راهآهن خواف - هرات تا ایستگاه روزنک به طول ۱۴۰کیلومتر با حضور مقامات عالی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و افغانستان به بهرهبرداری میرسد.
سیدکمالالدین میرجعفریان با بیان اینکه مراودات ترانزیتی مزایای اقتصادی بسیاری برای کشور به دنبال دارد افزود: طرح ریلی خواف هرات علاوه بر تکمیل طرح راهآهن بافق، مشهد، تربت حیدریه، سنگان و هرات، یک کریدور بینالمللی بین جمهوری اسلامی ایران و افغانستان ایجاد میکند.
وی ضمن اشاره به منافع اقتصادی سیاسی راهآهن خواف هرات گفت: این کریدور مهم با حضور مقامات کشوری به افتتاح و بهرهبرداری خواهد رسید.
در ادامه معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در این نشست گفت: در وزارت راه و شهرسازی برنامههای متعددی در خصوص توسعه شبکه ریلی کشور وجود دارد که جایگاه این حوزه را در افزایش ترانزیت باری و بیشتر شدن سهم جذب بار در این شبکه نشان میدهد.
عباس خطیبی افزود: در دو سال گذشته پنج مرکز استان کشور به شبکه ریلی متصل شده است و این حرکت همچنان در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه دارد.
وی اتصال شبکه ریلی کشور به کشورهای همسایه را یکی از سیاستهای وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت: طرح راهآهن خواف - هرات عملا آغاز تشکیل یک کریدور بینالمللی است.
خطیبی این طرح را یک دستاورد بزرگ برای دو کشور خواند و افزود: در عرصه ترانزیت و جابه جایی بار و مسافر جمعیت زیادی که بین هرات و خواف رفت و آمد میکنند میتوانند از مزایای این طرح استفاده کنند.
خط آهن خواف - هرات، در چهار قطعه به طول ۲۲۵کیلومتر در حال ساخت است که ۷۸کیلومتر این خط آهن در داخل خاک ایران و ۱۴۷کیلومتر دیگر آن در داخل خاک افغانستان قرار دارد.
دسترسی مناسب ریلی کشور افغانستان از طریق جمهوری اسلامی ایران به دیگر مناطق بینالمللی اعم از آبهای آزاد منطقه قفقاز، کشور ترکیه، عراق و اروپا، امکان توسعه و ایجاد کریدور ریلی از هرات به مزارشریف در شمال شرق کشور افغانستان از جمله اهداف و مزایای این طرح محسوب میشود.