در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟
تقویم تاریخ؛ از جنبش وال استریت تا درگذشت شهریار
امروز پنجشنبه، بیست و هفتم شهریور سال ۱۳۹۹ هجری شمسی، برابر با ۲۸ محرم ۱۴۴۲ هجری قمری و مطابق با هفدهم سپتامبر سال ۲۰۲۰ میلادی است.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، مهمترین رویدادهای تاریخی جهان در چنین روزی (بيست و هفتم شهریور ) به شرح زیر است :
آغاز قیام جنبش "وال استریت را اشغال کنید"
۹ سال پیش در چنین روزی، ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۱ هزاران نفر از مردم آمریکا در پارک زوکوتی (Zuccotti Park) واقع در منطقه وال استریت در شهر نیویورک، جنبشی را علیه بی عدالتی اقتصادی در آمریکا آغاز کردند که به سرعت به سراسر این کشور گسترش یافت.
شعار این جنبش، ”وال استریت را اشغال کنید“ و هدف آن پایان دادن به بی عدالتی اقتصادی و اجتماعی، رشوه، فساد مالی و نفوذ شرکتهای دولتی بویژه بخشهای مالی بر اقتصاد این کشور بود. به زودی شعارها گسترش یافت و پلاکاردهایی با شعار ”ما ۹۹ درصد هستیم“ در میان معترضان رواج پیدا کرد که حاکی از بی عدالتی در توزیع درآمد و ثروت و منحصر بودن آن در دست یک درصد از مردم آمریکا بود در نهایت در در ۱۵ نوامبر ۲۰۱۱، معترضان از پارک زوکوتی بیرون رانده شدند.
درگذشت استاد شهریار، شاعر نامدار ایرانی
۳۲ سال پیش در چنین روزی، بیست و هفتم شهریور سال ۱۳۶۷ هجری شمسی استاد «محمد حسین شهریار»، شاعر مشهور ایرانی درگذشت.
سیدمحمد حسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار در سال ۱۲۸۵ شمسی در تبریز به دنیا آمد. ایام کودکی او با جنبش آزادیخواهان مشروطه ایران به رهبری ستارخان و باقرخان همراه بود. وی در کودکی با قرآن و دیوان حافظ آشنا شد و پس از تحصیل مقدمات حوزوی، به تهران رفت و وارد مدرسه دارالفنون گردید. شهریار سپس وارد مدرسه طب شد ولی در پی یک جریان عاطفی و پس از ۵ سال تحصیل، بدون اخذ مدرک دکتری، تهران و دانشکده را ترک گفت و در خراسان وارد خدمت دولتی گردید. او در نیشابور به دیدار کمال الملک، نقاش مشهور رفت و شعری درباره وی سرود. شهریار از آن پس مدتی در تهران سکونت داشت و از سال ۱۳۱۹ شمسی در تبریز اقامت گزید. وی همزمان با اوج گیری نهضت اسلامی، با زبان شعر، انقلاب اسلامی ایران را همراهی کرد. شهریار، به عنوان یکی از مشهورترین غزلسرایان معاصر ایران، معروفِ خاص و عام است. او غزلهای دلنشینِ بسیاری سروده که یادگار نخستین عشق آتشین اوست. علاوه براین استاد شهریار یک شاعر مذهبی بود. علاقه زیاد او به پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت ایشان (ع) در بسیاری از اشعارش متجلی است؛ لذا عشق عرفانی نیز در اشعار شهریار مقام والایی دارد و بر بیشتر شعرهای او سایه افکنده است. کلیات اشعار شهریار متجاوز از پانزده هزار بیت از قصیده و غزل و مثنوی و قطعه است که در سه مجلد به چاپ رسیده است. شهریار در سال ۱۳۶۷ شمسی به دریافت لوح دست خط زرین حضرت امام خمینی (ره)، دیپلم افتخار و سکه یادبود به عنوان برگزیده شعر، نائل آمد. این شاعر شهیر سرانجام در بیست و هفتم شهریور ۱۳۶۷ شمسی در سن ۸۲ سالگی در تهران درگذشت و در مقبرةالشعرای تبریز به خاک سپرده شد. برای پاسداشت مقام ادبی استاد محمدحسین شهریار و نکوداشت این شاعر پرآوازه، سالروز درگذشت وی برابر با بیست و هفتم شهریور، به عنوان روز شعر و ادب فارسی نامگذاری شده است.
اشغال بغداد توسط قوم مغول
۷۸۶ سال پیش در چنین روزی، بیست و هشتم محرم سال ۶۵۶ هجری قمری شهر بغداد، پایتخت حاکمان عباسی، به تصرف هلاکوخان مغول درآمد و پس از کشته شدن مستعصم، آخرین خلیفه عباسی، این سلسله پس از پانصد سال حاکمیت بر قسمتهای زیادی از جهان اسلام، منقرض شد. هلاکوخان مغول، در کشورگشاییهای خود از هیچ جنایت و قساوتی فروگذار نکرد و پس از تصرف قسمتهایی از کشور ایران و قتل عام مردم شهرها و روستاها، به جانب بغداد هجوم برد و با وحشی گری و بی رحمی، هزاران تن را به قتل رساند و بسیاری از خانهها و بناهای مهم بغداد را ویران کرد.
درگذشت کارل پوپر، نظریه پرداز اتریشی
۲۶ سال پیش در چنین روزی ۱۷ سپتامبر ۱۹۹۴ میلادی "کارل پوپر" فیلسوف و نظریه پرداز معروف اتریشی درسن نود و دوسالگی درگذشت.
وی پس از تکمیل تحصیلات مقدماتی، مدتی به مشاغل آزاد روی آورد. با قدرت گیری نازی ها در آلمان و سپس اتریش، پوپر جهت دوری از حاکمیت حزب نازی، به زلاندنو در قاره اقیانوسیه سفر نمود و به تدریس در دانشگاه مشغول شد. وی در طول پنجاه سال تدریس و تالیف، کتاب هایی در حوزه فلسفه علم و فلسفه سیاسی نگاشت و به عنوان یکی از نظریه پردازان شاخص شناخته شد. پوپر در فلسفه علم، با پوزیتیویسم منطقی و فلسفه تحلیلی مخالفت می کرد. پوپر معیار علمی بودن یک گزاره را ابطال پذیری عنوان کرد و نظریه حدس و ابطال را بر پایه آن بنا نهاد. به این معنا که دانشمند نظریهای را با حدس عرضه می کند و درصورتی که این نظریه با یک قضیه مشاهده ای ناسازگار باشد، آن نظریه ابطال می شود. این نظریه، نظریه ای قراردادگرایانه درباره ماهیت علم است که ظاهری منطقی دارد، هرچند انتقاداتی را نیز در برداشته است. پوپر در فلسفه سیاسی نیز به طور عمده به فلسفه سیاسی افلاطون و مارکسیسم تاخت و از لیبرالیسم دفاع کرد به گونه ای که به صورت یکی از بزرگترین حامیان لیبرالیسم در قرن بیستم به شمار آمد. از پوپر آثاری به جای مانده که "جامعه باز و دشمنان آن"، "شناخت عینی"، "حدسها و ابطال ها"، "فقر تاریخی گری" و "منطق اکتشاف علمی" از آن جمله اند.