اعضای شورای شهر تهران به افزایش ۲۵ درصدی نرخ بلیت مترو و اتوبوس رای مثبت ندادند.
وی گفت: در بررسیها مشخص شد با توجه به پیشنهاد ۲۵ درصدی، به طور متوسط ۲۰۰ تومان به کرایهها اضافه میشود، اما اگر ما این را تصویب کنیم معلوم نیست که هیات تطبیق با افزایش دوباره کرایه در یکسال موافقت کند و از سوی دیگر میزان درآمد پنج ماهه پایانی سال برای شهرداری زیاد نیست.
هرچند که در خوشبینانهترین حالت ۵۰ میلیارد تومان درآمد برای شهرداری محقق میشود، اما بعید است این عدد به دست بیاید و هزینه این افزایش نرخ برای مدیریت شهری قطعا بیشتر از منافع آن خواهد بود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل با بیان اینکه از سویی دیگر شهرداری تهران باید مطالبات خود را از دولت دریافت کند، تصریح کرد: تنها در یک حوزه جرایم راهنمایی و رانندگی در سال ۱۳۹۸ سهم شهرداری ۷۲۰ میلیارد تومان بود که تنها ۲۰ میلیارد تومان آن محقق شده است و در شش ماهه اول امسال نیز ۸۰۰ میلیارد تومان باید وصول میشد که حتی یک ریال هم ندادند.
علیخانی افزود: در کمیسیون به این نتیجه رسیدیم که لایحه پیشنهادی شهرداری را رد کنیم، اما با توجه به افزایش ۱۰۰ درصدی هزینهها در مترو، اتوبوسرانی، تاکسیرانی و پایانهها و همچنین کاهش درآمدها پیشنهاد دادیم که دولت از محل صندوق توسعه ملی به شهرداری کمک کند و سازمان برنامه و بودجه نسبت به ایجاد ردیف بودجه ناشی از جبران خسارت ویروس کرونا به میزان ماهانه ۱۰۰ میلیارد تومان اقدام کند.
همچنین شهرداری موظف است با ستاد کرونای تهران وارد مذاکره شده تا نسبت به پیگیری مطالبات جبران ضرر و خسارات وارده از ابتدای کرونا به اتوبوسرانی، مترو، تاکسیرانی و پایانهها از محل اعتبارات ستاد ملی اقدام کند و قرار شد پیشنهادهای ما جایگزین لایحه شهرداری شود.
حسن رسولی نیز در تذکر آییننامهای گفت: شهردار تهران لایحه افزایش نرخ کرایه را داده است و کمیسیون ابتدا باید این لایحه را تعیین تکلیف کند و بعد جداگانه پیشنهادها را بررسی کند.
محسن هاشمی:
افزایش نرخ بازتاب خوبی در بیرون نداشت
محسن هاشمی نیز در مورد این لایحه گفت: هنگامی که این افزایش نرخ مطرح شد متوجه شدیم که بازتاب خوبی در بیرون شورا نداشت و در کمیسیون به این نتیجه رسیدیم که نباید افزایش نرخی داشته باشیم، یک بار در زمستان ۱۳۹۸ و یک بار هم سال ۱۳۹۹ افزایش نرخ داشتیم و این در حالی است که در بهترین حالت ۳۰ میلیارد تومان برای شهرداری آورده داشت.
رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: نظر کمیسیون براین بود که ما پیگیر دریافت یارانه کرونا باشیم و حالا فقط لایحه شهرداری را بررسی میکنیم و پیشنهادهای کمیسیون را بعد در قالب یک طرح به شورا میآوریم.
آقای افندیزاده – نماینده شهرداری – نیز با تاکید بر اینکه به دلیل گرانی مشکلاتی در شبکه سیستم حمل و نقل عمومی ایجاد شده و سرویس دهی مطلوب به مردم کاهش یافته است، گفت: افزایش ارز مشکلاتی را در نگهداری ایجاد کرده و روز به روز بودجه مورد نیاز ما افزایش مییابد و از سوی دیگر ما در اتوبوسرانی با بخش خصوصی مواجه هستیم که مشکلات زیاد شده است و نمیتواند خدمات لازم را ارائه کند و اگر حالا به فکر مترو و اتوبوس نباشیم قطعا با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد و با وجود پیگیریهای مختلف هیچ کدام از کمکهای دولتی نیز محقق نشده است.
محسن هاشمی در واکنش به این اظهارنظر افندیزاده هم گفت: باید به توصیه رسولی گوش کنیم و بروید جلوی وزارتخانه بخوابید و ما نیز سه تشک و لحاف برایتان میخریم تا بروید جلوی وزارتخانه، چرا که با نامهنگاری مشکل حل نمیشود.
در نهایت لایحه پیشنهادی شهردار تهران در خصوص اصلاح ردیف ۱۱ بند یک تبصره ۲۴ مصوبه بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران در خصوص بلیت مترو و کرایه خطوط اتوبوسرانی و تاکسیرانی رای نیاورد.