رسانههای صوت و تصویر فراگیر باید سهم کودک و نوجوان را از تولید محتوای ایرانی افزایش دهند و با ایجاد رده بندی سنی محتواها امکان کنترل محتوای رسانهای را برای والدین فراهم کنند.
رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) افزود: برای اینکه کار از سردرگمی در بیاید و تولید محتوای ایرانی تشویق شود و مالکیت فکری و تنظیمات لازم در این حوزه انجام شود مصوبات جلسه سوم کمیسیون ساترا به این حوزه بر میگشت که محتواهای ایرانی در پلتفرمهای صوتی و تصویری حمایت شود و با یک ساز و کار و موافقتنامه کلی اجازه انتشار اینها روی رسانههای صوتی و تصویری صادر شود رسانهها میتوانند به راحتی از این امکان استفاده کنند و ما باید دریک بازی چند سالهای به سهم ۴۰ درصد محتوای ایرانی از روی پلتفرمها برسیم.
آقای امامیان افزود: تولید محتوای بومی، چالش مهم جهانی است و کشورها برای نظام تولید محتوای داخلی شان سیاستهای تشویقی در نظر میگیرند چرا که در بسیاری از کشورها اتفاق بدی که افتاده این است که رسانههای صوتی و تصویری و بخش خصوصی شان عملاً از کار افتاده اند و غالباً این رسانههای آمریکایی هستند که نیاز کشورهای اروپایی را پوشش میدهند و کشور ما از این جهت رو به رشد بوده است و با ورود جوانهای نوآور و شرکتهای دانش بنیان توانسته ایم در این حوزه رسانههای خوبی داشته باشیم.
وی با اشاره به سه مصوبه جلسه سوم ساترا گفت: مصوبه اول، در واقع صدور موافقتنامه کلی برای محتواهای تازه منتشر شده رسانه هاست و این کار به خوبی انجام میشود. مصوبه دوم ناظر به انبارههای محتوایی است که در سالیان گذشته انجام شده است و لزوم استاندارد سازی آنها باید انجام شود و مصوبه سوم در امر محتوای کودک و نظامند کردن استفاده این گروه سنی در حوزه رسانهها و مقررات صیانت از دغدغههای خانوادهها در حوزه کودک و نوجوان است.
رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) با بیان اینکه آن چه که امروز میبینیم اولا سهم کم کودک و نوجوان از تولید محتوای ایرانی است دوماً خیلی وقتها رسانهها الزامات را در خصوص گروه سنی اجرا نمیکنند افزود: الزاماتی است که همه دنیا نسبت به آن حساسیت ویژهای دارند در کشور ما هم این حساسیتها به مراتب قابل توجهتر است و ما باید آنها را مورد توجه قرار دهیم از جمله اینکه امکان کنترل والدین فراهم شود امکان رده بندی سنی محتواها وجود داشته باشد و به نحوی بستههای سواد رسانهای در اختیار خانوادهها و کودکانشان برای استفاده از رسانهها قرار گیرد.
آقای امامیان افزود: با توجه به شرایطی که در دوران کرونا اتفاق افتاده و در واقع حساسیتهایی که در استفاده زیاد و قابل توجه به رسانههای اینترنتی ایجاد کرده لازم است ما به اصلیترین دغدغه مردم که قشر کودک و نوجوانان است توجه جدی کنیم و رسانهها نیز خود را به تولید و محتوای مورد نیاز کودکان و نوجوانان بیشتر مشغول کنند همانطورکه مصوبه سوم ما در این حوزه است که به این رسانهها ابلاغ شده است و به زودی هم اجرا خواهد شد.
وی گفت: سابقاً همه مردم محتواهای رسانهای خود را از شبکههای تلویزیونی میگرفتند، اما بنا بر تحولات فناورانه رسانههای شبکههای تلویزیونی ایجاد شدند که به رسانههای صوتی و تصویری معروفند که در همه جای دنیا به خوبی توسعه پیدا کردند از جمله در کشور ما که به عنوان مکمل رسانه ملی فعالیت میکنند.
رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) افزود: رسانه ملی با تعداد شبکههای خود نمیتواند همه نیازهای کشور را پوشش دهد و این رسانهها خاصیت شبکه تلویزیونی دارند بسیار موثر و رو به رشد هستند و شرایط کرونایی جدید هم مصرف این رسانهها را بسیار بالا برده و این فرصتی است که ما تولید و اداره بخش خصوصی را داشته باشیم که طبق قاعده و دغدغههای جامعه فعالیت میکنند و طبیعتاً نیازهای جامعه را پوشش میدهند.
آقای امامیان گفت: اکنون تولید ۲۰۰ رسانه با کارکردهای مختلف در حوزهها و سبکها و تنوعهای موضوعی مختلف از ساترا مجوز گرفتند و فکر میکنم این فضا، فضای رو به رشد و گویایی خواهد بود.
وی افزود: ما معتقدیم رسانه ملی به عنوان محور این نظام رسانهای نقش خود را ایفا خواهد کرد و این رسانهها در کنار رسانه ملی میتوانند جبههای قدرتمند حمایت از فرهنگ و هویت ایرانی را در آیندهای نزدیک داشته باشند.