معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ: بستن کمربند ایمنی احتمال آسیب به صورت را در تصادفات تا حد زیادی کاهش میدهد.
وی افزود: این صدمات گرچه راننده را هم تهدید میکند، اما به خاطر وجود فرمان اتومبیل، راننده به ندرت دچار این صدمات میشود، اما احتمال ضربه به دندهها و شکستگی جناغ سینه و در نتیجه ضربه به قلب و ریهها در رانندگان بیشتر است.
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران با بیان اینکه در بیش از نیمی از تصادفات فوتی، رانندگان مصدومی که در همان صحنه حادثه جان میسپارند پارگی عروق دیده میشود ادامه داد: همه این موارد با بستن کمربند ایمنی تا حد زیادی کاهش مییابد؛ بستن کمربند ایمنی توسط راننده و سایر سرنشینان خودرو باعث حفظ جان آنها از مرگ میشود.
سرهنگ همه خانی تصریح کرد: وقتی اتومبیلی با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت به مانعی برخورد کند، در ۲ صدم ثانیه سپر در هم میشکند، اتومبیل فشاری برابر ۳۰ برابر وزن خود تحمل میکند و در ۴ صدم ثانیه راننده و سرنشینان با فشاری برابر ۲ تن به جلو پرتاب میشوند و در ۵ صدم ثانیه بدن راننده با همان نیروی ۲ تنی با فرمان اتومبیل برخورد میکند در ۷ صدم ثانیه سرنشین جلویی به داشبورد میخورد و در ۹ صدم ثانیه سر سرنشینان به شیشه اتومبیل برخورد میکند؛ همچنین در یک دهم ثانیه سرنشینان عقب نیز به سرنشینان جلو میپیوندند. یادتان باشد که هنوز ۹۰ درصد ثانیه اول باقی مانده.
وی تاکید کرد: بنابراین بهتر است کمربند ایمنی را ببندید چه در جلو و چه در عقب ماشین نشستید، چه در مسافتهای کوتاه درون شهری و چه در مسافرتهای بلند جاده ای.