وب گردی
"پیچ دک" چیست؟
در این مطلب از "پیچ دک"و نقش آن در موفقیت استارتاپها صحبت شده است.
به گزارش
خبرگزاري صدا وسيما، تحقيقات نشان مي دهد که سرمایه گذاران به طور میانگین زمانی معادل ۳ دقیقه و ۴۴ ثانیه را صرف بررسی هر پیچ دک میکنند. در این مطالعه مشخص شده که افراد بیش از همه به عناوین منابع مالی، تیم و رقابت علاقهمند هستند و زمان بالاتری را صرف تجزیه و تحلیل اسلایدهای مرتبط با آنها میکنند.
سواد زندگی؛ مدیریت و کار و کسب - "پیچ دک" (Pitch Deck) روشی استاندارد برای ارائه یک استارت آپ است که کارآفرینان از آن به منظور جلب توجه سرمایه گذاران و تامین بودجه مورد نیاز شرکت خود بهره میبرند. این فرم از ارائه، ویژگیها و همچنین الزامات مشخصی دارد که باید تحت هر شرایطی رعایت شوند.
ارائه معمولا توسط پروژکتور و به صورت اسلاید باکیفیت انجام میشود، اما همانند سایر آموزههای کار و کسب باید استانداردها و قوانین آن رعایت شود؛ برای مثال هیچ پیچ دکی نباید بیش از ۱۹ اسلاید یا بخش باشد.
در کتاب "هنر بنیان گذاری استارت آپ" درباره پیچ دک آمده است: کارآفرینان به صورت حضوری و با استفاده از تصاویر گویا "ارتباطی دیداری و کلامی" با سرمایه گذاران برقرار میکنند. ابزارهای بصری در این حالت باعث ترغیب سرمایه گذاران به تمرکز بر کار و کسب شما میشوند.
به طور خلاصه یک پیچ دک قدرتمند، خصوصیات زیر را دارد:
- وضوح و سادگی
- مهارت متقاعد سازی مخاطب
- عملگرایی و آسان بودن پیروی دقیق از آن.
هر اسلاید قابل ارائه باید چه عناوین و بخشهایی دارد:
۱. مشکل (کمبود و نقص و مسألهای که شما با کار و کسب خود به شکل بهتری برای حل آن راهکار ارائه داده اید)
۲. راه حل
۳. بازار
۴. محصول
۵. مزایا و نقاط کشش
۶. تیم
۷. رقابت
۸. منابع مالی
یادتان باشد مهمترین نکتهای که در تمامی مراحل تهیه پیچ دک باید به آن توجه داشته باشید،
دوری از ابهام و به ظاهر سرگرم ساختن مخاطب با استفاده از آمار و ارقام پیچیده و فاقد منابع موثق است؛ سرمایه گذاری که با کلمات شما دچار ابهام شوند، هرگز روی خوش به پیشنهادتان نشان نخواهند داد.