذشته پیشرفت قطعه سوم را ۸۱درصد اعلام کرده بود گفت: قطعه سوم از مرز ایران تا ایستگاه جنو در داخل افغانستان به طول ۶۸کیلومتر در تعهد ایران بوده و توسط پیمانکار ایرانی در حال ساخت است.
سالیانی افزود: هم اکنون پیشرفت قطعه سوم ۸۷درصد است و در مرحله نصب سوزنهای خطوط قرار دارد و عملیات ساخت ایستگاه تشکیلاتی در شمتیغ و یک ایستگاه نیز در داخل افغانستان در مراحل پایانی قرار دارد که در صورت تحقق بودجه مورد نظر، امسال تکمیل خواهد شد.
وی اضافه کرد: درباره قطعه چهارم و پایانی این خط آهن مهم یعنی از ایستگاه جنو تا شهر هرات به طول ۴۸کیلومتر که در تعهد طرف افغانستانی است اطلاعی ندارم.
مدیرکل دفتر فنی، امور عمران، حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان رضوی به راهاندازی کریدور جدید حمل و نقل کالا و ترانزیت بین ایران و افغانستان از طریق راه آهن خواف - هرات اشاره کرد و گفت: توسعه شبکه ریلی استاندارد در داخل افغانستان و اتصال آن به شبکه ریلی ایران و یکنواخت شدن عرض خطوط ریلی بین دو کشور از دیگر اهداف ساخت این خط ریلی است.
سالیالنی افزود: اتصال مناطق غربی کشور افغانستان به آبهای آزاد و کریدورهای ترانزیت شمال - جنوب و شرق - غرب کشور و فراهم شدن امکان حمل و نقل بار و ترانزیت کالا از مبدا کشور افغانستان به وسیله کریدورهای یاد شده از دیگر چشماندازهای راهاندازی این خط آهن است.
وی ادامه داد:اجرای طرحهای زیربنایی حمل و نقل در جهت بهبود و توسعه صادرات و واردات بین دو کشور به روند نوسازی افعانستان کمک کرده و زمینه ساز افزایش امنیت و تثبیت روابط بین المللی در منطقه خواهد شد.