بلومبرگ در گزارشی نوشت درحالی که ترامپ سعی کرد با حملات خود، اقتصاد ایران را نابود کند، «ساخت ایران» روزنهای از امید است که در میانه مشکلات مالی ناشی از طرد شدن از بازار نفت و تجارت جهانی همزمان با شیوع کرونا بروز پیدا کرده و در حال رشد است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ بلومبرگ در گزارشی به رونق مشاغل و کسب وکارهای کوچک تولیدی در بحبوحه تحریمهای سخت آمریکا و پاندمی کرونا پرداخته و مینویسد؛ محصولات ساخت ایران به عنوان بارقه امیدی، در میان تحریمهای نفتی و در حالی که بازارهای مالی جهانی در اثر کرونا تضعیف میشدند، ظهور کرد.
در کشوری که مردم با چرخه محدودیتهای تحریمی غرب زندگی میکنند، برندهای داخلی جای خالی را در کالاهای مصرفی پرکرده اند. ایران سال هاست که به مقاومت خود افتخار میکند، این مفهوم چیزی است که آیت الله خامنهای رهبر ایران نیز آن را در دکترینی به عنوان اقتصاد مقاومتی بسط داد.
یکی از اولین مواردی که پس از اعمال مجدد تحریمها در سال ۲۰۱۸ از خیابانهای تهران ناپدید شد، فروشگاههای لباس بود مراکز خرید معروفی که سالها میزبان نمایندگیهای منگو، زارا، آدیداس بودند. ترکیبی از سقوط ناگهانی ارزش ریال که ضربه بزرگی به قدرت خرید مصرف کننده داخلی وارد کرد و ممنوعیت واردات صدها کالای غیر ضروری توسط دولت، منجر به رشد تولیدات کوچکی شد که به گفته مصرف کنندگان، تفاوت کیفی چندانی با مشابه خارجی اش ندارد.