رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از رشد ۸ درصدی سرانه فضای آموزشی کشور در سه سال گذشته خبر داد.
وی در خصوص کلیات احداث فضاهای آموزشی در کشور بابیان اطلاعات و ارائه تحلیلهای آماری گفت: وضعیت و ویژگیهای ساختوساز استانهای مختلف با توجه به شرایط اقلیمی آنها، وسعت و پراکندگی جمعیت متفاوت است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بابیان اینکه میانگین سرانه فضاهای آموزشی کشور در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش ۸،۳۹ متر مربع تعریف شده است، اظهار کرد: میانگین سرانه فضاهای آموزشی کشور اکنون ۵،۲۱ مترمربع است که این رقم در سال ۱۳۹۶، ۵،۱۷ مترمربع بود و هماکنون نیز ۱۰ استان کشور زیرخط میانگین قرار دارند که امیدواریم تا مهر ۱۴۰۰، دو استان گیلان و گلستان را به میانگین کشوری برسانیم که البته باید این نکته را هم مورد توجه قرارداد که این عدد به نسبت با افزایش سرانه فضاها بیشتر میشود.
وی مسأله افزایش جمعیت دانشآموزی را یک متغیر مهم در کاهش سرانه فضاهای آموزشی کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: برنامهریزی جهت اتمام طرحهای نیمهتمام، رشد اعتبارات عمرانی و کاهش قیمت تمام شده از اقدامات و اولویتهای سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور برای افزایش سرانه فضاهای آموزشی است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بابیان اینکه در حال حاضر ۶هزار و ۴۲۲ طرح نیمهتمام در کشور داریم که اتمام و تکمیل آنها نیازمند بیش از ۴۸هزار میلیارد تومان اعتبار دانست و تأکید کرد: ساماندهی و تکمیل طرحهای نیمهتمام با جدیت و اولویت دنبال میشود.
آقای رخشانیمهر بابیان اینکه استانهای تهران، خراسان رضوی و گیلان بیشترین مدارس تخریبی کشور را دارند، به وجود ۶۳هزار ۵۸۶کلاس درس نیازمند تخریب و بازسازی در کشور اشاره کرد که به بیش از ۳۸۱هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
وی مسأله مهاجرت، تغییرات و تمرکز جمعیتی، ایجاد شهرها و شهرکهای جدید بدون فراهم نمودن زیرساخت مناسب تأمین فضای آموزشی و نوسانات بازار و افزایش قیمت تمامشده را از مشکلات و عواملی برشمرد که به روند اجرایی طرحها آسیب میزند و مشکلاتی را در تحویل بهموقع به وجود آورده است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بیان کرد: جریان مدرسهسازی وجود داشته و همچنان استمرار دارد، اما مهم این است که چه نوع مدرسه و چگونه و بر اساس چه معیارهایی ساخته شود و نگاه ما باید برچیدن و حل مسائلی باشد که در این مسیر وجود دارد.
آقای رخشانیمهر تنوعبخشی به اعتبارات مدرسهسازی را از راهکارهای موردتوجه برای حل مسائل مربوط به این بخش ذکر کرد و خواستار برنامهریزی منسجم و همکاری تمام بخشهای وزارت آموزشوپرورش در این موضوع شد که به توان منابع پایدار و جدیدی را برای مدرسهسازی خلق کرد.
وی بابیان اینکه در پنج سال اخیر حدود نیمی از طرحهای تحویلی با مشارکت خیرین احداث شده است، گفت: تحویل ۱۷ تا ۱۸ هزار کلاس درس برای امسال برنامهریزی کردهایم که با موانعی که در بالا ذکر شد، برای تحویل بیش از ۱۴ هزار کلاس درس هدفگذاری کردیم.
معاون وزیر آموزشوپرورش در پایان موضوع نگهداری و کاربری درست و اصولی فضاهای موردنظر را بعد از تحویل از دیگر مسائلی دانست که نیازمند توجه بیشتر، مطابق بخشنامه وزارت آموزش و پرورش است.