مدیرکل امور بندری سازمان بنادر گفت: یکی از تبعات ماندگاری کالا در بنادر، اشغال ظرفیتهای موجود بنادر و ایجاد مشکل در پذیرش کالاهای وارداتی و صادراتی است.
وی اضافه کرد: سازمان بنادر و دریانوردی با ایجاد بیش از ۲۴۶ میلیون تن ظرفیت جهت واردات، صادرات و ترانزیت کالا توانسته است پاسخگوی نیاز کشور در ورود و خروج کالا از بنادر باشد که این میزان ظرفیت با اجرای طرحهای توسعهای در بنادر مهم ایران از جمله بنادر چابهار، شهیدرجایی، بوشهر و بنادر شمالی کشور افزایش خواهد یافت.
مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه علاوه بر اقدامات سخت افزاری و ظرفیت سازی، اقدامات دیگری برای تسهیل در خروج کالا از انبارهای بنادر توسط سازمان بنادر صورت گرفته است، گفت: یکی از تبعات ماندگاری زیاد کالا در بنادر اشغال ظرفیتهای موجود در بندر و ایجاد مشکل در پذیرش کالاهای وارداتی و صادراتی است.
وی افزود: یکی از کارهای که با هدف کاهش ماندگاری کالا در بنادر انجام شده تدوین شیوه نامه حمل یکسره کالا از بندر است که با همکاری و هماهنگی گمرک صورت گرفته و به تصویب ستاد تنظیم بازار نیز رسیده است بر این اساس عملیات حمل یکسره کالا با سرعت و هماهنگی بیشتری صورت میگیرد و میتواند در تسریع خروج کالا از محوطههای بندری موثر باشد.
مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه تحت کلید قراردادن انبارهای بخش خصوصی در خارج از بندر نیز یکی از دیگر اقدامات است، گفت: این اقدام به منظور جلوگیری از افزایش زمان ماندگاری کالا در بندر صورت گرفته است که بر اساس آن امکان انجام فرآیند تشریفات گمرکی در انبارهای بخش خصوصی در خارج از محوطههای بندری فراهم شده و صاحبان کالا میتوانند کالاهای خود را به انبارهای مذکور انتقال دهند.