سکوی گازی فاز ۱۶ پارس جنوبی، پس از بازسازی بخش آسیبدیده خط لوله دریایی این فاز با ظرفیت ۱۴ میلیون متر مکعب دوباره عملیاتی شد.
بهگزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر و بهنقل شرکت نفت و گاز پارس، سکوی فاز ۱۶ پارس جنوبی که بهدلیل آسیب بخشی از خط لوله دریایی این فاز، آبان سال ۹۸ غیرعملیاتی شده بود، پس از برنامه بازسازی و تعویض بخشیِ از خط لوله انتقال گاز، روز جمعه ۳۰ آبان با ظرفیت ۱۴ میلیون مترمکعب دوباره عملیاتی شد.
مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه خط لوله دریایی فاز ۱۶ پارس جنوبی در چند نوبت دچار شکستگی و توقف جریان تولید شده بود، گفت: بخشی از این خط لوله ۱۱۰ کیلومتری که پارسال دچار آسیب شده بود، پس از تعویض و انجام آزمونهای پیشراهاندازی و راهاندازی، با انتقال دوباره گاز به پالایشگاه خشکی عملیاتی شد.
علیرضا عبادی درباره موقعیت تعویض و بازسازی خط لوله فاز ۱۶ پارس جنوبی گفت: با توجه به امکان صدمهپذیری بیشتر خط لوله در سمت سکو بهدلیل فشار و دمای بالای جریان گاز، این خط لوله از نقطه صفر سکوی فاز ۱۶ بهطول ۳۲ کیلومتر تعویض شده است تا با افزایش سطح ایمنی، خطر بروز حادثه در این ناحیه و محیط پیرامونی آن بهطور کامل رفع شود.
تعویض بخش باقیمانده خط دریایی فاز ۱۶ در دستور کار است
مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه بهدلیل محدودیت موجودی لوله، تاکنون ۷۲ کیلومتر از خط لوله دریایی فاز ۱۶ تعویض شده، گفت: با توجه به برنامه تعویض کل خط لوله، سفارشگذاری خرید ۱۱۰ کیلومتر لوله انجام شده که پس از دریافت آنها، در صورت نیاز، بخش باقیمانده این خط از سمت ساحل به طول ۴۰ کیلومتر، در قالب اجرای یک پروژه جدید، تعویض خواهد شد.
بهگفته عبادی، حدود ۴۰ کیلومتر از این خط لوله سال ۱۳۹۶ تعویض شده بود.
او درباره مراحل اجرای پروژه بازسازی خط لوله سکوی فاز ۱۶ پارس جنوبی گفت: همزمان با انجام بررسیها درباره علل ایجاد شکستگی و با توجه به ضرورت راهاندازی و بهرهبرداری دوباره، بازسازی این خط لوله در دستور کار تیمی با مسئولیت مدیریت تولید و عملیات قرار گرفت و مراحل مختلف طرح تعویض خط از پارسال آغاز شد.
مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس اضافه کرد: پس از آمادهسازی لولهها در یارد خرمشهر، لولهگذاری خط با استقرار کشتی لولهگذار در موقعیت بلوک فاز ۱۶ آغاز و در عملیاتی فشرده و سنگین، بخشهای آسیبدیده لوله از عمق دریا بیرون کشیده و از آن نقطه لولهگذاری جدید کار شد.
او به تکمیل عملیات لولهگذاری در پایان شهریور امسال اشاره کرد و گفت: پیش از اجرای لولهگذاری، خط لوله تخلیه شد و پس تکمیل این عملیات و اتصال خط لوله به سکو و همچنین نصب اسپولهای جدید، مراحل مختلفی از جمله عملیات آزمون هیدرواستاتیک، عملیات پیگرانی با هدف تخلیه آب، رطوبتزدایی با فوم پیگ، عملیات خشکسازی خط با هوای خشک و عملیات اکسیژنزدایی با تزریق گاز ازت پایان یافت و سکوی فاز ۱۶ پارس جنوبی پس از باز کردن تدریجی چاهها با موفقیت عملیاتی شد.
علل ایجاد شکستگی خط لوله فاز ۱۶ در حال بررسی است
عبادی با اشاره به اینکه علل ایجاد شکستگی خط لوله فاز ۱۶ با تلاش کارشناسان و مشاور مربوطه همچنان در حال بررسی است، گفت: مطابق برنامه کاری، با هدف شناخت کامل خط لوله فاز ۱۶ و بهویژه بخش تعویضنشده آن، عملیات پیگرانی هوشمند این خط لوله همزمان و در هنگام بهرهبرداری و ارسال گاز به پالایشگاه اجرا میشود و پس از دریافت نتایج پیگرانی، درباره آینده خط و امکان افزایش میزان تولید از سکو تصمیمگیری میشود.
مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس به موانع موجود در راه اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: با توجه به مراحل آمادهسازی لولهها در یارد خرمشهر در بهار امسال و توقف فعالیتها بهدلیل شیوع ویروس کرونا در استان خوزستان، پروژه لولهگذاری در آغاز راه با وقفهای نسبتاً طولانی روبهرو شد.
او اضافه کرد: پس از فعالسازی دوباره یارد، در مقطعی دیگر بخشی از امکاناتی را که به ناچار باید از خارج کشور تأمین میشد با روشهای بسیار سختی دریافت کردیم، ضمن اینکه به دلیل حساسیت بالای کار در دریا، شرایط جوی نیز در چند مرحله موجب توقف کار شد که خوشبختانه با پشت سر گذاشتن این چالشها، خط لوله و سکوی فاز ۱۶ مطابق برنامه تولید، با برداشت روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز، پیش از آغاز فصل زمستان وارد چرخه تولید شد تا بخشی از گاز مورد نیاز کشور را تأمین کند.