معاون وزیر راه و شهرسازی از افتتاح راه آهن خواف- هرات با حضور ویدئو کنفرانسی روسای جمهور ایران و افغانستان خبر داد.
معاون وزیر راه و شهرسازی راه آهن خواف- هرات را پیوند مجدد ملت ایران و افغانستان با تاریخ و فرهنگ مشترک دانست و گفت: این خط آهن موجب گسترش مبادلات منطقهای و بین المللی برای این بخش از قاره آسیا میشود و نقطه عطفی در توسعه روابط ایران و افغانستان و تکمیل کننده اتصال ریلی چین، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران است که اهمیت این طرح را برای دو کشور ایران و افغانستان نمایان میکند.
خادمی با اشاره به جایگاه ویژه ایران در جاده ابریشم اظهار داشت: موقعیت ایران در منطقه به گونهای است که حلقه اتصال میان شرق و غرب دنیا محسوب میشده است و امروز با تکمیل کریدورهای بین المللی موقعیت ایران دوباره در حال احیا شدن است.
وی افزود: اتصال به چین از طریق افغانستان و راه آهن خواف- هرات و توسعه و پیشرفت منطقه و کشور افغانستان، تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای اکو و افزایش ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند از دیگر مزایای بهره برداری از این شبکه ریلی است.
توسعه شبکه ریلی کشور
معاون وزیر راه و شهرسازی توسعه شبکه ریلی کشور را یکی از اولویتهای مهم در احداث زیرساختهای حمل و نقل ذکر کرد و افزود: در حال حاضر حدود ۱۴ هزار کیلومتر راه آهن در حال بهره برداری، بیش از ۳ هزار کیلومتر در حال اجرا و بیش از ۶ هزار کیلومتر در دست مطالعه است.
وی ادامه داد: در دولت دوازدهم نیز ۸۵۶ کیلومتر راه آهن در قالب ۵ طرح ریلی به بهره برداری رسید که با تکمیل راه آهن خواف- هرات به طول ۱۴۰ کیلومتر، این میزان به ۹۹۶ کیلومتر میرسد.
گفتنی است: راه آهن خواف- هرات به طول ۲۲۵ کیلومتر شامل چهار قطعه است که در ایران در قالب دو قطعه به طول ۷۸ کیلومتر از خواف تا مرز شمتیغ در استان خراسان رضوی احداث شده است. قطعات ۳ و ۴ این پروژه در کشور افغانستان قرار دارد که قطعه ۳ به طول ۶۲ کیلومتر از شمتیغ تا ایستگاه روزنک و قطعه ۴ از ایستگاه روزنک تا شهر هرات به طول ۸۵ کیلومتر است. قطعه ۳ این پروژه از با سرمایه گذاری ایران و با دانش و تخصص مهندسان ایرانی احداث شده است.