به گزارش سرویس بین الملل
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پايگاه اينترنتي شبکه الجزيره، دادههای موتورهای جستجوگر، ویکی پدیا و شبکه اینترنت، شاخصها و نشانههای مهمی را درباره واکنش فرانسویها از اسلام و تحقیقات آنان در این باره از طریق شبکه اینترنت ارائه میدهد.
همزمان با بحران سخنان جنجال برانگیز امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه درباره کاریکاتورهای موهن به پیامبر گرامی اسلام (ص) و آغاز پویشهای گسترده در بسیاری از کشورهای اسلامی برای تحریم کالاهای فرانسوی و سخنان انتقاد آمیز از موضع فرانسه، به نظر میرسد اعداد و ارقام و آمارها و درصدها اهمیت دوچندانی پیدا میکنند چرا که بیانگر تلاش برای تفسیر افکار عمومی فرانسویها و واکنش آنان به تنشهای پی در پی است.
وبگاه شبکه الجزیره اقدام به تحقیق درباره آمار و ارقام در موتورهای جستجوگر، صفحههای ویکی پدیا در یک بازه زمانی متفاوت کرده است. این گزارش علاوه بر ارایه مجموعهای از آمارها و نظر سنجیها درباره اسلام در فرانسه و مواضع فرانسویها در قبال این موضوع، خلاصه دیجیتالی را در اختیار خواننده قرار میدهد.
نتایج موتورهای جستجوگر گوگل در فرانسه و صفحه ویکی پدیا به زبان فرانسه نشان میدهد که جستجوی کلمات مربوط به اسلام تا حدزیادی چند برابر از دورههای معمول گذشته، مورد استفاده و تحقیق توسط کاربران قرار گرفته است و این اتفاق دقیقا در سه دوره زمانی ابتدای سال ۲۰۰۶، اوایل سال ۲۰۱۵ و زمان فعلی (سال ۲۰۲۰) اتفاق افتاد.
نتایج تحقیقات نشان میدهد همزمان با انتشار کاریکاتور توهین آمیز، باز نشر آن و واکنشها نسبت به آن، جستجوی فرانسویها از کلماتی مانند «اسلام»، «محمد» و «کاریکاتور محمد» افزایش بی سابقهای داشته است.
این نتایج نشان میدهد که جستجوی فرانسویها در موتورهای جستجو گر و صفحه ویکی پدیا از کلمه «اسلام» در دورههای زمانی اعلام شده به طور میانگین ۲۰ تا ۷۰ درصد نسبت به واژههای مسیحیت و یهودیت افزایش داشته است.
اگر چه این درصد بسیار متفاوت است، اما بیشترین افزایش ۵۰ برابری در مقایسه با مسیحیت و یهودیت را از سال ۲۰۰۴ تا به امروز نشان میدهد که در ماههای آوریل و مه امسال به بالاترین حد خود میرسد.
همچنین تحقیقات درباره کلمه محمد (ص) در مقایسه با کلمات «مسیح» و «موسی» به میزان هشت درصد افزایش داشت.
همچنین تحقیقات فرانسوی از کلمه نبی اسلام (ص) در سالهای ۲۰۰۶، ۲۰۱۵ و ۲۰۲۰ افزایش یافته است و پیگیری دادههای شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک و توئتیر از سال ۲۰۱۵ تا کنون نتایج مشابهی را نشان میدهد.
تحقیق درخصوص کلمه اسلام از سال ۲۰۰۴ تاکنون به واژههای دیگری از جمله: رویا / چشم انداز اسلام / اسلام و زنان / اسلام و نماز و نیز واژههای مانند نماز، ازدواج، قران، مسلمانان، تعبیر رویا (خواب)، حدیث، تاریخ و ماه رمضان و ... همراه است.