مرکز آمار ایران جزییات تغییرات قیمت ۱۲ گروه اصلی کالایی و مصرفی خانوار را در شهریورماه ۹۹ اعلام کرد.
همچنین طبق گزارش تهیه شده شاخص قیمت کالاها در ۱۲ ردیف به تفکیک اعلام شده که بر این اساس، شاخص قیمتی خوراکیها و آشامیدنیها در شهریور ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۱.۴ درصد و در دوازده ماه منتهی به ماه شهریور نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲۱.۷ درصد رشد داشته است.
دخانیات نیز در دوازده ماه منتهی به شهریور ماه ۹۹ نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۳.۹ درصد رشد داشته و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۳۳.۷ درصد افزایش نشان میدهد. در بخش پوشاک و کفش نیز رشد قیمت کالاها را شاهد بودیم به گونهای که در مقایسه شهریور ماهامسال با شهریور ماه سال ۹۸، شاخص قیمت پوشاک و کفش رشد ۳۴.۴ درصدی و در دوازده ماه منتهی به شهریور ۹۹ نسبت به دوره مشابه سال قبل نیز افزایش ۳۲.۱ درصدی داشته است.
بخش مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوختها نیز در دوازده ماه منتهی به شهریور نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۲۳.۱ درصد رشد داشته و در مقایسه شهریورماه امسال با ماه مشابه سال قبل ۲۶.۲ درصد افزایش نشان میدهد. لازم به ذکر است گروههای «مبلمان و لوازم خانگی»، «بهداشت و درمان»، «حمل و نقل»، «ارتباطات»، «تفریح و فرهنگ»، «آموزش»، «هتل و رستوران» و «کالاها و خدمات متفرقه» نیز در شهریور ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل و ۱۲ ماهه منتهی به شهریورماه ۹۸ رشد قیمت داشتهاند.
در گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «شیر، پنیر و تخممرغ» (تخم مرغ، خامه، شیر پاستوریزه و پنیر پاستوریزه)، گروه «ماهیها و صدف داران» (ماهی قزل آلا و کنسرو ماهی تن)، گروه «چای، قهوه و سایر نوشیدنیها» (انواع نوشابه و آبمیوه) است.
در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نیز گروه «حمل و نقل» (قیمت انواع خودرو)، گروه «تفریح و فرهنگ» (لوازم تحریر، قطعات کامپیوتر، دوچرخه بچهگانه، لپتاپ) و گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (لوازم پلاستیکی آشپزخانه، ماشین لباسشویی، یخچال فریزر و ظروف شیشهای آشپزخانه) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشتهاند.